يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۴۰
۰
مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

سلامتی بنیادی‌ترین حق هر انسانی محسوب می‌شود

مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مردمی‌سازی سلامت به معنای دسترسی گسترده و مشارکت عمومی در برنامه‌های سلامت است و می‌تواند تحول عظیمی در نگرش‌ها و رفتارها ایجاد کند.
سلامتی بنیادی‌ترین حق هر انسانی محسوب می‌شود
به گزارش پهره عباس عرب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: سال ۱۳۸۱ تیمی متشکل از کارشناسان حوزه بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و بیمه سلامت کشور، برای الگوبرداری از ساختار سلامت کشورهای کانادا و انگلستان تشکیل جلسه دادند.
 
 وی افزود: در سال ۱۳۸۴ برنامه پزشکی خانواده روستایی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا شد و در سال ۱۳۹۱ برنامه پزشکی، خانواده شهری کلید خورد که هم اکنون در دو استان فارس و استان مازندران در حال اجرا است. در سال ۱۳۹۴ هم طرح تحول نظام سلامت در کلیه شهرستان‌های کشور اجرا شد.
 
مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت تصریح کرد: علی‌رغم این تلاش‌ها الزامات قانونی سیاست‌های کلی کلیه ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه سلامت قانون حمایت از خانواده و راهبرد سند تحول دولت مردمی وزارت بهداشت و درمان را بر آن داشت تا برنامه سلامت خانواده نظام ارجاع را طراحی و اجرا کند.
 
 وی ادامه داد: این برنامه در کلیه شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر سطح کشور اجرا می‌شود به‌گونه‌ای که به هر یک هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و به‌ازای هر ۳ هزار نفر یک پزشک خانواده در نظر گرفته می‌شود؛ در حوزه تحت پوشش شهرستان زاهدان ابتدا شهرستان خاش، سراوان و زاهدان هدف اجرای این برنامه خواهد بود.
 
 عرب خاطرنشان کرد: نظام ارجاع الکترونیک در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان استقراریافته به جز تعداد مرکز معدودی که زیرساخت اینترنت ندارد مراجعین نیازمند خدمات تخصصی می‌توانند با دریافت رمز ارجاع و نوبت توسط پزشک خانواده روستایی بودن معطلی در بیمارستان‌های دولتی دانشگاه پذیرش و از تخفیفات آن بهره‌مند شوند؛ همچنین با رمز ارجاع الکترونیک می‌توانند از مزایای آن در بخش خصوصی و استان‌های هم‌جوار هم استفاده کنند.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdxj0f9yt09s6.2a2y.html
 
کد مطلب: 431434