پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳:۲۵
۰

دشت سمسور ایرانشهر بهشتی برای گردشگران/از جاذبه های طبیعی فراوان تا حیات وحشی ناشناخته در جنوب استان

دشت سمسور در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب زاهدان و در ۴۵ کیلومتری بزمان استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از جمله جاذبه های طبیعی اطراف ایرانشهر به حساب می آید.
دشت سمسور ایرانشهر بهشتی برای گردشگران/از جاذبه های طبیعی فراوان تا حیات وحشی ناشناخته در جنوب استان
به گزارش پهره ؛ دشت سمسور ایرانشهر با طول تقریبی ۵۰ کیلومتر و عرض ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در شمال قلعه بزمان و شرق حوضه آبریز گوهر در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و آبخوان سمسور با طول ۳۰ کیلومتر در داخل این دشت قرار دارد.

وجه تسمیه دشت سمسور به دلیل وجود دو کوه تخت مانند به نام های محلی “سم” و چون سنگهای آن دارای رنگ سرخ است (سرخ در زبان بلوچی سور گفته می شود) به آن نام سمسور داده اند.

هاشمزهی در گفت و گو با خبرنگار پهره اظهار کرد: از حیات وحش این منطقه می توان به کبک، تیهو، باقرقره، پرندگان کنار آبزی مهاجرمثل باکلان کوچک، اگرت، اردک گردن سبز، چنگر، و هوبره اشاره کرد و جبیر، کفتار، شغال ،روباه شنی ،پلنگ، تشی و خرگوش از پستانداران منطقه هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایرانشهر ادامه داد: پوشش گیاهی منطقه شامل نیزار، تاغ، ترات، گز، اسکنبیل، سرخاب، قیچ، استبرق و برخی گونه های علفی است و از خزندگان این دشت نیز می توان انواع آگاما و انواع جکو، انواع مارمولک و انواع اسکینک و بزمجه بیابانی و انواع مارها را نام برد.

وی بیان کرد: از دیگر خصوصیات دشت سمسور ایرانشهر می توان به این مورد اشاره کرد که این دشت محل گذار وحوش علی الخصوص کل، بز، قوچ و میش از منطقه شکار ممنوع بزمان به کوهها وتپه ماهورهای گوهر کوه و کاواری است و مجموعه خصوصیات ژئولوزیکی و اکولوژیکی ذکر شده میتواند منطقه را به عنوان یکی از بزرگترین مناطق گردشگری در کشور مطرح کند.

هاشمزهی تصریح کرد: در مرکزدشت سمسور ایرانشهر چند ناهمواری صخره ای به ارتفاع ۱۰۰متر مشاهده می شود که مانند جزیره ای از دل دشت سر درآورده است و احتمال می رود در اثر فعالیت های آتشفشانی در منطقه بوجود آمده باشند . منتهی الیه شمال شرقی دشت به ریگزارهای جنوبی دشت لوت منتهی میشود که علاوه بر ایجاد منظره ای بدیع مکانی برای زیست مناسب جبیرهایی است که در این دشت به سر می برند.

وی با اشاره به گودال منطقه سمسور که در نزدیکی روستای خیر آباد شهرستان ایرانشهر واقع شده است، خاطرنشان کرد: این گودال ۳ و نیم کیلومتری با عمق ۳۰ متر از سایر پدیده های زمین شناسی منطقه کاملا متمایز است و مطالعات نشان داده است که این گودال هیچ ارتباطی با سازوکار آتش فشانی پیرامون خود ندارد.

هاشمزهی در پایان گفت: این دشت جایگاه رودخانه ای زیبا و پرآب به نام رودخانه سمسور است که رودخانه ای دائمی است و  از ۵۰ متر جنوب جاده آسفالته روستای خیر آباد به صورت چشمه جوشان از منابع آب زیرزمینی سرچشمه میگیرد و به طول تقربی ۴۰ کیلومتر تا پایین دست روستای عباس آباد نالوک ادامه دارد و حاشیه مسیر رودخانه پوشیده از پوشش گیاهی نی و گز بوده و از تنوع زیستی خوبی نیز برخوردار است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 423168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *