پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۰۶
۰
یک بانوی ایرانشهری عنوان کرد؛

تباهگ و چنگال غذاهای محلی در بلوچستان بر سر سفره عید نوروز

سکینه نارویی گفت: تباهگ و چنگال یکی از غذاها و شیرینی های نوروز بلوچستانی ها بوده و قبل از تحویل سال مردم محلی بلوچستان آن را طبخ می کنند.
تباهگ و چنگال غذاهای محلی در  بلوچستان بر سر سفره عید نوروز
سکینه نارویی، یک بانوی ایرانشهری در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: نظر بزرگان در قدیم در منطقه بلوچستان این بوده که در سال جدید فرصت تحول به زمین و انسان داده می شود و نظرشان این بوده که نوروز پلو گلانه است که نخل ها فضای سبز را با خود به همراه می آورند.

این بانوی ایرانشهری با بیان این که در قدیم پدران ما می گفتند نوروز بهارگاه است، افزود: یعنی این که وقتی در این ایام که زمین جامه سبز می پوشیده، عشایر و گله داران به کوه، دشت ها کوچ و یک الی دو ماه همه در آن مکان ها اتراق می‌کردند تا دام ها از سبزی و علف های روییده استفاده کنند و علاوه بر این هدف هم خود افراد به دنبال تغییر روحیه خود و بهره بردن از طبیعت بودند.

وی تصریح کرد: همیشه مردم منطقه بلوچستان در سه ماهه اول سال جدید بیرون از خانه هایشان، به مناطق سر سبز مهاجرت می کردند تا به این وسیله با استفاده از سبزی های خوراکی روییده شده از دل زمین به تجدید قوای جسمی و روحی خود اقدام کنند که این یکی از رسم و رسومات گذشتگان ساکن در بلوچستان بوده است.

نارویی اضافه کرد: یکی دیگر از رسم و رسومات مردم در ایام عید طبخ غذاهای بومی، محلی بوده که مردمان بلوچستان در روزهای نوروز که مصادف با زمان برداشت باقلا سبز بوده، از آن در پخت غذاهای مختلف که به تنهایی، با برنج به صورت پلویی با پوسته یا بدون پوسته استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از غذاهای بومی محلی منطقه بلوچستان تباهگ بوده که شامل گوشت گوسفند است که همراه ادویه جات محلی، انار دون و نمک در زمستان خشک شده و در ایام عید همراه برنج یا عدس محلی یا به صورت آبگوشت طبخ می شود و این مورد یکی از غذاهای مورد استفاده در ایام عید در منطقه بلوچستان می باشد که بسیار خوشمزه و لذیذ است‌.

نارویی خاطرنشان کرد: تباهگ از جمله غذاهایی بوده که در گذشتگان، در زمان رسول الله (ص) مورد استفاده قرار می گرفته است‌.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات بانوان بلوچ در ایام عید نوروز در زمان فصل گندم این است که سبزه های آن را می برند و در مکانی مناسب جهت این که خشک شوند قرار می دهند و سپس آن ها را آسیاب و از آن ها که به اصطلاح بلوچی به آن سبزیک می گویند در فصل زمستان برای درمان بیماری سرماخوردگی استفاده می کنند.

نارویی بیان کرد: یکی دیگر از غذاهای محلی منطقه بلوچستان چنگال است که عمده مواد آن خرما بوده که شیرینی منطقه بلوچستان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات بانوان بلوچ در ایام بهار و بارانی بودن هوا این بوده که در زمان فصل گندم، گندم ها را در سبدی که از نخل خرما ساخته شده می گذاشتند و دهانه سبد را با جوالدوز می دوختند و زیر باران قرار می دادند که آب به آن ها اثبات کند و جوانه بزنند و بعد از این مرحله گندم های جوانه زده را خشک و آسياب می کردند و با کمی آرد خالص ترکیب و در تهیه چنگال از آن ها استفاده می کردند.

وی اضافه کرد: در حقیقت خرما یکی از عمده محصولات برداشت شده در منطقه بلوچستان است که در ایام عید نوروز با آن غذاهای شیرینی های متنوع پخته می شود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427986
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *