سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۳۲
۰
صدای پای آب می آید؛

دولت سیزدهم؛ مرهم زخم های سال ها بی آبی در کرانه ساحلی جنوب شرق/انتقال آب از دریای عمان؛ آرزویی که در مسیر تحقق قرار گرفت

انتقال آب از دریای عمان و اجرای دیگر طرح های آبرسانی برای پایان دادن به تنش آبی کرانه ساحلی جنوب شرق کشور، آرزوی دیرینه مردمانی است که زخم سال ها خشکسالی امانشان را بریده، تا این که به همت دولت سیزدهم این مهم، مورد عنایت ویژه قرار گرفت و گام های محکمی برای تحقق آن برداشته شد.
دولت سیزدهم؛ مرهم زخم های سال ها بی آبی در کرانه ساحلی جنوب شرق/انتقال آب از دریای عمان؛ آرزویی که در مسیر تحقق قرار گرفت
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ مردمان سیستان و بلوچستان به عنوان فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی، سال هاست گرفتار چالش جدی به نام کم آبی هستند. معضلی جدی که به دلیل بی مهری مسئولان امر در دولت های قبل صدای مردم نجیب این خطه پهناور را درآورده است.

استانی که آثار تلخ بیش از ۲ دهه خشکسالی بر پیکره آن سنگینی می کند و سال هاست مردمان آن خواستار مرهمی بر این زخم کهنه هستند. اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن دردهای آن ها و عزمی برای رفع این مشکل در دولتمردان گذشته وجود نداشته است.

اما تلخ تر آن که اوج این مشکل را می توان در کرانه ساحلی مشاهده کرد، درست در نقطه ای که دریای بیکران عمان واقع شده، مردم از مشکل بی آبی رنج می برند، موضوعی که بارها از آن نوشتیم و صدای شهروندان را به گوش مسئولان امر رساندیم.

اما آن ها با وجود مشاهده سال ها بی مهری، تفاوت دولت مردمی را با دیگر دولت ها به خوبی لمس کردند، چراکه عزم مسئولان امر با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای پایان دادن به این معضل بزرگ جزم شده، این را من نمی گویم بلکه گفته ساکنانی است که مردهای میدان را در ماه هایی که گذشت در جمع خود دیدند، همچنین طرح هایی که به تازگی استارت خورده گواه بر این ادعاست.

همین دو روز قبل بود که بعد از سال ها کش و قوس و وعده و شعار، به همت دولت سیزدهم و با پیگیری های مسئولان و نمایندگان مجلس، طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

وضعیت آبی سیستان و بلوچستان تحت تاثیر منابع ناپایدار

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت منابع تامین آب استان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در سیستان و بلوچستان به دلیل پهناوری، شاهد اقلیم‌های مختلفی هستیم، در شمال استان تأمین آب از منابع سطحی صورت می‌گیرد، نیمی از منابع آبی مرکز استان نیز وابسته به شمال است که از طریق خط انتقال وارد شبکه می‌شود و بخشی دیگر نیز از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

به گفته وی، در سایر نقاط استان، به جز چابهار و کنارک، منابع تأمین آب وابسته به بارش‌هاست و از طریق حفر چاه آب در منطقه تأمین می‌شود، در جنوب استان نیز استحصال آب از دریا و شیرین سازی آن را داریم.

چالش جدی بیلان منفی ذخایر آب زیرزمینی

این مقام مسئول، بیلان منفی ذخایر آب زیرزمینی را یک چالش در تأمین آب عنوان کرد و گفت: با تداوم خشکسالی‌ها و افت منابع آب زیرزمینی، ناگزیر به حفر ۱۰۰ حلقه چاه در سطح استان هستیم.

وی با بیان اینکه نگاه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان، نوید دهنده توسعه استان است، افزود: با عزم همگانی و به همت مجلس و دولت، طرح بزرگ محرومیت‌زدایی به منظور آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور آغاز شد که بیش‌ترین سهم آن سیستان و بلوچستان اختصاص یافت، در همین راستا آبرسانی به میزان هزار و ۷۵۱ روستا در دست اجرا بوده و فاز یک آن نیز در بهمن‌ماه آغاز شده است.

قاسمی افزود: قرار است این طرح طی بازه زمانی ۳۰ ماهه به اتمام برسد که با تحقق آن شاهد رشد ۱۱ درصدی شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم و پایدار خواهیم بود.

اهتمام ویژه دولت سیزدهم به جهش بهره مندی از آب

وی ابراز امیدواری کرد: با اهتمام ویژه دولت سیزدهم و برنامه‌ریزی که در این دوره صورت گرفته، شاخص آبرسانی روستایی در استان با یک جهش بیست درصدی به بالای ۹۰ درصد برسد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی در انتظار شهرستان چابهار است، گفت: پیرو سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان و ابلاغ مصوبات سفر، شیرین‌سازی آب به میزان ۵۰ هزار مترمکعب از آب دریا برای شهرها (چابهار و کنارک) و روستاهای نوار ساحلی  به این شرکت ابلاغ شده است.

وی افزود: در مرحله نخست و در بازه زمانی کوتاه، فرایند انتخاب سرمایه‌گذار برای ۲۵ هزار مترمکعب شیرین‌سازی انجام و مقرر شده طی بازه زمانی یک‌ساله بازسازی و لایروبی آبگیر نیز صورت گیرد و در نهایت با احداث واحدهای جدید وارد مدار بهره‌برداری شود.

قاسمی با اشاره به وضعیت آب شهر چابهار از سنوات گذشته تاکنون، اظهار کرد: در دهه ۶۰ تنها منبع آب شهر چابهار، چاه‌های سطح شهر بود و مردم آب شرب را از آب‌شیرین‌کن ها تأمین می‌کردند، پس از آن، پروژه خط انتقالی از زیرمجموعه سد پیشین از محل بند شیرگواز اجرا شد و در دهه ۸۰ از سال ۸۴ به بعد شیرین سازی آب از دریا قوت گرفت که در ابتدا یک آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب وارد مدار بهره‌برداری شده و پس از آن آب‌ شیرین‌کن‌های Ro وارد مدار شد و توسعه پیدا کرد.

یک کارخانه آب شیرین کن؛ تنها منبع تامین آب چابهار و کنارک

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها منبع تامین کننده آب شهرهای چابهار و کنارک، کارخانه آب شیرین‌کن است که حدود ۴۰ هزار متر مکعب آب را تولید و از طریق تاسیسات موجود به مخازن شهرهای چابهار و کنارک منتقل می‌کند که حدود ۲۶ هزار متر مکعب در روز سهم چابهار است.

این مقام مسئول با بیان این که در فصول سرد به لحاظ توزیع آب نباید در شهر چابهار مشکلی باشد، گفت: وجود مخازن بتنی در خانه‌ها یکی از عوامل شرایط ناپایدار فعلی است، شبکه توزیع فرسوده و قدیمی شهر نیز نیاز به احیا دارد.

حاشیه نشینی؛ چالش جدی جنوب سیستان و بلوچستان

وی از حاشیه‌نشینی در شهر چابهار به عنوان یک مشکل جدی یاد کرد و گفت: رشد بی‌رویه مهاجرت‌ها و عدم برنامه‌ریزی کامل سکونت مهاجران دلایل این معضل بزرگ است که باید ساماندهی جدی صورت گیرد تا توسعه خدمات را به صورت مطلوب داشته باشیم.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429536