سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۵۷
۰
سیستان و بلوچستان رکورددار مصرف خون در کشور؛

بانوان پایین‌ترین مشارکت در اهدای خون را دارند

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه خون و فراورده‌های خونی به شمار می‌رود که نیازمند مشارکت بالای شهروندان است.
بانوان پایین‌ترین مشارکت در اهدای خون را دارند
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، اهدای خون یکی از سنت‌های پسندیده در فرهنگ کشور ما قلمداد می‌شود و باتوجه‌به تأکیدات دینی به اهمیت این عمل نجات‌بخش، مردم برای شرکت در این امر خداپسندانه گرایش زیادی دارند.
 
همان‌طور که بدون آب نمی‌توان زندگی کرد در دنیا هم هستند کسانی که برای زندگی‌کردن و زنده‌ماندن نیازمند به خون این مایع قرمزرنگ هستند، خونی که اگر یک روز نباشد شاید آن روز زندگی برای بیماران هم به اتمام برسد.
 
همه ساله با شروع فصل سرما و برودت هوا میزان مراجعه شهروندان به مراکز انتقال خون با کاهش چشمگیری روبرو می‌شود که به دنبال آن موجب کاهش ذخایر فرآورده‌های خونی می‌شود و چون نیاز به خون یک امر همیشگی است نیاز است تا شهروندان در فصول سرد سال بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند.
 
استان سیستان و بلوچستان باتوجه‌به اینکه بیشترین تعداد بیماران تالاسمی را در کشور دارد یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه خون و فراورده‌های خونی است و این امر می‌طلبد تا مردم مشارکت بیشتری در امر اهدای خون به‌خصوص در فصول سرد سال داشته باشند.
 
 
بیشترین نیاز خونی استان به گروه خونی O  است
ابوالحسن صفدری، مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جمعیت و پراکندگی استان افزایش مراکز انتقال خون در سطح استان را یک ضرورت برشمرد و بیان کرد: سیستان و بلوچستان با داشتن ۳ هزار و ۲۵۰ بیمار تالاسمی و آمار بالای تصادفات جاده‌ای یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه خون و فراورده‌های خونی است.
 
وی با بیان اینکه نیاز بیماران تالاسمی به خون یک نیاز همیشگی است و زندگی این عزیزان وابسته به خون است ادامه داد: بعد از بیماران تالاسمی و تصادفات جاده‌ای بیشترین نیاز خونی استان را مادران باردار پرخطر، بیماران سرطانی و هموفیلی تشکیل می‌دهند.
 
مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: خون یک فراورده ضروری است که هیچ جایگزینی ندارد و تهیه خون سالم یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مجامع پزشکی به شمار می‌رود.
 
وی با اشاره به اینکه به همه گروه‌های خونی در استان نیاز داریم افزود: بیشترین نیاز خونی استان به گروه خونی O  است.
 
صفدری اظهار کرد: تنها ۵۰ درصد نیاز خونی سیستان و بلوچستان در خود استان تأمین می‌شود و ۵۰ درصد نیاز بانک خونی استان در حال حاضر از واردات فراورده‌های خونی از سایر استان‌ها تأمین می‌شود که اگر مشارکت مردم در امر اهدای خون بالاتر برود واردات کمتری صورت خواهد گرفت.
 
مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای بیشترین جمعیت جوان در کشور است تصریح کرد: می‌طلبد در راستای اهدای خون مشارکت بیشتری در این استان صورت گیرد.
 
وی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان روزانه ۲۰۰ اهداکننده خون داریم درحالی‌که باتوجه‌به جمعیت جوان استان انتظار می‌رود این تعداد به ۴۵۰ نفر در روز افزایش پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه میزان اهدای خون از سوی بانوان در استان بسیار پایین است گفت: میزان اهدای خون بانوان در استان پایین‌ترین میانگین کشوری را دارد و نیاز است تا بانوان نیز در این امر خداپسندانه مشارکت بیشتری داشته باشند.
 
وی بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و افزایش مشارکت شهروندان به اهدای خون تأکید کرد و همچنین گفت: یکی مشوق‌های مهم در بحث اهدای خون، توصیه و نقش مهم علما و روحانیون، ریش‌سفیدان و معتمدین استان به مردم است.
 

این مقام مسئول از آمادگی سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان برای اعزام واحدهای سیار به ادارت و تجمعات عمومی مردمی در نقاط مختلف استان جهت انجام امر اهدای خون خبر داد و افزود: برای رفاه حال شهروندان در امر اهدای خون این سازمان اقدام به افزایش پایگاه‌های انتقال خون کرده است.
 
مدیرکل انتقال خون استان ادامه داد: برای رفاه حال شهروندان زاهدانی و افزایش میزان مشارکت برای اهدای خون چند پایگاه در سطح این شهرستان فعال شده است که پایگاه اهدای خون خیابان دانشگاه ورودی زیباشهر، پایگاه انتقال خون در بیمارستان بوعلی و پایگاه انتقال خون در بیمارستان خاتم الانبیاء که روز گذشته راه‌اندازی شده آماده پذیرش اهداکنندگان به خون است.
 
شهرداری زاهدان برای راه‌اندازی پایگاه انتقال خون همکاری لازم را داشته باشد
وی با اشاره به سکونت جمعیت قابل‌توجه شهروندان زاهدانی در منطقه زیباشهر گفت: برای سهولت در امر اهدای خون برای شهروندان منطقه زیباشهر نیز برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک پایگاه در میدان سربازان گمنام امام‌زمان (عج) با همکاری شهرداری زاهدان انجام شده است که اگر شهرداری همکاری لازم را به‌موقع داشته باشد این پایگاه هر چه زودتر در این مکان راه‌اندازی خواهد شد.
صفدری با اشاره به اینکه محل‌های برگزاری نمازجمعه یکی از تجمعات عمومی است که می‌تواند در امر اهدای خون ثاتیرگذار باشد افزود: برای این منظور برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایگاه‌های سیار در محل برگزاری نمازجمعه در سطح استان جهت‌پذیرش اهداکنندگان به خون مستقرند.
 
وی گفت: در حال حاضر شش مرکز انتقال خون در شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار، سراوان و خاش فعال است و با توجه برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های که با مجموعه استانداری صورت‌گرفته است مقرر شد سه مرکز در شهرستان‌های نیک‌شهر کنارک و زهک راه‌اندازی شود که هنوز بودجه لازم برای آن تخصیص نیافته است.
 
وی ادامه داد: در این راستا یک بنیاد خیریه برای ساخت مرکز انتقال خون قول همکاری داده‌اند که برای تحقق این امر برنامه‌ریزی‌های لازم در دست انجام است.
 
انتهای خبر/ س
کد مطلب: 430918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *