سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶
۰
یک کارشناس بازار سرمایه:

بازدهی بورس در 2 ماه اول امسال دیگر تکرار نمی‌شود/ سرمایه گذاران انتظارات خود را تعدیل کنند

یک کارشناس اقتصادی گفت: با تاکید بر اینکه افراد برای سرمایه گذاری در بورس نگاه بلند مدت داشته باشند، گفت: بازدهی و حرکتی صعودی و رشد بازار سرمایه در دو ماه نخست سال دیگر تکرار نخواهد شد و سرمایه گذاران انتظار خود ار بازار سرمایه را با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور بازار تعدیل کنند.
بازدهی بورس در 2 ماه اول امسال دیگر تکرار نمی‌شود/ سرمایه گذاران انتظارات خود را تعدیل کنند
به گزارش پهره به نقل از راه دانا؛ بازار سرمایه بعد از استقبال شدید مردم و هجوم نقدینگی سرگردان به این بازار، بازدهی 100درصدی را در حدود 50 روز کاری نخست امسال تجربه کرد و بعد از آن روندی منفی اقدام بع عقب گرد را شاهد بود. شاخص کل بورس که تا یک میلیون و 90 هزار واحد رفته بود، با روند منفی تا محدوده 912هزار واحدی بازگشت داشت. کارشناسان این موضوع را روند اصلاحی بازار بعد زا رشد شتابان دو ماه سال عنوان می‌کردند.
به اعتقاد فعالان بازار سرمایه اقدام دولت برای عرضه سهام شرکت‌های خودش که در قالب صندوق قابل معامله ETF انجام شد و آزاد سازی سهام عدالت را علت افت بورس عنوان کردند؛ اما بعد از پذیره نویسی نخستین صندوق ETF با نام دار یکم، دولت قصد دارد دو صندوق دیگر فلزی و پالایشی در راه است و موضوع سهام عدالت هم با این اختیار که سهامداران عدالت فقط می‌توانند 30درصد سهام خود را بفروشند و از سوی دیگر تعداد کمی از این افراد درخواست فروش را ثبت کردند باعث شد بازار از فاز منفی روند مثبتی را در پیش بگیرد.
هادی جمالیان، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد وضعیت کنونی بازار سرمایه، با بیان اینکه بورس در دو ماه نخست امسال با هیجان بسیار بالایی حرکت کرد و شیب روند تند بود، اظهار کرد: آن زمان این رشد بازار با عرضه‌های متناسب مهار نشد و هیجان باعث شد در رشد قیمتی برخی سهم‌ها بسیار تند حرکت کند.
وی در مورد چرایی منفی شدن حرکت شاخص بورس در بعد از رشد دو ماه نخست سال در اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه؛ گفت: بعد از آن رشد شتابان، روزهای منفی پیش‌بینی می‌شد که بازار بخواهد حرکت اصلاحی بزند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه کلیت بازار سرمایه حبابی نیست، افزود: خبر و اقدام دولت برای آزاد سازی سهام عدالت و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله در منفی شدن بازار تاثیر گذار بود و بیش برآورد دولت از ظرفیت خرید در بورس صحصح نبود و باید آن را اصلاح کند.
جمالیان تصریح کرد: دولت بهتر است عرضه‌ سهام شرکت‌های خود که در قالب صندوقETF  است را در زمان تعادل بازار انجام دهد.
وی در خصوص وضعیت بورس، بیان کرد: معتقدم هنوز سهام ارزنده در بازار وجود دارد و کل بازار حبابی نیست؛ هر چند وضعیت سهام برخی شرکت‌ها جای نگرانی دارد، زیرا از ارزش ذاتی خودشان فاصله گرفتند، البته با توجه به ظرفیت بازار سرمایه ایران، می‌توان از آن روند خوب و رو به رشدی انتظار داشت.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: لازم است که انتظار خود از بازار را با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور تعدیل کنیم و خوش‌بینی بیش از اندازه‌ای که در هفته‌های نخست سال و اردیبهشت ماه وجود داشت را نداشته باشیم ولی به هیچ وجه هم نباید باعث نگرانی و ناامیدی سرمایه‌گذاران شویم.
جمالیان گفت: بازار سرمایه می‌تواند با یک شرایط منطقی‌تر و با شیب ملایم‌تری حرکت صعودی داشته باشد البته به شرطی که دولت و شبه دولتی‌ها (نهادهای عمومی) عرضه‌های خود را برای تامین مالی، متناسب با ظرفیت های بازار تنظیم کنند و بیش از آن انتظار نداشته باشند.
وی افزود: اگر دولت قصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه را دارد، بهتر است قبل از اینکه بخواهد سهام خودش با قیمت بالا بفروشد؛ ابتدا با انتشار اوراق بدهی تامین مالی کند و منابع بدست آمده را به بنگاه‌های خودش تزریق کند تا آن شرکت سودآور و بهبود یابد و روند رشد مناسبی در بازار داشته باشد؛ سپس به واگذاری سهام آن اقدام کند. 
این کارشناس بورس تاکید کرد: باید اعتماد به سرمایه گذار برگردد و افراد ناآشنا با بورس باید خودشان مستقیما اقدام به سرمایه گذاری نکنند زیرا ممکن است با هیجان خودشان بازار را از تعادل خارج کند   و اگر هم اقدام کردند، حتما آموزش ببیند. بهتر است منابع آنها جذب نهادهای حرفه‌ای شود، زیرا این‌ها در معاملات حرفه‌ای هستند.
جمالیان ادامه داد: وضعیت بازار به اقدامات دولت بستگی دارد و اگر همچنان بر عرضه‌های حجم بالا و در کوتاه مدت اصرار داشته باشد، ممکن است با بی‌اعتمادی گسترده سرمایه گذاران روبرو شویم.
به گفته وی؛ وضعیت اقتصاد جهانی رو به بهبود است و پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که ابتدای امسال نسبت به سه ماه چهارم سال گذشته وضعیت بهتر است و می‌توان پیش بینی کرد بازار در مسیر صعودی حرکت کند.
عضو هیات مدیره کارگزاری بانک پاسارگاد در توصیه به تازه واردهای بورس، گفت: مردم باید توجه کنند که سرمایه گذاری در بازارها باید با نگاه بلند مدت باشد زیرا بورس می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به  سایر بازارها بدهد.
جمالیان ادامه داد: افرادی که می‌خواهند کوتاه مدت در بازار فعالیت کند باید به دانش آن مسلط باشند  و افراد غیرحرفه‌ای باید دو نکته با رعایت کنند؛ نخست با هدف و نگاه بلند مدت و دوم به صورت غیرمستقیم و با سبد متنوع در بورس سرمایه گذاری کنند.
وی توضیح داد: افراد تازه وارد بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها که مدیریت حرفه‌ای دارند، وارد بازار سرمایه شوند.
این کارشناس اقتصادی افزود: اگر افراد خودشان به صورت مستقیم اقدام و احساس کردند، وارد زیان شدند نباید اشتباه اول خود را که هیجانی خرید کردند را در فروش تکرار کنند که با زیان زیادی از بازار خارج شوند.
جمالیان گفت: توصیه این است که حتما انتظار خودشان را از بازار تعدیل کنند و توقع بازدهی با شیب حرکتی بسیار بالا که در دو ماه نخست سال رخ داد را نداشته باشند و نباید آن را به سال تامین دهند زیرا اساسا هیچ بازاری در دنیا  نیست که بتواند همچنین بازدهی را تکرار کند و در کوتاه مدت آن سود را بدهد؛ بنابراین انتظارات باید با شرایط واقعی بازار تعدیل شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 425697