يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ۰۹:۳۷
۰
فرار پزشکان از پرداخت مالیات ادامه دارد؛

تیغ کند سازمان امور مالیاتی بر پیکره پزشکان متخصص

برخی از پزشکان که درآمد بیشتری از قشر کارگر و کارمند دارند با شگردهای مختلف از مالیات فرار می‌کنند.
تیغ کند سازمان امور مالیاتی بر پیکره پزشکان متخصص
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از اوشیدا بارها و به دفعات شنیده‌ایم و دیده‌ایم که مطب‌های پزشکان متخصص، دندانپزشکی، کلینیک‌ها و…، از بیماران خواسته‌اند که هزینه را کارت به کارت کنند و یا اینکه خواسته شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز، هزینه خدمت ارائه شده را انتقال دهند و موضوع فرار مالیاتی گروه‌های پردرآمد مانند پزشکان از مصادیق تبعیض و بی عدالتی به شمار می‌رود که بارها با انتقاد کارشناسان و مردم مواجه شده است.

در همین حال، شنیده می‌شود برخی مطب‌ها برای فرار از پرداخت مالیات، دست به شگرد جدیدی زده‌اند که می‌شود اسم آن را استفاده از کارت‌خوان بدلی اسمش را گذاشت، به‌طوری‌که پزشک مربوطه از دو دستگاه کارت‌خوان در مطب خودش استفاده می‌کند، کارت‌خوان اصلی که به سامانه سازمان امور مالیاتی است، با کمترین تراکنش مورداستفاده قرار می‌گیرد و از کارت‌خوان بدلی برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

با وجود الزام قانونی و اعلام اینکه عدم نصب کارت‌خوان، ظن قانونی فرار مالیاتی و برخورد با متخلفان را به دنبال دارد، بخشی از پزشکان اقدام به نصب کارت‌خوان کرده‌اند؛ اما باز هم با توسل به شیوه‌هایی این قانون را دور می‌زنند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

چندین سال است که قضیه فرار مالیاتی پزشکان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گرفته است و در شرایطی که سیستان به علت خشکسالی، بی‌آبی در تلی از خاک در حال مدفون شدن و به شهر سوخته دیگری در حال تبدیل‌شدن است اما مردم نجیب و مظلوم سیستان همچنان صدایشان به جایی نمی‌رسد و باز هم در این شرایط سخت و فاجعه آور اقتصادی منطقه، رتبه اول مالیات کشور را دارد و کارگر و کارمندان آن مالیات پرداخت می‌‌کنند اما بعضی از پزشکان که درآمد بیشتری از قشر کارگر و کارمند دارند با شگردهای مختلف از مالیات فرار می‌کنند و بیماران را به‌زحمت می‌اندازند تا در شرایطی که در این منطقه مردم هر روز از دردی رنج می‌برند این زحمت هم به دردهایشان اضافه شود و جهت پرداخت هزینه نقدی از این عابربانک به آن عابربانک بروند تا پول نقد تهیه کنند و پزشک متخصص از قانون سرپیچی و از مالیات فرار کند.
 
متأسفانه، نبود دستگاه کارت‌خوان و یا خرابی آن، یکی از شگردها و ترفندهای پزشکان است که موجب نارضایتی مردم شده و متأسفانه مردمی که به دلیل مشکلات جسمی و بیماری به مطب مراجعه کرده به‌خاطر فراری بودن برخی از پزشکان از مالیات مجبورند رنج بیشتری به جان بخرند و باوجود کسالت جسمی برای گرفتن پول نقد به شعب بانکی مراجعه کرده و یا در بهترین شرایط، منشی مطب به آنها شماره کارت داده تا با استفاده از نرم‌افزارهای بانکی، وجه را واریز کنند.

 باوجودآنکه سازمان امور مالیاتی برای الزام مؤدیان به پرداخت مالیات تدابیر مختلفی اندیشیده؛ اما کارشناسان اعتقاد دارند با وجود پایه‌های جدید مالیاتی همچنان فعالان دانه‌درشتی که به فرار مالیاتی دست می‌زنند از تور مالیات عبور می‌کنند و فعالان خرد که بعضاً آگاهی کافی از قواعد مالیاتی ندارند گرفتار می‌شوند.

کارمندان و حتی کارگرانی که از حقوق اندکی برخوردار هستند مالیات از آنها اخذ و به خزانه دولت واریز می‌شود؛ لذا چرا باید برخی از پزشکان از اجرای این قانون نادیده گرفته شده و از پرداخت مالیات فرار کنند؟!
 
رشید رحمتی، روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: البته که این مسئله برای کل کشور است و ما این موارد در زابل را انکار نمی‌کنیم و باتوجه‌به بازدیدهایی که از مطب پزشکان بارها انجام شده است و همه پزشکان در زمان بازدید از کارت‌خوان استفاده می‌کردند و همه چیز شسته‌رفته انجام می‌شده است.

وی افزود: البته مسئولیت این کار بیشتر برعهده نظام‌پزشکی است البته که علوم پزشکی هم دخیل است و باتوجه‌به بازدیدهای مستمر اما باز هم بعضی از پزشکان قانون را دور می‌زنند و از تور مالیاتی عبور می‌کنند و فقط این مردم هستند که با ارتباط با سامانه نسبت به ثبت تخلف پزشک مربوط را با ذکر مشخصات اعلام کنند.

باتوجه‌به تماس با جهانتیغ مسئول نظام‌پزشکی شهرستان زابل و پیگیری خبرنگار ما اما پاسخگو دراین‌خصوص نبودند.

شهروندان پزشکانی متخلف را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند
محمدرضا صمدزاده، رئیس اداره دارایی شهرستان زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از مردم خواسته می‌شود تا آن دسته از پزشکانی که در مطب کارت‌خوان نصب نکرده و از مردم می‌خواهند هزینه‌های درمانی یا سایر خدمات پزشکی را به‌صورت نقدی یا کارت به کارت چه به نام خود آن پزشک یا هر فرد دیگری است را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند و در سامانه ثبت نمایند و یا می‌توانند به‌صورت حضوری و شخصی مراجعه و شکایت کنند در پرونده ثبت خواهد شد و جریمه خواهند شد.

وی افزود: شواهد نشان می‌دهد، عمدتاً تا ۷۰ درصد گزارش‌های مندرج در سامانه معرفی فرار مالیاتی که قرار است از سوی مردم معرفی شود، به پزشکانی متخصص اختصاص دارد که از نصب کارت‌خوان طفره می‌روند و از بیماران خود تقاضای وجه نقد می‌کنند.

صمدزاده تأکید کرد: بدین ترتیب، انتظار می‌‌رود دانشگاه علوم پزشکی، نظام‌پزشکی و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند تا هم حق قانونی دولت مطالبه شده و هم زحمت بیماران رنجور که به مطب‌های پزشکان مراجعه می‌کنند کاهش‌یافته و مردم در گیرودار نگرانی از بیماران خود، مُصیبت تهیه پول نقد، سکه، یا کارت به کارت و غیره را نیز متحمل نشوند.

رئیس اداره امور دارایی شهرستان زابل تصریح کرد: شهروندان هر گونه شکایت از پزشکان متخلف را حتماً در سامانه ۱۲۴ ثبت یا به‌صورت حضوری شکایت خود را اعلام کنند.

انتهای خبر/ 
کد مطلب: 430505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *