شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۲۳:۳۴
۰

گفتگو با جوانی که از مرگ خودخواسته به زندگی بازگشت

امدادگران اورژانس تهران در اقدامی هوشمندانه مرد جوانی را که برای رهایی از بن‌بست زندگی دست به خودکشی زده بود، نجات دادند.
گفتگو با جوانی که از مرگ خودخواسته به زندگی بازگشت
گفتگو با جوانی که از مرگ خودخواسته به زندگی بازگشت
روز پنجشنبه امدادگران اورژانس در یکی از خیابان های شرق تهران جوانی را دیدند که از پل عابرپیاده واقع در میدان رسالت آویزان بود. تکنیسین‌های اورژانس که دریافته بودند مرد جوان خود را از بالای پل به پایین می اندازد، آمبولانس را زیر پل و محل سقوط قرار دادند. بدین ترتیب وقتی پیش بینی امدادگران درست از آب درآمد و او خودش را از بالای پل پرتاب کرد او روی آمبولانس افتاد و به شکل عجیبی نجات یافت. جوان 28 ساله که به خاطر آسیب جزئی در ناحیه مچ پا برای مداوا به بیمارستان امام حسین(ع) انتقال یافته بود، انگیزه‌اش از اقدام به مرگ خودخواسته را بیکاری عنوان کرد و گفت: حدود 10 روز پیش برای یافتن کار مناسب و گذراندن  زندگی از شهرستان به تهران آمدم اما متأسفانه در این مدت نتوانستم کار مناسبی پیدا کنم. پول کمی هم که داشتم خیلی زود تمام شد و به همین خاطر چند روز  را گرسنه در گوشه کوچه و خیابان‌ها گذراندم.  وقتی توان ادامه زندگی را در خود ندیدم و در حالی که روی بازگشت به شهرمان را هم نداشتم تصمیم گرفتم به زندگی‌ام خاتمه دهم و راحت شوم. وی درحالی‌که از نجاتش خوشحال بود از اقدام عجولانه‌اش بشدت ابراز تأسف کرد و گفت: حالا که خداوند زندگی دوباره‌ای به من داد سعی می کنم با امید بیشتری برای زندگی  تلاش کنم. تحلیل کارشناس
مرگ خودخواسته پدیده‌ای است که همواره در جوامع بشری به چشم می خورد. اما این پدیده هنگامی نگران‌کننده می‌شود که آمار آن روز به روز افزایش می‌یابد. مصطفی آب روشن - جامعه شناس - معتقد است افکارخودکشانه که بشدت در جامعه ما رواج پیداکرده  به عنوان کدهایی است که باید نظام اجتماعی را به تفکر وادارد . خودکشی و نمایش آن در حوزه عمومی انعکاس اعتراض شدید آسیب دیدگانی است که در  سلسله مراتب نظام اجتماعی جایگاهی ندارند. وقتی مشکلات افراد جامعه دیده نشود و احساس طرد شدگی داشته باشند، زندگی معنای اصلی خود را در ذهن این  گروه که فشارهای مضاعف و غیر متعارفی را تجربه می کنند از دست می دهد. در واقع این نوع از خودکشی‌ها ریشه روانی نداشته بلکه به طور مشخص از کژ کارکردی خانواده یا نهادهای اجتماعی نشأت می‌گیرد. پس  هر چقدر خودکشی به شیوه‌های دردناکی صورت بگیرد فریاد استمدادطلبانه آنان نزد ناظران عمومی بیشتر احساس می‌شود. گفتنی است که تلاش‌های ناموفق برای خودکشی به طور معمول منجر به این می‌شود که دیگران رفتارشان را در اعتنا و احترام به فرد خودکشی کننده تغییر دهند. بنابراین فردی که خودکشی را انتخاب می کند، برای به دست آوردن توجه، تغییر رفتار دیگران، دلسوزی استوار و نظیر اینها دست به خودکشی می‌زند. اینگونه خودکشی‌ها تقریباً همیشه در نزدیکی افراد دیگر رخ می‌دهند.
منبع: رکتا
کد مطلب: 905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *