دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۵
۰
سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار خبر داد:

شناسایی ۸۷۷۰ مبتلا جدید به فشارخون و دیابت در چابهار

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چابهار از شناسایی ۸ هزار و ۷۷۰ مبتلا جدید به فشارخون و دیابت در پویش ملی سلامت در حوزه این دانشکده خبر داد.
شناسایی ۸۷۷۰ مبتلا جدید به فشارخون و دیابت در چابهار
به گزارش پهره ایرج ضاربان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت باهدف غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت بیان کرد: یکی از اهداف کلان این طرح ارتقای برنامه سلامت خانواده و تکمیل پرونده سلامت الکترونیک افراد و از سوی دیگر تشخیص زودهنگام و اتصال به درمان بیماران نیز موردتوجه است.
 
وی با تأکید بر اینکه اساس و پایه برنامه «سلامت خانواده» را بر کنترل بیماری‌های غیرواگیر قرار گرفته است، افزود: در گام نخست «پویش ملی سلامت» دو عامل خطر بیماری‌ها، یعنی فشارخون و دیابت را غربالگری خواهیم داشت و اطلاع‌رسانی در این امر بسیار مؤثر است.
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: از ابتدا پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون ۳ هزار و ۷۷۸ مبتلای جدید به دیابت و ۴ هزار و ۹۹۲ مبتلای جدید به فشارخون در حوزه دانشکده علوم پزشکی چابهار شناسایی و جهت بررسی بیشتر به پزشک ارجاع داده شده‌اند.
 
 وی ادامه داد: سالانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور به علت عوارض قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند و ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال از ابتلای خود به بیماری فشارخون بی‌اطلاع هستند.
 
 ضاربان اذعان کرد: امروزه به دلیل مصرف غذاهای پر کالری و پر نمک و فست‌فودها به‌ویژه در گروه سنی جوانان و نوجوانان خطر ابتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت افزایش پیدا کرده است و زنگ خطری برای سلامت افراد در سنین بالاتر محسوب می‌شود.
 
 وی دررابطه‌با دیابت، اضافه کرد: افراد بالای ۴۰ سال باید آزمایش قند خون انجام دهند که یا با دستگاه تست قند انجام می‌شود و یا اینکه برگه ارجاع به افراد داده می‌شود تا با مراجعه به آزمایشگاه‌های منتخب به‌صورت رایگان تست قند خون انجام دهند.
 
 اصلاح شیوه و سبک زندگی مهم‌ترین عامل در پیشگیری از این ۲ بیماری خطرناک است
 
 سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار اصلاح تغذیه و کاهش وزن را دو عامل مهم سلامتی عنوان کرد و گفت: مسیر پیشگیری همواره کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر است؛ اما لازمه آن ایجاد بسترهای مناسب جهت فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی است.
 
 ضاربان با اشاره به ادامه پویش ملی سلامت تا ۲۰ دی‌ماه گفت: هم اکنون کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت آماده ارائه خدمات غربالگری به مراجعین هستند و کلیه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند این خدمات را دریافت کنند.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcenn8zwjh8pvi.b9bj.html
 
کد مطلب: 430976
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *