شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۷:۵۹
۰
منوکسید کربن گازی سمی و مرگ‌آور است؛

منوکسید کربن قاتل خاموش

کربن منوکسید گازی سمی و بدون بو که در اثر سوختن ناقص تولید می‌شود و براثر بی‌احتیاط شهروندان دستاویزی برای گرفتن جان انسان‌ها می‌شود.
منوکسید کربن قاتل خاموش
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از «زاهدنیوز»، مونوکسید کربن گازی که براثر فرایند سوختنی که با کمبود اکسیژن همراه شود (سوختن ناقص) به‌جای CO2 و بخار آب، گاز CO تولید می‌شود که گاز بسیار سمی بوده و واکنش‌پذیری زیادی دارد.

 Co گازی ناپایدار است؛ اما رنگ و بوی خاصی ندارد میل به واکنش کربن منوکسید با هموگلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از میل واکنش با اکسیژن است بر اساس گزارش‌های رسمی کشور، سالانه در حدود ۱۰۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی، جان خود را از دست می‌دهند.

 در خون انسان حدود ۵ درصد کربن منوکسید وجود دارد؛ اما اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد سبب مرگ خواهد شد وقتی کربن منوکسید وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با هموگلوبین‌های خون ترکیب می‌شود.

 ماده‌ای به نام کربوکسی هموگلوبین در بدن به وجود می‌آورد باعث می‌شود که اکسیژن کمتری به بافت‌های بدن برسد، این ویژگی باعث مسمومیت و فلج کردن سامانهٔ عصبی می‌شود، به‌طوری‌که فرد توانایی انجام کاری را نخواهد داشت.

 اولین عارضه در مسمومیت گاز منوکسید کربن در ابتدا سوزش چشم‌ها و پس از سپری‌شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن منوکسید موجود در مکان فرد احساس خواب‌آلودگی و خستگی مفرط می‌کند.

 در این حالت اعضای بدن احساس درد و گزگز کردن ایجاد می‌شود اگر شخص سعی کند سرپا بایستد و بلند شود دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می‌رود.

 در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود البته روند تمام این عوامل بستگی دارد به شرایط فیزیکی بدن فرد و شرایط محل سکون عواملی از جمله شرایط زندگی فرد موردنظر از جمله سیگاری بودن محیط کاری و … که باعث تغییر در عملکرد ریه‌ها و دیگر نقاط بدن بستگی دارد؛ اما باز هم نتایج و روند مسمومیت در افراد مختلف با تمام شرایط بالا متغیر است و حتمی نیست.

 هرساله در کشور آمارهای مختلفی از مسمومیت مردم با این گاز سمی اعلام می‌شود سیستان و بلوچستان باتوجه‌به اینکه به‌تازگی از نعمت گاز بهره‌مند شدند تاکنون با این مسئله مواجهه نبودند برای جلوگیری از چنین اتفاقات نامطلوبی باید آموزش‌ها و تدابیر لازم اتخاذ شود.

 علی رزمجو شهروند زاهدانی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: خبر مسمومیت دو تن از شهروندان زاهدانی با گاز منوکسید کربن قبل از رسیدن به بیمارستان جان باختند که بسیار باعث ناراحتی شد.

 فرزانه رضایی تصریح کرد: هوا در شهر زاهدان رو به سردی رفته است و تمامی خانواده‌ها سیستم های گرمایشی خود را روشن کردند؛ ولی گاهی براثر غفلت نکات ایمنی دررابطه‌با استفاده از این سیستم ها باعث ایجاد مخاطره می‌شود.

 وی با بیان اینکه سرمای هوا باعث می‌شود تا داخل اتاق و یا مسافرین و نگهبانان ساختمان‌ها و مجتمع‌ها درون چادر مسافرتی از وسایل گرمایشی مانند پیک‌نیک استفاده عده‌ای نیز به هنگام خواب، اقدام به روشن‌کردن بخاری بدون دودکش یا پیک‌نیک داخل محیط بسته و بدون تهویه می‌کنند که این اقدام، باعث خفگی فرد می‌شود.

 علی عبدالرزاق نژاد، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها تلقی می‌شود بیان کرد: مهم‌ترین اماکن شایع تجمع گاز منوکسید کربن در حمام، کابین وسایل نقلیه، چادرهای مسافرتی و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب است.

 وی ادامه داد: لازم است قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی گازسوز و نفتی منزل، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها اطمینان حاصل کنیم، همچنین از وجود جریان هوای کافی در محیط نیز مطمئن شویم و از بکار بردن وسایل گرمایشی در محیط‌های بسته و فاقد جریان هوا خودداری کنیم.

 عبدالرزاق تشریح کرد: گاز منوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی بو و بدون طعم است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مثل نفت، گاز، بنزین و زغال حاصل می‌شود.

 وی افزود: علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، درد شکمی، بیهوشی، تشنج، اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و در برخی موارد تنگی مردمک چشم است.

 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: هنگامی که فردی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌شود لازم است مصدوم به هوای آزاد منتقل شود و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم؛ احیای قلبی عروقی باید آغاز شود و با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchi-nz623n-qd.tft2.html
 
کد مطلب: 431164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *