دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۴۹
۰
از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی شدید در زاهدان پیشگیری شد؛

مشاوره و آموزش بهترین راه پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی

به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی آزمایش‌ها قبل از ازدواج و مراجعه به مراکز مشاوره ضروری است.
مشاوره و آموزش بهترین راه پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، تالاسمی یکی از بیماری‌های ارثی خونی و ژنتیکی است که از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شود، در این بیماری هموگلوبین سالم به‌اندازه کافی در بدن ساخته نمی‌شود و به دلیل شکسته‌شدن مرتب گلبول‌های قرمز خون، فرد دچار کم‌خونی می‌شود.
 
 این بیماری به دو صورت خفیف (مینور) و شدید (ماژور) دیده می‌شود و علائم بیماری تالاسمی از ۶ ماهگی به بعد با علائمی همچون رنگ‌پریدگی، اختلال خواب، ضعف و بی‌حالی کودک ظاهر می‌شود.
 
 با بزرگ‌شدن کودک عوارض بیماری مانند پهن شدن استخوان چهره، تغییر چهره بیمار، بزرگ‌شدن کبد و طحال و اختلال رشد ظاهر می‌شود.
 
 به گفته پزشکان اگر کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور درمان نشوند زندگی سختی خواهند داشت و معمولاً بین یک تا هشت‌سالگی چنانچه خون دریافت نکنند از بین می‌روند.
 
 سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های کشور است که بیشترین آمار تالاسمی را به خود اختصاص داده است و ثبت‌نشدن برخی ازدواج‌ها به‌صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط‌جنین باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی در استان شده است.
 
 باتوجه‌به اینکه تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است؛ اما امکان پیشگیری از تولد فرزندان مبتلا به این بیماری نیز وجود دارد و دراین‌خصوص مشاوره ژن‌شناختی و انجام آزمایش پیش از ازدواج یا پیش از بارداری توصیه می‌شود که می‌تواند راهی برای جلوگیری از انتقال این بیماری به نسل بعد باشد.
 
 در سیستان و بلوچستان که بیشترین آمار مبتلایان به تالاسمی را دارد، از سال گذشته تاکنون با ارائه خدمات مشاوره و آموزش، از تولد ۵۲ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جلوگیری شده است.
 
 مهدی زنگنه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید: ابتلا جنین به تالاسمی نوع شدید با انجام آزمایش‌های ژن‌شناختی و نمونه‌گیری، تشخیص داده می‌شود و می‌توان از تولد نوزاد مبتلا به این بیماری سخت جلوگیری کرد.
 
 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تمامی شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراکز مشاوره قبل از ازدواج در راستای ارتقا سلامت خانواده فعال است بر لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه تأکید کرد.
 
 زنگنه از همه ارگان‌ها، معتمدین، روحانیون خواست تا نسبت به بالابردن آگاهی مردم در خصوص بیماری تالاسمی و سایر بیماری‌ها همکاری لازم را با سیستم بهداشتی داشته باشند.
 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا کید کرد: تمامی زوجینی که قصد ازدواج دارند باید به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی برای انجام آزمایش‌ها قبل از ازدواج به مرکز مشاوره شهرستان مراجعه و از ازدواج بدون انجام آزمایش‌ها خودداری شود.
 
 به گفته محمدکاظم مؤمنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال حاضر یک هزار و ۷۰۵ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد.

 ۳ هزار و ۲۵۰ بیمار تالاسمی ماژور در سیستان و بلوچستان وجود دارد

 ابوالحسن صفدری، مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه این استان بالاترین آمار بیماران تالاسمی کشور را داراست بیان کرد: ازاین‌حیث مصرف خون و فرآورده‌های خونی در سیستان و بلوچستان بسیار بالاست.
 
 به گفته وی ۳ هزار و ۲۵۰ بیمار تالاسمی ماژور در سطح سیستان و بلوچستان وجود دارد که روزانه نیاز به خون دارند.
 
 به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، بهترین راه پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی عدم ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی با یکدیگر است و در صورت ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی با یکدیگر، انجام آزمایش‌های ژنتیک بر روی جنین لازم و ضروری است.
 
کد مطلب: 431085
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *