دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۱۱
۰
گزارش پهره از جوان ترین شهر کشور با بالاترین آمار مبتلایان تالاسمی؛

وقتی فرزندان بی گناه قربانی بی تدبیری خانواده ها می شوند

بیماری تالاسمی یکی از شایع ترین نوع بیماری ارثی از والدین به فرزندان است که متأسفانه این نوع بیماری خونی آمار بالاترین ابتلا را به شهرستان ایرانشهر؛ جوان ترین شهر کشور اختصاص داده است.
وقتی فرزندان بی گناه قربانی بی تدبیری خانواده ها می شوند
وقتی فرزندان بی گناه قربانی بی تدبیری خانواده ها می شوند
به گزارش پهره؛ بیماری تالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات و بیماری خونی است که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین بوجود می آید و به صورت ارثی از والدین به فرزندان منتقل می شود.
این بیماری که می توان گفت بر اثر کوتاهی و عدم توجه خانواده ها به تأثیرات منفی بر روی جسم و روان فرزندانشان منتهی می شود یکی از دغدغه های پزشکی شهرستان ایرانشهر تلقی می گردد.
این شهرستان که به عنوان جوان ترین شهر کشور عنوان گرفته در کنار این افتخار به شهرستانی با بالاترین آمار تالاسمی کشور نیز معرفی می شود که متأسفانه با عدم توجه به بدیهی ترین و آسان ترین موارد؛ بسیاری از خانواده ها با این غول خونی که نوزادان را طعمه خود قرار می دهد رو به رو هستند.

در همین خصوص رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر می گوید: شمار مبتلایان تالاسمی حوزه زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر هزار نفر می باشد که با بررسی های انجام شده در شهرستانهای زیر پوشش این دانشکده؛ بر اساس آمار جمعیتی؛ بیشترین تعداد بیماران تالاسمی کشور در این حوزه پزشکی زندگی می کنند.
ایرج ضاربان بالاترین مصرف خونی جنوب سیستان و بلوچستان را برای بیماران تالاسمی اعلام می کند و ادامه می دهد: ازدواج های فامیلی و بی توجهی به انجام آزمایشات قبل از ازدواج از مهمترین علل افزایش شمار بیماران تالاسمی در منطقه است.

وی می گوید: سالانه افزون بر 70میلیارد ریال از سوی دولت برای این تعداد بیمار تالاسمی در ایرانشهر هزینه می شود.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر شناسایی ناقلان تالاسمی و مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج را گامی مهم در کاهش تولد نوزادان مبتلا به بیماری تالاسمی می داند و می گوید: همکاری آحاد مردم بویژه ائمه جمعه و جماعات، علما و معتدان و ریش سفیدان بر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر به خانواده ها حجم قابل توجهی از این نوع بیماری را مهار خواهد کرد.
انتهای پیام/3339
کد مطلب: 278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *