چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۳۶
۰
چه بودیم، چه شدیم؛

هیچ؛ سهم دختران سیستان وبلوچستان از تحصیل در دوران پهلوی/ رونق شکوفایی دانشگاه ها دستاورد پیروزی انقلاب است

در حالی سیستان و بلوچستان در قبل از انقلاب در محرومیت مطلق بسر برده و در بسیاری از مناطق حتی یک تحصیل کرده دانشگاهی هم نداشت؛ که امروز در چهل و دومین بهار پیروزی، بیش از 64 هزار دانشجو در تمام بخش‌های این استان در مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.
هیچ؛ سهم دختران سیستان وبلوچستان از تحصیل در دوران پهلوی/ رونق شکوفایی دانشگاه ها دستاورد پیروزی انقلاب است
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، برای آنکه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاه و پیشرفت های آن در سیستان وبلوچستان واقف شویم، در ابتدا باید شرایط حاکم بر دانشگاه های استان را در آخرین سالهای حکومت پهلوی با سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم.

در دوران قبل از انقلاب، اصول و مبانی اسلامی که جزو ارزش‌‌‌های اصلی انقلاب ایران به شمار می رود هیچ جایگاهی در دانشگاه‌ها نداشت و اکثریت استادان، دانشگاه‌ها را عناصر غرب‌گرا و تحصیلکرده خارج از کشور با دیدگاه‌‌‌‌‌های خاص غربی تشکیل می‌‌دادند.

در دوران پهلوی سهم سیستان وبلوچستان از تعداد دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیرانتفاعی صفر بود به گونه ای که پس از شکوفایی انقلاب، تعداد دانشگاه های آزاد و پیام نور تا سال 96 به هشت مورد، دانشگاه های غیرانتفاعی سه مورد و تعداد دانشگاه های علمی کاربردی به پانزده عدد رسید.

این درحالی بود که قبل از انقلاب تنها یک دانشگاه دولتی سهم این استان بود اما طبق آمار تا سال 96 این عدد به پانزده مورد افزایش یافت.
 
استان سیستان و بلوچستان پس از انقلاب اسلامی با تحولات زیادی رو به رو شد و به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت کرد، امروز توسعه کمی آموزش عالی در این دیار که تقریبا وضعیت مطلوب و عادلانه را فراهم کرده، به حدی است که مسئولان آموزش عالی به سمت افزایش وضعیت کیفی حرکت کرده و دانشگاه‌ها را از آموزش محور به سمت پژوهش محور و پس از آن به دانشگاه‌های فناور وکارآفرین هدایت کرده اند.

سیستان و بلوچستان قطب علمی جنوب شرق کشور

طبق آمار موجود هم اکنون 64 هزار و 702 دانشجو در استان وجود دارد که 31 هزار و 57 نفر از آنان شیعه و 33 هزار و 654 نفر اهل تسنن هستند.

همچنین از آنجایی که دانشجویان دختر قبل از انقلاب جایگاهی در دانشگاه ها نداشتند، اکنون به برکت جمهوری اسلامی ایران 32 هزار و 720 دانشجوی دختر در دانشگاه های مختلف استان مشغول به تحصیل هستند.

بیان این آمار نشان می دهد که به برکت جمهوری اسلامی دانشگاه ها در کشور دچار تحولات اساسی شده و اکنون نام دانشگاه های ایران، فارغ التحصیلان و عملکرد دانشگاه ها در دنیا به عنوان امری بدیهی و قطعی از نقطه نظر کیفیت مطرح است که در این بین سهم سیستان وبلوچستان هم بی نظیر می باشد.

مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند، در توصیف انقلاب همین کفایت می کند که امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عنوان‌هایی مانند «معجزه قرن» و « انفجار نور» یاد کرده است.

لازم به ذکر است که سیستان و بلوچستان امروز به لطف انقلاب اسلامی ایران به قطب علمی جنوب شرق کشور تبدیل شده، در حالی که در اندک دانشگاه‌های دوران پهلوی دانشجویان تنها می‌توانستند تا مدرک کارشناسی تحصیل کنند و حتی برای ادامه تحصیل نیز باید راهی غرب می‌شدند.

 انتهای پیام/
کد مطلب: 427790
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *