جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ ۰۵:۴۳
۰
یادداشت/

پیام پیروزی حلب

پیروزی بزرگ حلب حاوی پیام‌های مهمی برای بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است که هریک به‌ طوری در تحولات سوریه دخیل بوده‌اند.
پیام پیروزی حلب
پیام پیروزی حلب
به گزارش پهره؛به نقل از   فارس – سمیه همایون‌روز: شهر حلب از نظر نظامی در کنترل نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مردمی است. آزادی حلب فقط آزادی یک شهر و منطقه نبود که اگر چنین بود آمریکا و متحدانش به هر ترفندی متوسل نمی‌شدند تا در روند آزادسازی آن مانع تراشی کنند. آزادی این شهر استراتژیک نه تنها توازن قوا در این جنگ چندین ساله را تغییر خواهد داد بلکه پیامی بسیار روشن و قاطع برای همه طرف‌ها و بازیگران درگیر در بحران سوریه به همراه خواهد داشت داشت.
علت اهمیت حلب برای تروریست‌های تکفیری
از آنجائیکه حلب چهارراه مهم سوریه برای ارتباط با شمال و جنوب این کشور تلقی می‌شود و از طرفی هم مرز ترکیه است، گروه‌های تروریستی تکفیری چهار سال پیش یعنی در سال 2012 تمام توان خود را به کار گرفتند تا آن را تصرف کنند و به این ترتیب سهولت ارسال سلاح به سایر نقاط سوریه برای تروریست‌ها و تردد نیروهایشان را تضمین کنند. در واقع، به دلیل اهمیت استراتژیک و ژئوپولوتیک این استان بود که آنها حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بودند.
اما نیروهای ارتش سوریه هم در این میان بیکار ننشستند و در یک سال گذشته، برای جلوگیری از تحرکات فراوان تکفیری‌ها که به دلیل شرایط خاص حلب از این منطقه صورت می‌گرفت و همچنین برای آزادسازی اراضی مهم در غرب سوریه، اقدام به انجام سلسله عملیات‌هایی در حلب کردند. نیروهای ارتش به خوبی می‌دانستند که حلب به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرزهای ترکیه به عنوان مهمترین معبر لجستیکی تکفیری‌ها به شمار می‌آید و برای پیشروی مقاومت در سایر جبهه‌ها، ابتدا باید کار حلب را یکسره کرد.
اما آنچه به آنها برای نیل به این هدف کمک کرد، ورود روسیه به عرصه جنگ داخلی سوریه و کمک به پیشبرد اهداف ارتش سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی بود. طی دو هفته گذشته، حملات هوایی جنگنده‌های روسی در اطراف شهر حلب و به طور کلی استان حلب مسیر را برای پیشروی نیروهای ارتش سوریه در کنار حزب‌الله لبنان باز کرد. به این ترتیب بود که نیروهای سوری و متحدانش در حملات خود موفق شدند مناطق بستان القصر، الکلاسه، باب انطاکیه، الجلوم، العقبه و همه بخش‌های قدیمی حلب و اطراف قلعه حلب را از وجود تروریست‌ها پاک کنند. به این ترتیب، بعد از ورود روسیه به جنگ سوریه که باعث شد وزنه قوا به سمت ارتش این کشور سنگینی کند، این پیروزی می‌تواند به عنوان اولین پیشروی بزرگ نیروهای ارتش سوریه از زمان شکل‌گیری بحران قلمداد شود.
متوقف شدن کمک تسلیحاتی ترکیه
اما آزادسازی حلب چند دستاورد مهم در پی داشت. شاید فوری‌ترین دستاورد این آزادسازی، ایجاد مانع بر سر راه کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ترکیه به شورشیان و تروریست‌ها باشد. علاوه بر این مسیر اصلی تجهیز و تردد نیروهای داعش از سمت ترکیه نیز بسته خواهد شد.
زمینه‌سازی برای آزادسازی سایر مناطق اشغالی
با آزادسازی حلب، بزرگترین معبر انسانی و لجستیکی تکفیری‌ها سقوط کرد و در تسلط نیروهای ارتش سوریه و مقاومت قرار گرفت که این امر علاوه بر تاثیرات قابل توجه بر معادلات میدانی سوریه، می‌تواند زمینه‌ساز بزرگترین اقدام در راستای آزادسازی مناطق اشغالی غربی و شمالی در سوریه شود.
تغییر معادلات میدانی
از طرفی همه مسائل مطرح شده در حوزه دیپلماتیک و گفتگوهای بین‌المللی نیز ریشه در معادلات میدانی دارد و هر طرف که در حوزه نبرد بر روی زمین و میدان عملیاتی دست برتر را داشته باشد، از قدرت بالاتری نیز در حوزه دیپلماتیک نیز برخوردار است. بر همین اساس عملیات در حلب علاوه بر معادلات میدانی، برای بالا بردن توان طرف‌های درگیر در مذاکرات و گفتگوهای بین‌المللی هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود که می‌تواند جریان گفتگوهای بین‌المللی را به سمت سوریه و مقاومت تغییر دهد؛ نکته‌ای که در سخنان «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه می‌توان مصداق آن را یافت؛ آنجا که گفت: «معارضان سوری برای مشارکت در مذاکرات با دولت دمشق بدون پیش شرط آمادگی دارند».
بهانه‌های حقوق بشری محور غربی-عربی
با توجه به اهمیت این موضوع بود که محور غربی-عربی که با هدف تجزیه سوریه و تشکیل دولتی برای مخالفان وابسته به خود، سرمایه‌گذاری هنگفتی برای باقی ماندن این شهر در دست تروریست‌ها و تکفیری‌ها کرده بود، همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب پای وضعیت حقوق بشری در این شهر را پیش کشید و خواستار آتش‌بس شد. البته این نخستین باری نبود که آمریکا خواستار آتش‌بس شده بود. در واقع، ایالات متحده بارها در جریان پیشروی ارتش سوریه در حلب با اعمال فشار برای آتش بس، زمینه تقویت گروه‌های تروریستی را فراهم و از شکست نهایی آنها جلوگیری کرده بود و قصد داشت این بار هم چنین کند که نشد زیرا روس‌ها با این مسئله مخالفت کردند.
در همین راستا بود که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بعد از اعلام به بن‌بست رسیدن مذاکرات خود با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: « افراد مسلح باید حلب را ترک کنند».
وی در توضیح علت ناکام ماندن مذاکراتش با همتای آمریکایی خود اظهار داشت: «افراد مسلح بارها از آتش‌بس‌های گذشته در سوریه برای تجدید قوا استفاده کرده‌اند لذا از آنها می‌خواهیم که از طریق مسیرهای امنی که برای آنها ایجاد شده حلب را ترک کنند و امکان برقراری هرگونه آتش بس دیگری وجود ندارد».
بطلان طرح تقسیم و تجزیه سوریه
خط بطلان بر تقسیم و تجزیه سوریه، از دیگر دستاوردهای آزادی حلب به شمار می‌آید. با آزادی حلب دیگر جایی برای طرح ترکیه و عربستان برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه و سپس جنوب این کشور باقی نمی‌ماند. در نگاهی کلان‌تر باید پیروزی حلب را شکست طرح خاورمیانه آمریکا برای ترسیم مجدد مرزهای منطقه ارزیابی کرد که می‌تواند به متزلزل شدن موقعیت آمریکا در منطقه منتهی شود.
شکست آمریکا از روسیه
ورود روسیه به جنگ سوریه که با دعوت دولت قانونی سوریه صورت گرفت و سرمایه‌گذاری هنگفت آمریکا بر روی گروه‌های تروریستی در سوریه، از یکسو آمریکا و متحدانش و از سوی دیگر، روسیه و متحدانش را در مسیری قرار داد که بسیاری از کارشناسان از وقوع جنگ سرد جدید در روابط مسکو-واشنگتن سخن می‌گفتند. در نتیجه پیروزی در حلب به معنای برنده شدن روسیه در جنگ سرد بوده است. به بیان دیگر، با توجه به تبلیغات بسیار درباره جنگ سوریه تحت عنوان «جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه»، شکست داعش در حلب در واقع به معنی شکست آمریکا و پیروزی روسیه به شمار می‌آید؛ نکته‌ای که «آندرو جی تبلر» از کارشناسان اندیشکده واشنگتن در تحلیلی درباره عواقب آزادی حلب و اثرات آن بر توازن قوا در عرصه جنگ نوشت: «این امر شکستی ویژه برای آمریکا و متحدان سنتی آن چون ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اردن است. البته این مورد در مواجهه با حضور ایران و روسیه در سوریه نیز نوعی شکست محسوب می‌شود».
 کارآمدی محور مقاومت بر ائتلاف ضدداعش
البته آزادی حلب پیام مهم دیگری در پی داشت و آن «اثبات کارآمدی محور مقاومت و ناکارآمدی ائتلاف ضد داعش» بود. در حالی که 64 کشور عضو ائتلاف ضد داعش که بزرگ ‌ترین حامیان نظامی و مالی این گروه هم در میان آنها قرار دارند، اقدامی چشمگیر در جهت مقابله با آن این گروه تروریستی انجام نداده‌‌اند، جبهه متحد و منسجم مقاومت اسلامی و روسیه اقدامات بزرگی در جبهه‌های مختلف سوریه انجام داده‌اند یکی از بزرگترین دستاوردهای آن آزادی حلب از دست تروریست‌های تکفیری بود؛ اقدامی که بعد از وقوع آن باید منتظر تغییر موازنه راهبردی در بحران چندین ساله سوریه به نفع دولت و متحدان این کشور بود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 3412