شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۴۱
۰
خشونت در رانندگی؛

یک بوق تا بزن بزنِ خیابانی/ برای راننده‌ها اعصاب نمانده است!

نوعی از خشونت، خشونت در رانندگی می‌باشد که می‌تواند منجر به تصادف یا نزاع خیابانی شود و یا در کم آسیب‌ترین حالت می‌تواند موجبات آزردگی روحی و روانی قربانی این خشونت را فراهم آورد.
یک بوق تا بزن بزنِ خیابانی/ برای راننده‌ها اعصاب نمانده است!
یک بوق تا بزن بزنِ خیابانی/ برای راننده‌ها اعصاب نمانده است!
به گزارش پهره به نقل از آناج، معمولاً خشونت با مفهوم پرخاشگری به کار برده می‌شود و پرخاشگری اَعمال خصمانه‌ای است که از روی عمد  صورت می‌گیرد و به افراد و اشیاء آسیب می‌رساند. با گسترش تعداد خودرو و افرادی که راکب و راننده خودرو شده‌اند، شما می‌توانید با رانندگی مسافت اندکی در خیابان‌های شهر شاهد اِعمال اراده غیر قانونی برخی رانندگان باشید یا خودتان قربانی این اِعمال خشونت باشید یا تبدیل به یکی از افراد خشونت طلب در عرصه رانندگی بشوید. 
شما در طول روز ممکن است مکررا با این صحنه‌ها مواجه شوید، خودرویی که با حرکت‌های مارپیچ روی اعصاب رانندگان رانندگی می‌کند، سرعت خود را به یکباره افزایش می‌دهد و یا با ترمزهای یکباره مایه آلودگی صوتی و اضطراب دیگر رانندگان را فراهم می‌آورد.
مخصوصا اگر سن این رانندگان کم باشد یا قیمت ماشینشان از قیمت شخصیت خودشان بالاتر باشد! ممکن است بخواهند بنحو اِعجاب آوری سبقت بگیرند و سبقت که چه عرض کنم اگر لحظه‌ای بخود نیایید و ماشین را کنار نکشید از روی خود و ماشین‌تان یکجا رد می‌شوند و در شرایطی بهتر، از رانندگی بد دیگران با صدای بسیار بلند! انتقاد می‌کنند "اصلا معلوم نیست چرا به اینا گواهینامه دادن ؟ ، راه برو دیگه بابا ،کشتی ما رو " و یا با حرکت‌های دست و صورت احساسات درونی خودشان را به نمایش بگذرانند.
و هر ازگاهی که برخی رانندگان مسیر سبقت را برای سرعت غیرمجازشان باز نمی‌کنند با بوق زدن‌های ممتد و چراغ دادن‌های متمادی طرف را مجبور به تغییر لاین می‌کنند. 
وقتی با چنین رانندگانی روبرو می‌شوید چند راه بیشتر ندارید یا باید مانند خودشان رفتار کنید و دست به اقدام تلافی جویانه بزنید که در بهترین حالت ختم به تنش لفظی و زبانی و در حالت‌های دیگر ممکن است ختم به تصادف یا درگیری فیزیکی بشود و سر از کلانتری در بیاورید و یا خود را به مقاومت منفی و ندیدن و نفهمیدن بزنید تا بلکه شر این بد رانندگان از شما رفع شود و یا ذلیلانه کنار بکشید و راه و جاده را برای تاخت و تازشان باز کنید و متحمل تحقیر روانی حاصل از این برخورد بشوید.
طبق مشاهدات اِعمال این خشونت بر روی رانندگان تحت تعلیم یا کسانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند و حرفه‌ای نمی‌باشند و یا رانندگان خانم بیشتر به چشم می‌خورد و این اقشار بیشتر در معرض آسیب روانی و یا اقتصادی از این خشونت قرار دارند.
اگر بخواهم آسیب اقتصادی را گشوده‌تر تعریف کنم می‌گویم :  دوستی به من می گفت وقتی دوشادوش یک تاکسی رانندگی می‌کنی بسیار مراقب باش تا سایشی بینتان پیش نیاید چون علی رغم محترم بودن بسیاری از اینها ، برخی‌شان در تصادف حرفه‌ای می‌باشند و جوری تصادف می‌کنند که شما مقصر شناخته شده و مجبور به پرداخت غرامت بشوی و معمولا ماشین این دست افراد به دست صافکار و نقاش ماشین نمی‌رود تا آماده تصادف و اخذ غرامت بعدی باشد!
همچنین برخی خودروها مانند اتوبوس‌ها یا نیسان‌های باری معمولا در این چرخه خشونت بار پیشرو می‌باشند. خشونت در رانندگی می‌تواند منجر به تصادف یا نزاع خیابانی شود و یا در کم آسیب‌ترین حالت می‌تواند موجبات آزردگی روحی و روانی قربانی این خشونت را فراهم آورد.
با توجه به نتایج تاسف بار این خشونت نیمه پنهان، بایستی علل و عوامل بروز و گسترش این نوع خشونت بررسی شود و برای کمتر شدن و حذف آن از صحنه اجتماع اقدامات فرهنگی و قانونی لازم انجام شود تا شهروندان با احساس آرامش و امنیت بیشتری در پشت فرمان خودرو بنشینند.
انتهای پیام / 
کد مطلب: 5007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *