پنجشنبه ۳ تير ۱۳۹۵ ۰۸:۳۴
۰

(چوک) بازی محلی ایرانشهر

(چوک) بازی محلی ایرانشهر
(چوک) بازی محلی ایرانشهر
چوک یکی از بازیهای بومی و محلی ایرانشهر است که معمولا در مناطق روستایی و عشایری در میان مردان و جوانان رواج دارد. این بازی بومی محلی که از طرفداران زیادی نیز برخوردار است، سرگرمی بسیار خوبی برای جوانان، نوجوانان و حتی پیرمردان روستایی و عشایری ایرانشهر بشمار می رود.
بازی چوک در این منطقه طرفدار زیادی دارد و بهترین و سالمترین سرگرمی برای عشایر و روستاییان است.وی افزود: این بازی شباهت زیادی با بازی منچ و مارپله دارد.این جوان عشایری ایرانشهر در خصوص روش و چگونگی بازی چوک گفت: گروهی که معمولا چهار تا شش نفر هستند دور هم جمع می شوند و جدولی را روی زمین یا مقوا و یا سطح برجسته و یا سنگ حک و قلعه هایی در این جدول تعبیه می کنند.
وسایل و ابزار بازی چوک، چهار چوب از نخل خرما است که قطعات آن تقریبا 15 تا 20 سانتیمتر طول و 2 تا 3 سانتیمتر عرض دارد.وی اظهار داشت: از میان افراد شرکت کننده دراین بازی نفر اول به قید قرعه و یا توافقی مشخص و ورود به جدول را با پرتاب چوبها آغاز می کند.
برای شروع بازی نفر اول هر چهار چوب را دریک حالت یا به رو و یا به پشت قرار می دهد و با انداختن بر پشت دست خود مجوز ورود به بازی را پیدا می کند. وی گفت: این بازی با انداختن چوبها ادامه دارد تا هر کس بتواند قلعه را فتح کند به عنوان برنده مسابقه اعلام می شود و از سوی دیگران مورد تشویق قرار می گیرد.
کد مطلب: 1372