سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ۰۷:۳۶
۰
ریاض آماده پرداخت هزینه‌های امنیتی؛

سفر ترامپ به سرزمین "گاو شیرده"

ترامپ امروز به عربستان سفر کرد و قرار است در 3 نشست جداگانه با پادشاه عربستان سعودی، سران کشورهای جنوب خلیج فارس و سران کشورهای عربی و اسلامی شرکت کند.
سفر ترامپ به سرزمین "گاو شیرده"
سفر ترامپ به سرزمین "گاو شیرده"
به گزارش پهره؛ رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ که در بسیاری از موضوعات بین المللی مواضع خاصی داشته است در مورد عربستان از همان ابتدا بصورت ویژه موضع گیری می‌‌کرد. ترامپ پیش از این در سخنانی در مورد عربستان گفته بود:" آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده‌اند که هروقت دیگر نتواند به ما دلار و طلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم ."
ظاهرا هنوز آل سعود توان تامین دلار و طلا برای ایلات متحده را دارد که ترامپ با دعوت رسمی پادشاه عربستان به همراه یک هیئت بلند پایه به این کشور سفر کرده و اعلام شده است که چندین قرارداد نیز علاوه بر ملاقات های رسمی بین دو طرف امضاء خواهد شد.
ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا در یک گفت وگوی تلویزیونی با شبکه NBC گفته بود:" چه بخواهیم، چه نخواهیم  برخی از مقامات آمریکایی از عربستان حمایت کرده‌اند که من جلوی این کار را نمی‌گیریم ولی نتیجه این حمایت‌ها چیزی نبود جز هزینه‌های بالا برای ما، بدون آنکه چیزی در مقابل به دست بیاوریم."
ترامپ همچنین گفته بود:"از حکومت پادشاهی عربستان می‌خواهم که دو سوم ثروت عربستان را در برابر نصف ثروتی که می پرداخت تا امریکا از آن حمایت کند و در شبه جزیره عربستان به حکم رانی خود ادامه دهد، بپردازد."
به‌نظر می‌رسد سفر ترامپ بی‌ارتباط با شعارهای وی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری نیست.قرائن نشان می‌دهد ترامپ برای دوشیدن گاو شیرده خود در منطقه آمده است و برای این کار هم دیگر دولت‌های نزدیک به سیاستش در منطقه را به ریاض جمع خواهد کرد.
بدون شک بعد از نظراتی که ترامپ در مورد کاهش هزینه‌های دولتی و نظامی‌اش داده بود و چندی پیش نیز در اقدامی برخی کشورها نظیر جمهوری آذربایجان، ارمنستان، لتونی و اوکراین با قطع کمک‌ها از طرف ایالات متحده روبرو شدند، دولت ریاض متقاعد شده است که برای استمرار کمک‌های آمریکا به کشورشان باید شروع به خرج دلار و طلا نمایند.

 
پیش بینی می‌شود بخشی از قراردادهای احتمالی منعقده بین ترامپ و سلمان مربوط به خریدهای نفتی و خریدهای نظامی باشد. همچنین بدون شک افزایش سرمایه گذاری‌های ریاض در بانک‌های آمریکایی نیز بخشی از توافقات خواهد بود.
ترامپ با افکار تاجر گونه‌ای که دارد ، آمده است تا هزینه‌ی تامین امنیتی عربستان و برخی کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس را اخذ کند. کارکرد دیگر سفر ترامپ به عربستان نیز می‌تواند در خصوص استحکام بخشی به پایه های متزلزل حکّام عربستان باشد.
برخی از  ناظران منطقه نیز معتقدند تاکیدات محمد بن‌سلمان در با شبکه NBC بر نقش و نفوذ تهران بر پایتخت‌های عربی، نشان  می‌دهد که سعودی‌ها همچنان امیدوارند تا توجه مقامات واشنگتن را بر نقش در حال گسترش ایران در خاورمیانه متمرکز کنند و ظاهرا تا حد زیادی در توجه دادن نگاه دولت ترامپ به ایران موفق عمل کرده و رفت آمد و شدهای پی در پی عادل الجبیر به کاخ سفید و پنتاگون نتیجه داده است که ترامپ به ریاض سفر می‌کند./آناج
انتهای پیام
کد مطلب: 4829