دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۰۹:۲۸
۰
در گفت وگو با یک روانشناس مطرح شد؛

خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی/کرونا فرصتی برای ارتقای روابط عاطفی است

فرشته عسکری گفت: در روزهایی که شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورها به بحرانی اجتماعی تبدیل شده و خانواده ها را برای پیشگیری از ابتلا خانه نشین کرده،‌ هر یک از اعضای خانواده های ایرانی برای گذران این دوران محیط خانه را برای یکدیگر دلنشین و جذاب کردند.
خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی/کرونا فرصتی برای ارتقای روابط عاطفی است
به گزارش پهره فرشته عسکری، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون افزود: خانواده یکی از اثرگذارترین شبکه تاثیر گذار اجتماعی و ركن طبیعى و اساس اجتماع و واحد بنیادى جامعه اسلامى است که در حفظ و گسترش قدرت ملى نقش مۆثرى دارد، در روزهایی که شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورها به بحرانی اجتماعی تبدیل شده و خانواده ها را  برای پیشگیری از ابتلا خانه نشین کرده است،‌ هر یک از اعضای خانواده های ایرانی  برای گذران این دوران  محیط خانه را برای یکدیگر دلنشین و جذاب کرده تا از پیامدهای ناشی از اجبار در خانه ماندن در امان بمانند.
 
وی بیان کرد: این روزهای خانه نشینی خانواده های ایرانی با تقسیم وظایف کوچک و بزرگ در خانه و گذراندن بیشتر اوقات خود را در کنار اعضای خانواده، نسبت به همدیگر نزدیکتر شده و روزگاران بسیاری که فرصت با هم بودن نداشتند را تجربه کردند.
 
این روانشناس ادامه داد: وقتی خانواده های ایرانی در این برهه حساس و پرتنش کرونایی و قرنطینه با تمام سختی و مشکلات و تحمل آن سعی در صمیمیت و ایثار نسبت به یکدیگر و همچنین نزدیک شدن عاطفه و مهر و محبت به هم دارند این امر باعث سلامت و تعادل و ارتباط بیشتر خانواده و رشد فردی اعضای آن شده و با تقسیم وظایف کوچک و بزرگ و همکاری و تعامل بیشتر اوقات در کنار هم روزگار ناخوش کرونایی را به لحظات زندگی شاد تبدیل کرده که خود می تواند سیره و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام باشد.
 
یکی از برگ های برنده در خانه ماندن برای کودکان است
 
وی تصریح کرد: یکی از برگ های برنده این کنار هم بودن برای کودکان است، در کنار هم بودن خانواده ها مخصوصا مادران شاغل هم روابط سلامت روانی کودکان و ارتباط شان با خانواده ها را بیشتر کرده است به گونه ای که کودکانی که مدتها انتظار داشتند وجود مادر و پدر را در کنار هم در خانه احساس کنند این روزها از خانه نشینی لذت می برند و با هم بودن این روزها را به خوشی سپری می کنند و از سوی دیگر نیز این کنار هم بودن بچه ها و خانواده ها می تواند در سبک تربیتی و زندگی تاثیر گذار باشد.
 
به گفته عسکری، در شرایطی که استرس و اضطراب خانواده ها بیشتر از خود بیماری کروناست و این استرس از خود بیماری بدتر است توصیه می شود جهت بهتر بودن شرایط و کم کردن استرس و تنش و... . کتاب درمانی، قصه درمانی و معنویت درمانی روش‌های درمانی هستند که خانواده ها می‌توانند از آنها استفاده کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: زوجین در این مدت باید برنامه ها را اولویت بندی و ضمن پذیرش شرایط سخت کنونی سلامت خود و خانواده را در اولویت قرار دهند و با گوش دادن و همدلی با یکدیگر ذهن خود را بر فعالیت های مشترک و سرگرم کننده که کمتر چالش برانگیز است متمرکز کنند،.
 
این روانشناس با بیان اینکه تقویت و تحکیم باورهای دینی در خانواده، تاثیر بسزایی در رشد معنوی و آرامش دارد، افزود: اساسی ترین باورهای دینی خداپرستی و توحید، اعتقاد به زندگی پس از مرگ و باور به رسالت انبیا و جانشینان آن هاست، باور داشتن و پایبندی به این امور زندگی را از فضای مادی و دنیوی بیرون آورده و به سوی معنویت سوق می دهد بنابراین ترویج معنویت در اعضای خانواده، به ویژه والدین می تواند خانواده ها را از بحران های زیادی نجات دهد.
 
بزرگترین چالش امروز زوج‌ها در قرنطینه، عدم فعالیت مشترک است
 
وی در ادامه مطالب خود بیان کرد: بزرگترین چالش امروز زوج‌ها در قرنطینه، این است که هیچ فعالیت مشترکی ندارند و یا اینکه آن را نساخته‌اند، اگر فعالیت مشترک داشتند از کنار هم بودن بیشتر لذت می‌بردند چون در طول سال برای بسیاری از تفریحات دو نفره، فرصتی وجود ندارد و اکنون زمان این تفریحات است، درست کردن پازل هزار تکه یکی از این تفریحات است که در صورت علاقه‌مندی زوجین می‌تواند بسیار مفرح باشد در حین اینکه کار بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای است.
 
عسکری گفت: علت اینکه بعضی از اختلاف ها می تواند با عنوان اختلاف سلیقه باشد طبیعی و عادی است زیرا زوجینی که روزانه حداقل 8 تا 10 ساعت کاری بیرون از خانه داشتند و حال مجبور به ماندن در کنار هم در خانه هستند شاید به دلیل آموزش ندیدن مهارت های ارتباطی و شناخت روحیات یکدیگر دچار کمی اختلاف باشند که این در کنار هم ماندن باعث می شود زوجین بیشتر زبان همدیگر را بشناسند و با همدیگر تعامل برقرار کنند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *