چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ۰۷:۲۰
۰
جهش تولیدات کشاورزی در کم‌آب‌ترین استان کشور؛

سیستان و بلوچستان در صادرات محصولات باغی ظرفیت بالقوه دارد

تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی در سیستان و بلوچستان انجام که حدود ۴ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می شود.
سیستان و بلوچستان در صادرات محصولات باغی ظرفیت بالقوه دارد
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد ملی کشور است و نقش ویژه‌ای در گسترش صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی ایفا می‌کند.

کشور ما پتانسیل‌های خوبی در بخش کشاورزی دارد که شاید درگذشته کمتر از آنها کم استفاده شده است، به طور حتم بخش کشاورزی می‌تواند بسیاری از مشکلات این بخش را حل کند و یکی از اقدامات مهمی که می‌توان در راستای رسیدن به تولید انجام داد، استفاده از دانش و علم روز دنیا و روش‌های نوین کشاورزی است.

تولید محصولات باکیفیت و ارگانیک کشاورزی و صادرات آن می‌تواند اقتصاد کشور را بهبود و از سوی دیگر اتکای ما به پتانسیل‌های غیرنفتی کشور را ارتقا ببخشد و سیستان و بلوچستان با وجود اقلیم‌های متفاوت آب‌وهوایی، از پتانسیلی منحصربه‌فرد برای ارتقای بخش کشاورزی بهره‌مند است.

شرایط جوی سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار در تولید محصولات کشاورزی است و با آگاهی‌یافتن از شرایط جوی و پتانسیل‌های اقلیمی کشاورزی مناطق، می‌توان از منابع با راندمان بالاتری استفاده کرد که باتوجه‌به استعداد ویژه این استان در تولید میوه‌های گرمسیری باید زمینه صادرات به بازارهای مصرف خارجی عرضه شود.

عمده محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، و کشورهای عربی ترانزیت می‌شود و مرزهای رسمی چابهار، میلک و هیرمند در کنار مرز میرجاوه که از کهن‌ترین مرزهای رسمی کشور محسوب می‌شود در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی فعال هستند.

صادرات ۴ هزار تن از محصولات سیستان و بلوچستان به خارج از کشور

محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی در سیستان و بلوچستان که حدود ۴ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می شود.

وی افزود: پسته، خرما و محصولات گلخانه‌ای نظیر گوجه و بادمجان، عمده محصولات باغی صادراتی سیستان و بلوچستان در سال جاری هستند، هم‌اینک این استان رتبه نخست تولید موز، رتبه نخست تولید میوه‌های گرمسیری و رتبه برتر سطح و عملکرد تولید خرمای کشور را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده طور یکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه این استان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج‌فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور دارد.

سید حسینی ادامه داد: باغبانی و تولید میوه‌های منحصربه‌فرد از دیگر مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان است طور یکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهم‌ترین محصولات باغی استان هست که بسیاری از آنها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

وی گفت: همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که خیار، گوجه‌فرنگی، گل‌وگیاه زینتی، توت‌فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه‌ای است که قابلیت تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آنها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازارهای مصرف کشور محسوب می‌شود.
 
انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdoo0fxyt09n6.2a2y.html
 
کد مطلب: 430928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *