دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ۰۰:۱۴
۰
گزارشی از افزایش طلاق در جامعه؛

وقتی قبح طلاق رسمی طلاق عاطفی را رواج می دهد/ فرزندان قربانیان اصلی جدایی

یکی از مسایلی که در طی سال های اخیر به شدت در جامعه رواج یافته مسئله طلاق است در حالی که در گذشته یکی از قبح آورترین مسایل طلاق بود این روزها این موضوع نه تنها از قباحت برخوردار نیست بلکه به یک مسئله کاملا طبیعی و عادی مبدل شده است.
وقتی قبح طلاق رسمی طلاق عاطفی را رواج می دهد/ فرزندان قربانیان اصلی جدایی
وقتی قبح طلاق رسمی طلاق عاطفی را رواج می دهد/ فرزندان قربانیان اصلی جدایی
به گزارش پهره به نقل از  اوشیدا افزایش آمار طلاق در جامعه یک هشدار به شمار می رود چرا که مهم ترین رکن جامعه خانواده می باشد که با از هم پاشیدن خانواده ها، جوامع با مشکلات گسترده ای مواجه خواهند شد.

آنچه در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار است وجود فرزندانی است که قربانی اختلافات پدر و مادر و پس از آن طلاق می شوند که در این راستا کودکان طلاق با آینده ای مبهم و محرومیت از محبت پدر و مادر مواجه می شوند.

عوامل فردی و روانشناختی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل اقتصادی مهم ترین دلایل ایجاد طلاق به شمار می روند

کارشناس ارشد روانشناسی بیان داشت: با ایجاد مشکلات شدید در خانواده و به بن بست رسیدن تمامی راه های اصلاح و حفظ خانواده، ادامه زندگی بین زن و شوهر نه تنها موجب نشاط وآسایش و آرامش روانی آنها نمی شود بلکه منجر به آسیب های روانی و بروز رفتار آسیب زا می شود که در این حالت آخرین راه حل برای برخورد با این معضل طلاق یا جدایی رسمی زن و شوهر می شود.

مسلم کرد با عنوان اینکه، عوامل مختلفی منجر به طلاق و جدایی در میان زن و شوهر می شود ادامه داد: عوامل فردی و روانشناختی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل اقتصادی مهم ترین دلایل ایجاد طلاق به شمار می روند.

وی افزود: از مهم ترین عوامل فردی در موضوع طلاق می توان به ویژگی شخصیتی و روانشناختی افراد اشاره کرد به طوری که به عنوان مثال افرادی که دارای اخلاق خود محور و به اصطلاح روانشناختی خود مدار هستند به طور حتم در ازدواج خود دچار مشکل خواهند شد در حالی که یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در ازدواج ایجاد همدلی و همبستگی است.

کرد ادامه داد: یکی از مهم ترین عوامل فردی که باعث آرامش در زندگی زناشویی می شود از خودگذشتگی فردی است که حلال بسیاری از مشکلات خواهد بود که در صورت نبود آن مشکلات عدیده ای رخ خواهد داد.

مهارت های زندگی باید در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده شود

دانشجوی دکترای روانشناسی اظهار داشت: مهارت های زندگی باید در مدارس و دانشگاه ها به عنوان یک واحد درسی تدریس شود تا نمود خود را در زندگی اجتماعی افراد نشان دهد.

کرد با بیان اینکه، ۲۷ درصد از متقاضیان طلاق علت جدایی خود را دخالت بی جای خویشاوندان و آشنایان اعلام کرده اند ابراز داشت: سبک های زندگی، تجمل گرایی و حتی دخالت های بی جای بستگان از علل اجتماعی و فرهنگی منجر به طلاق به شمار می رود.

وی افزود: ناتوانی در امرار معاش، بیکاری مردان و بالا بودن توقعات از مهم ترین دلایل جدایی ها از لحاظ اقتصادی می باشد.

قبیح شمردن طلاق رسمی، مهم ترین عامل طلاق عاطفی به شمار می رود

کارشناس ارشد روانشناسی اذعان داشت: طلاق عاطفی سبک دیگری از طلاق به شمار می رود که به صورت رسمی در دفاتر ثبت نمیشود و علی رغم اینکه زوجین زیر یک سقف زندگی می کنند با هم هیچگونه ارتباطی ندارند که مهم ترین علت این نوع طلاق، قبیح شمردن طلاق در جامعه ای است که زوجین در آن زندگی می کنند.

آسیب و انحراف فرزندان طلاق از مهم ترین عواقب شوم طلاق به شمار می رود

کرد تصریح کرد: طلاق عاطفی و رسمی عواقب اجتماعی و فردی بسیاری را در بردارد که آسیب و انحراف فرزندان از مهم ترین عواقب شوم طلاق می باشد که در این راستا چه بسا تا پایان عمر آنان را از یک زندگی عادی و رضایت بخش محروم می کند. وی اضافه کرد: دعوا، درگیری و کشمکش بین والدین باعث می شود امنیت روانی کودکان وفرزندان از بین برود و حس اعتماد به نفس در آنان را نابود کند و این عوامل خود زمینه ساز عصیان و پرخاشگری ،سرکشی از مقررات اجتماعی، اعتیاد و انواع بزه های اجتماعی می شود.

وی در پایان گفت: در مجموع مسئله طلاق باید به صورت همه جانبه در نظر گرفته شود تا جامعه آسیب کمتری ببیند چرا که نجات یک فرد با نجات کل جامعه برابری می کند.
کد مطلب: 1659
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *