سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ۱۱:۰۱
۰
رییس محیط زیست زابل:

تالاب هامون خشک نشده است! اکسیژن آب کاهش یافت، ماهی ها را زنده گرفتند/ هیچ ماهی تلف نشده است!

رییس محیط زیست زابل با بیان اینکه تالاب هامون خشک نشده گفت: وزش بادهای 120 روزه و گرمای هوا، باعث کم شدن اکسیژن آب تالاب و صید ماهی ها از سوی صیادان برای جلوگیری از مرگ آنها شده است چرا که اگر در آب می ماندند بر اثر دمای زیاد آب تلف می شدند.
تالاب هامون خشک نشده است! اکسیژن آب کاهش یافت، ماهی ها را زنده گرفتند/ هیچ ماهی تلف نشده است!
تالاب هامون خشک نشده است! اکسیژن آب کاهش یافت، ماهی ها را زنده گرفتند/ هیچ ماهی تلف نشده است!
به گزارش پایگاه خبری پهره: الهام آبتین  در پاسخ به اینکه آیا کشت خربزه در تالاب هامون به لحاظ زیست محیطی ایراد دارد یا خیر اظهار کرد:هرچی که مردم میگن رو نباید باور کرد. معضلی در زابل به وجود آمده که خبرنگاران در پی درست کردن این کار هستند اما متاسفانه گاهی اتفاقات بدی رخ می دهد.
وی ادامه داد: در مورد تالاب هامون حساسیت ایجاد کردن باعث می شود برنامه اصلی کسانی که در رابطه با تالاب برای حق آبه کار میکنند به دلیل این مسائل کوچک از بین برود.
وی با بیان اینکه کل دنیا مشکل کم آبی دارد خاطر نشان کرد: در مورد مرگ ماهی ها کم آبی یک موضوع طبیعی است که زابل هم شامل این موضوع شده است، این حجم ماهی که در تالاب بوده و از طریق سیلاب وارد شده به دلیل بالا رفتن درجه حرارت هوا و بادهای 120 روزه از بین رفته اند که با وجود آب نیز با این شرایط از بین میرفتند.
قهرمان تالاب که این عنوان را در سال 93 از رییس سازمان محیط زیست دریافت کرده تصریح کرد: اگر مشاهده کنیم این ماهیان زنده ی زنده هستند که جمع آوری می شوند چون اکسیژن محلول آب پایین آمده و به دلیل کمبود منبعی به اسم آب در طبیعت از لحاظ اکولوژیکی رقابت سر منابع زیستی وجود دارد و اینها در آب رقیب یکدیگر میشوند.
وی در پاسخ به اینکه کشاورزی در تالاب باعث بهم خوردن طبیعت از لحاظ اکولوژیکی نمی شود؟ اذعان کرد: با خشکی تالاب هامون خبرگزاری ها و نشریات با انتشار عکس از این منطقه علاوه بر اینکه کاری نکردند حساسیت هایی هم برای کشور افغانستان به وجود آورده اند.
رییس محیط زیست زابل خاطر نشان کرد: موضوع مرگ و میر ماهی ها و کشاورزی چندین سال است که انجام می شود. الان تالاب هامون ذخیره گاه زیست کره و جایی برای ارتباط متقابل انسان با محیط های محافظت شده مثل تالاب ها است.
این مسئول عنوان کرد: جایی را به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب می کنند که الزاما انسان مستقیما با آنجا در ارتباط است و از ان استفاده می کند تمام اتفاقاتی که در تالاب رخ میدهد از صدها سال قبل نیز بوده است.
وی با بیان اینکه کشاورزی، دامداری،جالیزکاری، صیادی و زندگی از قدیم در تالاب و اطراف آن بوده گفت: در حال حاضر مردم از این وضعیت تالاب و خشکسالی استفاده بهینه می کنند، گرد و غبار در منطقه منشا خارجی دارد و در خارج از کشور اتفاق می افتد و قرار نیست اتفاقات کشور موجب این گرد وخاک شود.
وی با اشاره براینکه انتشار یکسری اخبار بزرگنمایی است عنوان کرد: لزومی ندارد این اخبار منتشر شود و بهتر است به جای اینها مسئولین را ترغیب به گرفتن حق آبه و پیگیری موضوع گرد و غبار در خارج از کشور کرد.
رییس محیط زیست زابل با پرسش اینکه آیا مکالمه ضبط می شود؟ و پس از شنیدن تایید از طرف خبرنگار به یکباره بدون خداحافظی و جمع بندی گفت و گو تلفن را قطع کرد و دیگر حاضر به پاسخگویی نشد.
به گزارش ایسنا،خشک شدن دریاچه هامون به دلیل وزش بادهای 120 روزه هر ساله اتفاق می‌افتد، که به گفته محبعلی سیستانی مدیر کل شیلات سیستان در 20 روز نخست قطعی آب بیش از 250 هزار قطعه ماهی به کمک صیادان از بستر تالاب جمع‌آوری و برای انبار کردن، پرورش، ذخیره‌سازی و توزیع بین پرورش‌دهندگان به استخرهای پرورش ماهی در سطح شهرستان نیمروز، هیرمند و هامون منتقل‌شده است همچنین بیش از 350 تن ماهی خشک در همین مدت زمانی از سطح تالاب هامون به کارخانه‌های تولید پودر ماهی ارسال شده است.
 رییس جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان نیز با بیان اینکه بخش هایی از تالاب هامون خشک شده است، اظهار کرد: تعدادی از صیادان و عشایر شمال استان با عقب نشینی آب در قسمت های مختلف تالاب هامون که هنوز مرطوب است، در حال کشت خربزه خارج از فصل هستند.
رضا نجفی گفت: کشت خربزه در تالاب هامون اغلب در تير و مرداد ماه انجام و برداشت آن نیز از شهريور تا آذر ادامه دارد که از هر هكتار از اراضی تالاب هامون حدود پنج تا 10 تن خربزه برداشت مي شود
دکتر عیسی ابراهیم‌زاده، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در رابطه با تخلفات افغانستان در اجرای معاهده آب هیرمند گفته که دولت افغانستان از سال 1351 تاکنون تعداد زیادی نهر و رودخانه غیرمجاز از رودخانه هیرمند منشعب کرده است که این موضوع سبب شده تا میزان آب ورودی به ایران به‌شدت کاهش یابد و هامون خشک شود.
تالاب بین المللی هامون پس از دریاچه خزر و ارومیه سومین و بزرگترین دریاچه کشور و هفتمین تالاب بین المللی جهان است. این تالاب که از سه دریاچه  هامون پوزک، هامون هیرمند و هامون صابوری تشکیل شده‌ امسال در فهرست ذخیره گاه های بین المللی در یونسکو ثبت شده است.
گفتگو از شبنم پودینه
کد مطلب: 2300
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *