سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۰۰
۰
طعم مواد خوراکی در دستان دست‌فروشان بدون ناظر؛

مراکز غیربهداشتی، تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان ایرانشهری هستند

مراکز فروش موادغذایی آماده نظارت نمی‌شوند که این مورد گلایه‌مندی اکثر شهروندان ایرانشهری را در بر داشته است.
مراکز غیربهداشتی، تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان ایرانشهری هستند



به گزارش پهره؛ اگر در سطح شهر ایرانشهر گشتی بزنیم مکان‌ها، دکه‌ها و مغازه‌ها و رستوران‌هایی را در کوچه و خیابان می‌بینیم که اشخاصی مشغول به فروش مواد غذایی آماده غیربهداشتی هستند که در حقیقت مورد هیچ‌گونه نظارتی بهداشتی قرار نمی‌گیرند و مورد تایید هیچ مرکز بهداشتی هم نیستند. 

مراکز فروش موادغذایی آماده نظارت نمی‌شوند 

در این راستا بامری یکی از شهروندان ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: فروش موادغذایی چون ساندویج و بستنی و غذاهای حاضری غیربهداشتی در دکه‌ها و برخی مغازه‌ها و یا به صورت دست‌فروشی از جمله مواردی هستند که در این منطقه سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. 

وی افزود: اکنون که هوا کم‌کم گرم می‌شود خرید ساندویچ از دوره گردهای عرضه کننده فلافل که بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نمی‌کنند سلامت افراد را تهدید می‌کند.

این شهروند ایرانشهری تصریح کرد: افراد پس از مصرف موادغذایی غیربهداشتی به مشکلاتی دچار می‌شوند که درمان آن هم هزینه‌بر و وقت‌گیر است‌. 

وی اضافه کرد: باید در بین شهروندان ایرانشهری فرهنگ سازی شود که از این دکه‌ها و مغازه‌های عرضه مواد غذایی آماده خرید نکنند.

صیانت از سلامت مردم مهم‌ترین اولویت مرکز بهداشت ایرانشهر

در این راستا میثاق پاک دست، سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: یک باب فست فودی و یک بستنی فروشی 
به علت عدم رعایت موازین بهداشتی و پیگیری شکایات مردمی با حضور کارشناس مواد غذایی و اماکن پلمپ شد.

با متخلفان عدم رعایت موازین بهداشتی بدون هیچ‌گونه مماشات برخورد می‌شود 

وی با اشاره به این که فست فودی و بستنی فروشی به دلیل تخلفات بهداشتی پس از گزارش و شکایات مردمی و با پیگیری بازرسان و مشاهده تخلف بهداشتی پلمپ شد، افزود: هرگونه مشاهده و دریافت گزارش تخلف بدون هیچ‌گونه مماشات به شدت برخورد قانونی می شود.

این مسئول تصریح کرد: شهروندان گرامی باید از مکان‌هایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند خرید نکرده و متخلفین را از طریق سامانه کشوری ۱۹۰ به ما معرفی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین یک باب رستوران و فروشگاه مواد غذایی به علت عدم رعایت موازین و مقررات بهداشت فردی و عمومی در در ایرانشهر پلمپ شد.

پاک دست عنوان کرد: در ادامه بررسی و پایش رستوران و فروشگاه‌های شهرستان ایرانشهر و به منظور ارتقای بهداشت عمومی و تامین امنیت غذایی نیز دو باب رستوران و فروشگاه مواد غذایی و دوباره نانوایی و یک فست‌فودی به دلیل وجود نواقص بهداشتی شامل عدم رعایت بهداشت فردی و محیطی با حضور کارشناس مواد غذایی و اماکن تا اطلاع ثانویه پلمپ شد.

وی خاطرنشان کرد: بازرسان در نظارت‌های خود نحوه اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی را بررسی و در صورت وجود مشکل با متخلف، طبق قانون برخورد می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر گفت: تاکنون چندین واحد صنفی اعم از فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها، فست‌فودها و نانوایی‌ها به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی و بی توجهی به تذکرات، پس از اخذ دستور از مقام قضایی پلمپ شدند.

وی اضافه کرد: قابل توجه متصدیان هرگونه تخلف بهداشتی به‌شدت مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت و برخورد قانونی لازم با متصدیان به‌عمل می آید.

برخورد با فلافلی های سیار در سطح شهرستان ایرانشهر

دست پاک با بیان اینکه با فلافلی های سیار سطح شهر با حضور کارشناس مواد غذایی و نیروی اماکن برخورد به عمل آمده،افزود: نداشتن نظارت کافی بر وضعیت بهداشتی این فروشندگان سیار که فاقد هر گونه پروانه کسب نیز هستند، نقض آشکار حقوق شهروندی است که گویی تعدادشان هم روزبه‌روز در حال افزایش است.

وی افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع سلامتی و اینکه سلامتی اشخاص با هیچ مقوله‌ای قابل معامله نیست و به دلیل بروز مسمومیت‌های غذایی ناشی از مصرف و خرید از فلافلی های سیار که به صورت غیر بهداشتی عرضه می‌شود اکیداً خودداری کنید.

این مسئول تصریح کرد: صیانت از سلامت مردم مهم‌ترین اولویت ما در مرکز بهداشت ایرانشهر بوده و در این راستا نظارت بر اماکن صنفی و غذایی، با جدیت و بدون هرگونه مماشات در دستور کار قرار دارد.

دست پاک افزود: از جمله دلایل عمده پلمپ مراکز فروش موادغذایی حاضری را می‌توان بی‌توجهی به اخطارهای بهداشتی و برطرف نکردن عیوب و به منظور حفظ و تامین سلامت مردم و جامعه ذکر کرد. 

انتهای خبر/
کد مطلب: 430349