سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۲۴
۰
خرمای سیستان و بلوچستان مرغوب‌ترین خرمای دنیا؛

طلای سیاه سیستان و بلوچستان روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی

خرمای سیستان و بلوچستان که به‌عنوان طلای سیاه در این منطقه معروف است، مشتریان زیادی را در بازارهای جهانی به خود جذب کرده است.
طلای سیاه سیستان و بلوچستان روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی
به گزارش پایگاه به نقل از خبری عصر هامون، سیستان و بلوچستان استانی با ظرفیت بالقوه در بخش کشاورزی در سطح کشور به شمار می‌رود، استانی که باتوجه‌به تنوع آب‌وهوایی خاصی که دارد انواع محصولات کشاورزی، زراعی و باغی را می‌توان یکجا در هر فصل از سال در این استان دید.
 
یکی از محصولات باغی این استان که مرغوب‌ترین محصول در کشور محسوب می‌شود خرما است، خرمای سیستان و بلوچستان سابقه‌ای دوهزاری ساله دارد و از تنوع بسیاری برخوردار است که در بازارهای داخلی و حتی دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
 
سیستان و بلوچستان با تولید ۷۰ رقم خرما از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان زودرس‌ترین خرما در میان استان‌های کشور محسوب می‌شود.
 
مهم‌ترین ارقام خرمای استان مضافتی، ربی، برحی، زاهدی و پیارم، هلیله، پیمازو، زردان رنگنو وماکیلی است که خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و خرمای ربی با سطح زیر کشت ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشترین نخلستان‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان 
یش از ۲۰۰ هزار تن خرما تا کنون از سطح پنج هزار هکتار از نخلستان‌های این استان برداشت شده است
به کشت خرما اختصاص دارد که از ۶۲ هزار و ۹۱۴ هکتار نخلستان ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار بارور بوده و سالانه بیش از ۲۵۰ هزار و ۸۹۸ تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
 
اردشیر شهرکی با بیان اینکه برداشت خرما از تیرماه در سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد افزود: خرمای تولید شده استان علاوه بر بازار داخلی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپایی و روسیه نیز صادر می‌شود.
 
به گفته وی بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما تا کنون از سطح پنج هزار هکتار از نخلستان‌های این استان برداشت شده است.
 

سراوان با تولید سالانه ۱۹ هزار تن بیشترین تولید خرما را در استان دارد
 
بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیک‌شهر و سیب و سوران واقع شده است که دراین‌بین شهرستان سراوان با سالانه ۱۹ هزار تن بیشترین تولید خرما را در استان دارد.
 
به گفته مدیر جهاد کشاورزی سراوان از کل سطح زیر کشت خرمای سراوان، ۲۵۰ هکتار آن از نوع غیر بارور و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است.
 
ایرج رستمی زهی می‌گوید: خرمای سراوان از لحاظ کیفیت، از خرماهای برتر سیستان و بلوچستان است و رقم مضافتی حدود ۸۵ درصد خرمای این شهرستان را تشکیل می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: از نیمه دوم شهریور 
خرمای سراوان از لحاظ کیفیت، از خرماهای برتر سیستان و بلوچستان است و رقم مضافتی حدود ۸۵ درصد خرمای این شهرستان را تشکیل می‌دهد.
امسال تاکنون بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن خرما از نخلستان‌های این شهرستان برداشت شده است.
 
رستم زهی اظهار کرد: شهرستان سراوان دارای ۱۶ واحد سردخانه با ظرفیت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن ویک واحد کوچک‌مقیاس و سه واحد فراوری و بسته‌بندی خرما است.
 

آتش‌سوزی نخلستان‌ها مشکل عمده نخل‌کاران جنوب سیستان و بلوچستان
 
باتوجه‌به اینکه سیستان و بلوچستان یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور محسوب می‌شود، اما یکی از مشکلاتی که همه ساله باعث ضرر رساندن زیادی به نخل‌کاران می‌شود، آتش‌سوزی در نخلستان‌های خرما بر اثر گرمای هوا است.
 
به‌طوری‌که در ۱۰ روز ابتدای مهرماه جاری ۳۵۰ نخل خرما و پاجوش در بخش ناهوک شهرستان سراوان که یکی از قطب‌های تولید خرما در استان است دچار حریق شده است که به دلیل مصافت طولانی روند اطفای حریق به‌کندی انجام می‌شود که این امر باعث نگرانی نخل‌داران این منطقه شده است.
 
ملاکی، دهیار ناهوک دراین‌خصوص به خبرنگار ما گفت: از مسئولین امر انتظار می‌رود در راستای رفع این مشکل جهت تخصیص یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی و نیروی فنی به دهیاری کوشکوک اقدام لازم را انجام دهند.
 
باتوجه‌به اینکه امروز خرمای سیستان و بلوچستان امروز به یکی از مرغوب‌ترین محصولات در سطح بازارهای جهانی مطرح است، می‌طلبد تا متولیان امر در این راستا اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهند.
 
انتهای خبر/ س
کد مطلب: 430754
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *