سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ۱۱:۴۱
۰
در ادامه بلاهای طبیعی سیستان؛

حمله مهاجرین ناخوانده به آلوده ترین شهر جهان+تصاویر

در سال جاری با توجه به شرایط آب و هوایی استان سیستان وبلوچستان کشاورزان شمال شهرستان هیرمند شاهد پرواز هزاران ملخ به مزارع کشاورزی بخش قرقری بودند این هجوم ناگهانی؛ نگرانی را در بین کشاورزان منطقه افزایش داده است.
حمله مهاجرین ناخوانده به آلوده ترین شهر جهان+تصاویر
حمله مهاجرین ناخوانده به آلوده ترین شهر جهان+تصاویر
به گزارش پهره به نقل از ندای هیرمند هر ساله با توجه به آغاز فصل پاییز مردم حاشیه تالاب هامون به کشاورزی در بستر خشک تالاب روی می آورند که این امر در تقویت و افزایش محصولات کشاورزی کمک بسزایی می کند و باعث می شود که محصولات بومی استان در فصل های گوناگون سال در خود منطقه کشت شود.
اما در سال جاری با توجه به شرایط آب و هوایی استان سیستان وبلوچستان کشاورزان شمال شهرستان هیرمند شاهد پرواز هزاران ملخ به مزارع کشاورزی بخش قرقری بودند این هجوم ناگهانی؛ نگرانی را در بین کشاورزان منطقه افزایش داده است.
 
 

 
احتمال تخریب جالیز ها
 
روح الله خمر یکی از کشاورزان تالاب هامون در گفت و گو با ندای هیرمند بیان داشت : بیش از یک هفته از هجوم دسته جمعی ملخ ها به مزارع کشاورزی می گذرد که این امر اگر در روزهای آینده ادامه داشته باشد می تواند باعث خسارت در بین کشاورزان شود.
وی افزود : این حشره در مراتع دشت سیستان بیشتر دیده می شود و احتمال میرود که در چند روز آینده حمله دسته جمعی و خطرناکی به مزارع کشاورزان و محصولات کشاورزی همانند جالیزهای کشت شده در حاشیه تالاب هامون داشته باشند.
خمر عنوان کرد :  این پدیده نخستین بار است که در شمال شهرستان هیرمند مشاهده می شود و در سال های گذشته چنین جنبشی از ملخ های مهاجر دیده نشده بود ْتعداد زیاد ملخ ها و پرواز بلند آنان ترس کشاورزان رازدو جندان کرده است .
 
پرواز ملخ ها تا صد کیلومتر
 
حبیب رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند در گفت و گو با ندای هیرمند اظهار داشت ؛ در روزهای جاری متوجه پرواز عجیب ملخ ها در مرز و حاشیه تالاب هامون بوده ایم که بلافاصله تیم های کارشناسی از استان به شمال شهرستان اعزام شده اند و تحقیقات خود را بر روی این نوع از ملخ ها آغاز کرده اند.
وی ابراز داشت : این نوع ملخ دارای طول 42 تا هفتاد میلیمتر هستند و در قسمت عقب بدن خود پاهای بلندی دارند که برای جهش تکامل یافتهاند.
رستمی اظهار داشت :  این نوع ملخ از کشور افغانستان حمله خود را آغاز کرده اند و اکثر آنان به رنگ های قهوه ای و سبز دیده می شوند که در صورت افزایش جمعیت می توانند فواصل طولانی بیش از صدها کیلومتر پرواز کنند.
 

 
 
برای جلوگیری از حمله نیاز به کمک ملی است
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند خاطرنشان کرد: بیش از هزار هکتار از مراتع  تالاب هامون تا کنون آلوده به این نوع حشره شده است و احتمال می رود با افزایش جمعیت آنان مراتع و مزارع  بیشتری آلوده شودند.
وی افزود : اقدامات اولیه به منظوره جلوگیری از خسارات صورت گرفته است که در صورت افزایش ملخ ها در دشت سیستان کار از دست شهرستان و استان خارج خواهد شد و نیاز به کمک ملی را دارد.
رستمی گفت: میزان خسارت ناشی از حمله ملخ ها هنوز مشخص نشده و برای جلوگیری از خسارات در آینده  و کنترل جمعیت این مهمان ناخوانده نیاز به کمک و عزم ملی را می طلبد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 2401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *