دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ۲۱:۲۴
۰

مشاهده گونه جدید اردک در حیات وحش ایران/ سیستان و بلوچستان سرزمین شگفتی ها و ناشناخته ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مشاهده یک گونه جدید اردک در اقلیم ایران و در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
مشاهده گونه جدید اردک در حیات وحش ایران/ سیستان و بلوچستان سرزمین شگفتی ها و ناشناخته ها
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون وحید پورمردان در گفتگو با عصرهامون افزود: گونه اردك سوت زن هندي با نام علمي "Dendrocygna javanica"  و نام انگليسی  "Lesser whistling duck"  براي اولين بار در كشور توسط كارشناسان اين اداره كل مشاهده و شناسایی شد.

وی ادامه داد: این گونه قبل تر نیز در جنوب استان و در منطقه دشتیاری چابهار توسط محیط بانان بلوچستان مشاهده شده بود؛ اما به دلیل نبود مستندات و شواهد گزارش نشد که با مشاهده دوباره لاشه گونه یادشده و تهیه عکس و شواهد از آن در مناطق چاه نيمه توسط محیط بانان سیستانی، وجود اردک سوت زن هندی در استان به اثبات رسید.

به گفته پورمردان؛ ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی منحصر به فرد سیستان وبلوچستان، استان را تبدیل به منطقه ای جذاب برای پرنده نگری و مشاهده گونه های گوناگون با ویژگی های زیستی و جغرافیایی متفاوت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اردک سوت زن هندی گونه ای از اردک است که پراکنش آن در شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی گزارش شده بود اما اینک به جراًت می توان گفت جنوب شرقی ایران نیز امتداد زیستگاه این گونه منحصر به فرد برای زندگی و تخم گذاریست. آن ها در طول روز در گروه هایی بر روی آب دریاچه ها و آبگیرها دیده می شوند و می توانند بر روی درختان بروند و در سوراخ های تنه درختان تخم گذاری کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 424309
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *