چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۰۷:۴۶
۰
کارشناس مذهبی:

تسلیم در برابر امر امام‌زمان خود، وجه تمایز حضرت عباس (ع) بود

کارشناس مذهبی گفت: وجه تمایز حضرت عباس (ع)، تشخیص صحیح، عمل به تکلیف و تسلیم در برابر امر امام زمان خود است.
تسلیم در برابر امر امام‌زمان خود، وجه تمایز حضرت عباس (ع) بود
به گزارش پهره مجتبی سلیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: بعد از ده سال از شهادت حضرت زهرا، امیرالمؤمنین از برادرشان عقیل خواستند که باتوجه‌به تسلطی که بر علم نسب‌شناسی داشتند همسر شایسته‌ای برایشان انتخاب کنند؛ عقیل هم که با قبیله‌های مختلف عرب آشنا بودند خانم فاطمه بنت حزام معروف به ام‌البنین را برای آن حضرت انتخاب کردند.

وی افزود: ام‌البنین وقتی وارد خانه حضرت علی (ع) شدند از ترس اینکه مبادا غم‌های حضرت فاطمه زهرا (س) برای بچه‌ها و آن حضرت زنده شود در خواست کردند با لفظ ام‌البنین مرا خطاب کنید.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: نتیجه زندگی امیرالمؤمنین و ام‌البنین چهار پسر به نام عباس، عبدالله، جعفر و عثمان است؛ اولین فرزند امیرالمؤمنین و ام‌البنین وجود نازنین عباس (ع) است که در چهارم شعبان ۲۶ هجری قمری در مدینه به دنیا آمده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی آن حضرت به دنیا آمده‌اند امیرالمؤمنین نام ایشان را عباس گذاشتند؛ به معنای شیر بیشه یا شیر بیشه شجاع است که در برابر دشمن خشمگین و عبوس و دشمن از این چهره ترس دارد.

سلیمی اظهار کرد: در روایت هم آمده که وقتی که قنداق حضرت عباس را امیرالمؤمنین در دست گرفت آن کودک را عباس نام‌گذاری کردند و در گوش راست اذان و در گوش چپ اقامه را اقامه کردند و سپس دست قمر منیر بنی‌هاشم را بوسه زدند و شروع به گریه و اشک ریختن کردند؛ وقتی حضرت ام‌البنین علت گریه حضرت را سؤال کردند؛ حضرت امیر گفت گویا می‌بینم که دست این کودک در کنار رود فرات برای یاری برادرش در کربلا جدا می‌شود.

وی در خصوص کنیه‌ها و القاب حضرت عباس گفت: ابوالفضل است که برخی معتقدند که این کنیه به دلیل داشتن پسری بنام فضل خطاب شده و برخی معتقدند نسبت به علم و فضیلت آن حضرت دارد؛ دیگر القاب آن حضرت ابوالقاسم، ابوالفرجه، باب‌الحوایج، سقا، قمر منیر بنی‌هاشم است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه چهره حضرت عباس بسیار زیبا و بدنی قوی و قدی بلند داشتند، تشریح کرد: به همین دلیل لقب قمر منیر بنی‌هاشم را به ایشان داده‌اند که برخی نقل کرده‌اند زمانی که بر اسب‌سوار می‌شوند پاهای آن حضرت روی زمین کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: نه‌تنها در قامت رشید بلکه در خرد هم برترین جلوه‌های انسانی را داشته‌اند؛ حضرت عباس فردی بسیار بخشنده، شجاع، دلیر و رفتاری پسندیده‌ای بین مردم داشت.

سلیمی عنوان کرد: حضرت عباس با اینکه فرزند امیرالمؤمنین بود؛ ولی هیچ‌وقت خود را هم سطح حضرت مجتبی (ع) و حضرت حسین(ع) نمی‌دانست و همیشه آنها را یا سیدی و یابن رسول‌الله خطاب می‌کرد.

وی افزود: امام علی علیه‌السلام از حضرت ابوالفضل خواست در روز عاشورا برادرش امام حسین علیه‌السلام را تنها نگذارد و در حادثه کربلا، سمت پرچم‌داری سپاه امام حسین (ع) و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل‌بیت امام را داشت؛ به‌خاطر فداکاری و جانبازی آن حضرت در روز عاشورا، روز میلادش به نام روز جانباز نام‌گذاری شده است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از خصوصیات حضرت عباس (ع) عبد بودن آن حضرت است؛ اگر بشر بخواهد به کمالات انسانی و به عزتی که مخصوص خدا و رسول و مؤمنان است دست پیدا بکنند راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال را ندارد.

وی ادامه داد: سرچشمه تمام خوبی‌ها و پاکی‌ها و زیبایی‌ها عبد و بنده بودن است؛ شما اگر بخواهید از کوزه آبی رو برداشت کنید چاره‌ای جز رجوع به منشأ آن نداریم؛ لذا اگر در وجود قمر منیر بنی‌هاشم خصوصیاتی است قطعاً از راه عبودیت و بندگی حاصل شده است.

سلیمی اظهار کرد: اگر آن حضرت از رسول خدا، امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبی و امام حسین اطاعت می‌کند نشان از عبودیت آن حضرت دارد.

وی دومین خصوصیت ابوالفضل‌العباس را ولایت‌مداری بیان کرد و گفت: صفت عبودیت خیلی اهمیت دارد و تمام دارایی انسان‌ها هم از همین طریق به وجود می‌آید؛ ولی به‌تنهایی این صفت کافی نیست و باید در کنار ولایت‌مداری قرار بگیرد؛ چون علاوه بر وظیفه که در قبال خدا داریم در برابر امامان نیز مسئولیت داریم.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: از خصوصیات قمر منیر بنی‌هاشم در عصر تاسوعا وقتی دشمن می‌کوشید تا با استفاده از روابط قومی و قبیله‌ای جناب عباس را از لشکر حسینیان جدا بکند و شمر هم به نزدیک خیمه حضرت عباس آمد و آن حضرت را به سپاه خود دعوت کرد؛ اما حضرت عباس به خدا سوگند یادکرد و گفت والله اگر از امام خود دست بردارم و این پاسخ مستحکم قمر منیر بنی‌هاشم نشان از ولایت‌مداری آن حضرت دارد.

سلیمی ادامه داد: خصوصیت سوم جناب عباس بن علی یقیناً وفاداری است؛ و علاوه بر محبت امام باید نسبت به اوامر و آرمان‌های امام هم وفادار باشید و در این راه از خود استقامت نشان بدهید؛ پیروزی و سربلندی هر نهضت و هر حرکتی مرهون و مدیون وفاداری یاران است.

وی افزود: حضرت عباس در راه پیروی‌کردن از امام‌زمان خود قهرمانانه عمل کردند و در این راه وفاداری خود را ثابت کردند به‌طوری‌که پرچمی که آن حضرت در واقعه کربلا در دست داشت از ضربات دشمن هیچ جای سالمی نداشت به جز جای که در دست عباس بود و یزید در کاخ خود در شام با دیدن آن پرچم حیرت‌زده شد و گفت این نشان از وفاداری نسبت به امام خویش است.

کارشناس مذهبی خصوصیت چهارم حضرت عباس باب‌الحوایج بودن را بیان کرد: بعد از توجه به سه خصوصیت قبلی یعنی عبودیت، ولایت‌مداری و وفاداری به‌راحتی باب‌الحوایج بودن ایشان قابل‌درک است؛ قمر منیر بنی‌هاشم در پیشگاه خدای متعال دارای جایگاه است که مردم حاجات خود را از آن حضرت طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: در روز قیامت روایت است که پیامبر اکرم به حضرت فاطمه (س) می‌فرماید چه چیزی برای شفاعت امت من آورده‌اید و آن حضرت می‌فرماید برای شفاعت امت همین دو دست‌بریده حضرت عباس کافی است.

سلیمی آخرین خصوصیت آن حضرت را شجاعت بیان کرد و گفت: شجاعت را از امیرالمؤمنین به ارث برده و درخشش آن در صحنه‌های زیادی از جنگ‌ها به‌خصوص در صحنه کربلا یادآور نبردهای پیروزمندانه حضرت امیرالمؤمنین است.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برای گرامیداشت ایثارگری‌های جانبازان، سالروز ولادت بزرگ جانباز کربلا حضرت عباس را به‌عنوان روز جانباز نام‌گذاری کرده‌اند و جانبازان با الگوگیری از کردار و رفتار و شجاعت و وفاداری آن حضرت در میدان نبرد این ویژگی‌ها را اثبات کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قهرمان جانباز کربلا، دارای بالاترین منزلت و مقام در روز قیامت نسبت به بقیه شهدا است افزود: همچنان که حضرت سجاد می‌فرماید: «عمویم عباس در پیشگاه خداوند منزلتی دارد که در روز قیامت همه شهدا غبطه‌اش را می‌خورند».

انتهای خبر/
کد مطلب: 431260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *