سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۴۹
۰
یک کارشناس مذهبی:

دلیل اصلی کاهش رشد اقتصادی توسط سرمایه‌گذاران بی‌اعتمادی است

کارشناس مذهبی گفت: یکی از راه‌های مقابله با تورم جذب سرمایه‌گذار و ایجاد امید و اعتماد در بین مردم است.
دلیل اصلی کاهش رشد اقتصادی توسط سرمایه‌گذاران بی‌اعتمادی است
به گزارش پایگاه خبری پهره؛ مقام معظم رهبری درخصوص سال ۱۴۰۲ فرمودند: مسئله اصلی و محوری کشور در سال جاری نیز، اقتصاد است.

البته این به معنای نبود مشکل در بخش‌های دیگر نیست بلکه در کشور مشکلات گوناگونی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی وجود دارد اما اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد.

رهبر انقلاب اسلامی، حل مشکلات مردم را در گرو فعالیت‌های بنیانی و اساسی اقتصادی همچون تولید و کارهای انسانی همچون مواسات و همیاری‌های مردمی و کمک به طبقات ضعیف جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به عقب ماندگی کشور در زمینه سرمایه‌گذاری در دهه نود تاکید کردند: یکی از خلاءهای جدی موضوع سرمایه‌گذاری است که باید با برنامه‌ریزی زمینه آن فراهم و انجام شود.

ایشان افزودند: من با در نظر گرفتن همه این جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام می‌کنم.


رهبری تاکید کردند: باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی و همچنین صداوسیما که وظیفه فرهنگ‌سازی را برعهده دارد، همه همت خود را بر این دوموضوع قرار دهند تا در درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم گردد.


مهار تورم در دستور کار دولت قرار بگیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اشرفیان در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: در واقع شعار سال در سال ۱۴۰۲ نشان از هوشمندی و تدبیر مقام معظم رهبری بوده که به مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند.

وی افزود: حوزه‌های اماکن مذهبی مثل همیشه می‌تواند در شعار سال و فرامین مقام عظمای ولایت تاثیر به سزای داشته باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در مورد شعار سال خواسته ما از خادمین و مسئولین اماکن مذهبی این بوده که جهت اشتغال‌زایی مثل زمان نبی مکرم اسلام مسجد محور کار اقتصادی و اشتغال‌زایی انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین هیات و امنا اماکن مذهبی در کنار روحانی مسجد نسبت به جذب جوانان و ایجاد شغل کمک و همکاری داشته باشند.

اشرفیان با بیان اینکه۹۰ درصد اقتصاد کشور جمهوری اسلامی ایران در انحصار دولت است به عنوان مثال پتروشیمی و فولاد که در اختیار دولت بوده و نمی‌تواند به طور کامل در اختیار بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مقدمه نامگذاری سال جدید فرمودند که سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال اخیر بسیار کاهش داشته، به نظر بنده یکی از دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در کشور تبلیغات نادرست بر ضدسرمایه‌داری است.

وی گفت: به طور کلی هیچگاه نمی‌شود یک سرمایه‌گذار و کارآفرین سرمایه‌دار نباشد، بلکه ابتدا باید سرمایه‌دار بوده تا سرمایه‌گذاری کرده تا در ادامه کارآفرین شود.

اشرفیان اظهار کرد: به نظر من طلبه یکی از علل کاهش رشد اقتصادی بی‌اعتمادی بوده و تا وقتی که بی‌اعتمادی باشد مراجعه اقتصاددانان به این عرصه کم رنگ خواهد بود.

وی اضافه کرد: دولت باید در همین ابتدای سال شعار مقام معظم رهبری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید را در دستو کار خود قرار دهد و باید در هیات دولت مصوب شود که شرکت‌های دولتی یا خصولتی در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ حق افزایش قیمت کالاهای خود را ندارند و حقوق عوارض گمرکی به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی‌کند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در حقیقت در شرایط فعلی کشور رهبری خود نیز به صورت مستقیم وارد شدند و چنین شعاری را انتخاب کردند و همچنین مذاکره با عربستان، امارات و کشورهای منطقه مردم را امیدوار خواهد کرد و اگر امید در ملت ایجاد شود تورمی هم ایجاد نخواهد بود.

اشرفیان اضافه کرد: راه مقابله با گرانی در اختیار دولت و مجلس است و دولت باید برای مهار تورم تلاش کرده و سخنان مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار داده که بدون شک تورم مهار خواهد شد، در این صورت امید و اعتماد به مردم بازخواهد گشت.

وی گفت: ایجاد امید و اعتماد در مردم، عدم دخالت در ساختارهای اقتصادی توسط مجلس، عدم شعارهای ضدسرمایه‌داری و کارآفرینی و عدم گرانی خدمات را می‌توان از عوامل مهار تورم خواند.

اشرفیان خاطرنشان کرد: تحلیلگران باید تمام سخنان مقام معظم رهبری در نوروز ۱۴۰۲ را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهند.

وی اضافه کرد: رهبری به عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه تاکید کردند و دولت باید تمام این‌ها را سرلوحه کار خود قرار بدهد و همچنین ایشان به صراحت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دفاع کردند.

انتهای خبر/
  
کد مطلب: 430413
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *