سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ۰۸:۵۳
۰
سرعت گاز‌رسانی در دولت سیزدهم شتاب گرفت؛

گازرسانی شریان حیاتی برای شکوفایی اقتصاد سیستان و بلوچستان

شبکه انتقال گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان یکی از پروژه‌های مهم دولت سیزدهم در این استان است که تا دو سال نیم آینده این استان را به شاخص کشوری نزدیک کند.
گازرسانی شریان حیاتی برای شکوفایی اقتصاد سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ساکنین ۹ شهر و سه روستای کشور از نعمت گاز برخوردار بودند، به برکت انقلاب و در راستای بهره‌مندی مردم از نعمت گاز طبیعی، نهضت گازرسانی از همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب آغاز شد.
 
تا پیش از انقلاب تنها ۵۷ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند بودند؛ اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز مشترکین گاز خانگی به بیش از ۱۵ میلیون خانوار رسیده است و هزار و ۲۲۴ شهر و ۳۶ هزار و ۳۶۵ روستا به شبکه گازرسانی متصل شده است.
 
امروز به بیش از ۹۵ درصد از اقصی‌نقاط کشور گاز رسیده است و ایران با ۳۷ هزار کیلومتر بزرگ‌ترین شبکه گازرسانی دنیا را داراست.
 
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور آخرین استانی بود که از نعمت شبکه گازرسانی بهره‌مند شد، گازرسانی به این استان که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود، شبکه گازرسانی در شهریور ۸۹ با انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ به بهره‌برداری رسید.
 
در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به زاهدان، چابهار، زابل، کنارک و صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه تصویب شد.
 
هر چند در طول این سال‌ها روند اجرایی پروژه گازرسانی در سیستان و بلوچستان سرعت مناسبی نداشته و دچار چالش بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه ویژه به مناطق محروم کشور گازرسانی به شهرهای مختلف این استان با شتاب قابل‌توجهی آغاز شد به‌طوری‌که به گفته متولیان امر در حال حاضر هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد.
 

۱۰ شهر از نعمت گاز بهره‌مند شدند
به گفته محمودرضا میرشکاری، مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اجرای بیش از ۵ هزار و ۸۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز طبیعی در سطح شهرها و روستاهای استان تاکنون ۱۰ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۱۰ روستا از سه هزار و ۲۸۰ روستا دارای قابلیت گازرسانی استان گازدار است.
 
وی افزود: در حال حاضر به شهرهای زاهدان، زابل، هامون، ایرانشهر، محمدآباد، بمپور، بزمان، محمدان، خاش و اسماعیل‌آباد گازرسانی شده است و گازرسانی به ۳۰ شهر دیگر استان نیز در حال انجام است.
 
مدیرعامل شرکت گاز استان اظهار کرد: بیش از ۱۲۸ هزار و ۵۰ مشترک خانگی و حدود یک هزار و ۹۵۰ مشترک عمده از این موهبت الهی استفاده می‌کنند، این در حالی است که امکان اشتراک‌پذیری جهت ۲۲۳ هزار و ۴۰۰ مشترک مهیا شده است.
 
میرشکاری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار علمک در سیستان و بلوچستان نصب شده است، تصریح کرد: همچنین عملیات اجرایی گازرسانی در ۱۵ شهر استان شامل زهک، ادیمی، دوست‌محمد، بنجار، جزینک، سر جنگل، ده رئیس، ریگ ملک، نوک‌آباد، لادیز، میرجاوه، سراوان، قصرقند، گلمورتی و چابهار نیز در حال انجام است.
 
به گفته وی ۳۰ شهر باقی‌مانده استان برای گازرسانی در مراحل مختلف مطالعات و طراحی شبکه و پیمان‌سپاری قرار دارند.
 
این مقام مسئول در خصوص شبکه گازرسانی روستایی در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ روستا واقع در شهرستان ایرانشهر و بمپور با ۲ هزار و ۷۰۰ مشترک خانگی روستایی از نعمت شبکه گازرسانی بهره‌مند شده‌اند.
 
وی گفت: به دنبال تسریع در حوزه گازرسانی در سطح استان، طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان‌های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.
 

بهره‌برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل، بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان‌ماه سال گذشته، باهدف بهره‌مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین‌شهری در سیستان و بلوچستان است.
 
بر اساس تصمیم وزارت نفت، علاوه بر شرکت گاز سیستان و بلوچستان، شرکت‌های گاز استان‌های گیلان، فارس، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرکت مهندسی توسعه گاز ایران در کنار شرکت گاز سیستان و بلوچستان ایستاده‌اند و توسعه گازرسانی به این استان به یک اولویت تبدیل شده که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دو سال و نیم آینده گاز‌رسانی به استان از روند پرشتابی برخوردار باشد و حتی این استان ازنظر شاخص گاز‌رسانی به شاخص کشوری برسد.
 
انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcenp8znjh8pei.b9bj.html
 
کد مطلب: 431095
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *