سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار خبر داد:

شناسایی ۸۷۷۰ مبتلا جدید به فشارخون و دیابت در چابهار

20 آذر 1402 ساعت 11:25

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چابهار از شناسایی ۸ هزار و ۷۷۰ مبتلا جدید به فشارخون و دیابت در پویش ملی سلامت در حوزه این دانشکده خبر داد.


به گزارش پهره ایرج ضاربان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت باهدف غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت بیان کرد: یکی از اهداف کلان این طرح ارتقای برنامه سلامت خانواده و تکمیل پرونده سلامت الکترونیک افراد و از سوی دیگر تشخیص زودهنگام و اتصال به درمان بیماران نیز موردتوجه است.
 
وی با تأکید بر اینکه اساس و پایه برنامه «سلامت خانواده» را بر کنترل بیماری‌های غیرواگیر قرار گرفته است، افزود: در گام نخست «پویش ملی سلامت» دو عامل خطر بیماری‌ها، یعنی فشارخون و دیابت را غربالگری خواهیم داشت و اطلاع‌رسانی در این امر بسیار مؤثر است.
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: از ابتدا پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون ۳ هزار و ۷۷۸ مبتلای جدید به دیابت و ۴ هزار و ۹۹۲ مبتلای جدید به فشارخون در حوزه دانشکده علوم پزشکی چابهار شناسایی و جهت بررسی بیشتر به پزشک ارجاع داده شده‌اند.
 
 وی ادامه داد: سالانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور به علت عوارض قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند و ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال از ابتلای خود به بیماری فشارخون بی‌اطلاع هستند.
 
 ضاربان اذعان کرد: امروزه به دلیل مصرف غذاهای پر کالری و پر نمک و فست‌فودها به‌ویژه در گروه سنی جوانان و نوجوانان خطر ابتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت افزایش پیدا کرده است و زنگ خطری برای سلامت افراد در سنین بالاتر محسوب می‌شود.
 
 وی دررابطه‌با دیابت، اضافه کرد: افراد بالای ۴۰ سال باید آزمایش قند خون انجام دهند که یا با دستگاه تست قند انجام می‌شود و یا اینکه برگه ارجاع به افراد داده می‌شود تا با مراجعه به آزمایشگاه‌های منتخب به‌صورت رایگان تست قند خون انجام دهند.
 
 اصلاح شیوه و سبک زندگی مهم‌ترین عامل در پیشگیری از این ۲ بیماری خطرناک است
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار اصلاح تغذیه و کاهش وزن را دو عامل مهم سلامتی عنوان کرد و گفت: مسیر پیشگیری همواره کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر است؛ اما لازمه آن ایجاد بسترهای مناسب جهت فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی است.
 
 ضاربان با اشاره به ادامه پویش ملی سلامت تا ۲۰ دی‌ماه گفت: هم اکنون کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت آماده ارائه خدمات غربالگری به مراجعین هستند و کلیه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند این خدمات را دریافت کنند.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcenn8zwjh8pvi.b9bj.html
 


کد مطلب: 430976

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/430976/شناسایی-۸۷۷۰-مبتلا-جدید-فشارخون-دیابت-چابهار

پهره
  https://www.pahreh.ir