شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۳۵
۰

چرا کودهای شیمیایی به دست کشاورزان دلگانی نرسید؟

کشاورزان شهرستان دلگان از نیاز مبرم خود و عدم دسترسی به کودهای شیمیایی گلایه‌مند هستند که در زمان مناسب به دستشان نرسیده است.
چرا کودهای شیمیایی به دست کشاورزان دلگانی نرسید؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان و تولید محصولات مختلف زراعی و باغی، گیاهان دارویی، دامداری و صید و صیادی در تمام فصول سال از بهار تا زمستان یکی از پایه‌های اصلی و موتور محرکه تأمین معیشت و توسعه این استان بشمار می‌رود.
 
افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می‌تواند به بهبود امنیت و کاهش قیمت محصولات غذایی، افزایش میزان اشتغال و درآمد در زنجیره تولید کمک کند.

 کشاورزی از حوزه‌های بسیار مهم مردم که نقش بسزایی در تأمین نیازهای اولیه مردم سیستان و بلوچستان دارد و بسیاری از مردم روستاها منبع درآمد آنان است.
 
 به‌ثمررسیدن فعالیت این کشاورزان نیازمند در اختیار قراردادن امکانات و ارائه خدماتی مختلف همچون سموم و کود شیمیایی بوده و مدتی است که صدای کشاورزان دلگانی را درآورده و از کمبود و گران‌شدن کود شیمیایی می‌نالند.
 
 کود شیمیایی در این فصل ضروری است و کشاورزان از نبود آن رنج می‌برند و یکی از کشاورزان دلگانی بحران کمبود کود شیمیایی را موجب ازبین‌بردن کاشت محصولات کشاورزی این منطقه عنوان می‌کند.
 
 تعدادی از کشاورزان دلگانی گفتند، کمبود کودهای شیمیایی عواقب خطرناکی برای کشاورزان و محصولات آنان دارد که مهم‌ترین آنها دیر رسیدن محصول به بازار مصرف و کیفیت پایین محصول است.
 
 یک کشاورز با اظهار گله‌مندی از کمبود کودهای شیمیایی، علت این امر را نبود نظارت کافی در تـوزیع مناسب آن بیـن کشاورزان عنوان کرد و گفت: درآمدهای کشاورزان فقط از طریق کشاورزی است و ازبین‌رفتن مزرعه‌ها و برداشت‌نکردن محصول به معنای نابودی اقتصاد روستا خواهد بود.
 
 این کشاورز ادامه داد: در استان مشکل کمبود کودهای شیمیایی بسیار محسوس است و کودهای شیمیایی از سایر استان‌ها با هماهنگی اداره جهاد کشاورزی به دست ما می می‌رسد.
 
 کمبود کود شیمیایی کشاورزان دلگانی عدم بارگیری کامیون‌ها از شیراز است
 
علی شاه ولی‌پور، رئیس اداره جهاد کشاورزی دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: نبود کود شیمیایی در شهرستان دلگان باعث نارضایتی کشاورزان منطقه شده است.

 وی افزود: دغدغه کشاورزان به حق است و در چند روز گذشته در روستای کلاکنتک و چاه خدابخش کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شد.
 
 رئیس جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای تأمین کود شیمیایی سایر روستاها نماینده جهاد کشاورزی در مرکز استان پیگیر موضوع است.
 
 شاه ولی‌پور با بیان اینکه کود شیمیایی‌ زمین‌های کشاورزان از شیراز تأمین می‌شود؛ گفت: درچند روز گذشته کامیون‌ها بارگیری به این منطقه را انجام نمی‌دهند و مسئولین جهاد کشاورزی استان پیگیر موضوع هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع نبود کود نامه‌نگاری و مکاتبات با استان انجام شده است و دراسرع‌وقت مشکل کود کشاورزان در چند روز آینده حل خواهد شد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcg339quak93w4.rpra.html
 
کد مطلب: 431057
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *