شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ۰۱:۰۴
۰
یادداشت؛

شان نزول سوره کوثر به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) باز می‌گردد

شان نزول سوره کوثر به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) باز می‌گردد
پیامبر (ص) فرمود: هر کس با من محبت دارد، حضرت علی(ع) را هم محبوب خویش قرار بدهد.
شان نزول سوره کوثر به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) باز می‌گردد
مولوی عبدالصمد دامنی، امام جمعه اهل سنت مسجد جامع حقانیه ایرانشهر در یادداشتی نوشت: درباره‌ی شان نزول سوره مبارکه «کوثر» حضرت زین العابدین بن حسین بن امیرالمومنین علی -رضی الله عنهم- فرموده: عاص بن وائل، عقبه بن ابی معیط و چند نفر دیگر از گستاخان قریش در جمعی نشسته بودند و درباره‌ی پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم- حرف می‌زدند.

با توجه به اینکه دو تن از فرزندان پیامبر اکرم عبدالله و قاسم در مکه وفات و فرزند دیگرش ابراهیم از همسرش بی بی ماریه قبطیه هم بعداً در مدینه منوره وفات کرد، مشرکین و بالاخص افراد ذکر شده می‌گفتند: تا زمانی که این شخصیت زنده هست تحمل کنید و نگران نباشید،
چون نسل این فرد و راهش ادامه‌ دهنده‌ای ندارد.

عرب‌ها به کسی که پسر نداشت ابتر [یعنی مقطوع النسل] می‌گفتند و فرزندان دختر را نسل نمی‌دانستند، در برخی از روایات آمده، کعب بن اشرف یهودی به مکه رفته بود، او یک تاجر و سرمایه دار و از سرسخت ترین دشمنان پیامبر و مسلمانان مدینه بود و در میان عرب‌ها، بالخصوص نزد یهودیان مشهور بود، نسبت به پیامبر بیش از حد عداوت و دشمنی روا می‌داشت و وی یکی از روحانیون بزرگ یهود مدینه به شمار می‌رفت، جمعی از سران مکه نزد او حاضر شدند و گفت: جوانی اکنون به شهر شما آمده و می‌گوید: پیامبر هستم، شخصیت خود را بالاتر از بقیه میداند و شما را مشرک، کافر و بت‌پرست حساب می‌کند.

شما فردی بزرگ و اهل کتاب هستید، در میان ما فیصله کنید که آیا ما برتر هستیم یا ایشان؟ این در حالی است که ما هم از خادمان و بانیان «کعبة الله» هستیم و میهمانان و زائران «حج» و «عمره» را پذیرایی و خدمت می‌کنیم. حال آیا ما برتر هستیم یا این جوان که ادعای نبوت می‌کند؟
این مرد روحانی با وجود اینکه اهل کتاب بود و می‌دانست تمام صفات و خصوصیات پیامبر آخرالزمان در تورات بیان شده و همه آنها در وجود رسول خدا -صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ و سلم- آشکار و نمایان است، اما از روی حسادت گفت: شما بالاتر و برتر هستید.

او با اینکه اهل کتاب بود‌ و به خداوند، کتب آسمانی تورات و انجیل و قیامت ایمان داشت ولی از روی کینه و حسد، مشرکان را بهتر و بالاتر دانست، لذا خداوند -تبارک و تعالی- این سوره را نازل فرمود که ای رسول خدا شما ناراحت و نگران نباشید! ما به شما «خیر کثیری» عنایت کردیم.

بسیاری از مفسرین گفته‌اند: از آن‌جایی که کوثر به حوضی که در مسیر و قبل از ورود به بهشت است، گفته می‌شود، خداوند متعال به آن حضرت حوض کوثر عنایت فرموده است.

چنان‌که پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: کوثر نهری است که خداوند به من عنایت کرده است.

در روایتی آمده است: آیا شما می‌دانید کوثر چیست؟! نهری است که خداوند به من عنایت فرمودو در آن خیر و خوبی‌های بسیار است. این همان حوضی است که امت من از آن سیراب خواهند شد. لیوان هایی که آنجا برای نوشیدن وجود دارند به تعداد ستارگان آسمان هستند و یک بنده‌ای از امت من می‌آید، من می‌گویم که پرودگارا از امت من است و از کسانی است که کلمه شهادتین گفته و نماز، روزه و جهاد انجام داده است.

الله -تبارک و تعالی- فرموده: ای رسول خدا هرگز سزاوار نیست این شخص از آب حوض کوثر بنوشد! تو نمی‌دانی او چه بدعات، شرک، کفر و فتنه‌هایی بعد از تو به وجود آورده است.

منظور حدیث شریف، مردم مدینه منوره و مهاجرین و انصار نیست، بلکه به گروهی از مردم یمن و مناطق اطراف جزیره العرب اشاره دارد که ادعای دروغین پیامبری داشتند، از جمله اسود عنسی و دیگران که حضرت ابوبکر صدیق -رضی الله عنه-  علیه شان اعلام جهاد کرد و آن‌ها را شکست داد، عده ای از آنها برگشتند و مسلمان شدند و بنابراین مراد حدیث اینها و منافقین هستند.

وقتی کفار و منافقین گفتند: پیامبر مقطوع النسل است و فرزندی بعد از او باقی نمی‌ ماند، الله -تبارک و تعالی- این سوره را نازل فرمود که ای پیامبر گرچه فرزند پسر نداری، اما حضرت فاطمة الزهرا (س) بااینکه دختر است، اما از هزاران پسر بالاتر است و نسل رسول خدا از اولاد حضرت فاطمه و حضرت علی پسرعموی پیامبر ادامه می‌یابد.

پیامبر فرمود: هر کس با من محبت دارد، حضرت علی(ع) را هم محبوب خویش قرار بدهد و رسول خدا به حضرت علی -رضی الله عنه- فرمود: تو وزیر من هستی، همانگونه که حضرت هارون وزیر حضرت موسی بود، تو برای من به منزله‌ی هارون هستی.

مراد از نسل، می‌تواند نسل معنوی باشد، یعنی پیروان رسول خدا - صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ و سلم- که از پیروان تمام انبیاء بیشتر، چون بیشترین جمعیت بهشت، امت پیامبر هستند.

این امت و مسلمانان جانشینان و فرزندان معنوی پیامبر هستند لذا باید شکر الهی را به جا آورند، از میان همه‌ی عبادات جسمی و جانی، بالاترین آن‌ها نماز و سپس زکات است.

پس برای پروردگارت نماز بخوان و نحر بکن، یعنی قربانی ذبح کن و همان‌گونه که مشرکین مکه برای بت‌هایشان شتر می‌کشند و از سنت ابراهیم خلیل پیروی کن.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *