شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۱۱
۰
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

دامپزشکی حافظ سرمایه‌های دامی و امنیت غذایی

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: دامپزشکی خط مقدم پیشگیری از مخاطرات سلامت عمومی و تامین امنیت غذایی جامعه است.
دامپزشکی حافظ سرمایه‌های دامی و امنیت غذایی
به گزارش پهره غلامرضا سرگزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با تأکید بر اینکه هدف دامپزشکی حفظ سرمایه‌های دامی و امنیت غذایی شهروندان است، بیان کرد: از جمله اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی استان در راستای مقابله با شیوع بیماری‌های دامی، واکسیناسیون و رصد و پایش بیماری‌های دامی است که در حراست از سرمایه‌های دامی، بهداشت جامعه و امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۸ میلیون نوبت سر دام سبک‌وسنگین در ۹ماهه سال ۱۴۰۲، افزود: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در راستای حفظ سرمایه‌های دامی کشور ارائه خدمات واکسیناسیون دام و طیور به‌ویژه در مناطق محروم و روستایی و عشایری است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه خدمات دامپزشکی در حوزه بیماری‌های دامی به واکسیناسیون ختم نمی‌شود، تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان در بحث رصد و پایش بیماری‌های دامی راهبُردی با مراقبت‌های روزانه و برنامه‌ریزی شده به دنبال ردیابی، شناسایی، کاهش رخداد و کنترل شیوع این گونه بیماری‌ها است که طی ۹ماهه گذشته با انجام ۱۳ هزار و ۹۹۸ مورد تست سل، بروسلوز و مشمشه با کاهش موارد بیماری روبرو هستیم.

وی با اشاره به میزان سم‌پاشی از ابتدای سال، گفت: باتوجه‌به شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی استان و لزوم توجه به بهسازی و مدیریت بهداشت جایگاه دامی، مبارزه با ناقلین (انگل‌های خارجی)، عوامل بیماری‌زای دامی و قابل‌انتقال به انسان از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، در مدت ۹ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۹۳ هزار رأس دام سم‌پاشی و ۵ میلیون و ۲۳۹ هزار مترمربع جایگاه دام سم‌پاشی شد.

سرگزی همچنین با اشاره به رشد میزان جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته، یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی با نظارت دامپزشکی در سطح واحدهای پرورشی استان انجام شده است.

وی افزود: در حوزه نظارت بهداشتی بر مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی طی ۹ماهه سال ۱۴۰۲ نیز می‌توان به بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار بیش از ۷۴ هزار رأس/نفر دام سبک‌وسنگین در کشتارگاه‌های دام، نظارت بر ذبح بیش از ۲ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های طیور استان، انجام قریب به ۱۸ هزار مورد بازدید از مراکز تولید، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی در سطح استان و ارجاع ۱۳۳ مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضایی در استان اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در این مدت بیش از ۲۹ هزار کیلوگرم مواد خام دامی غیرقابل‌مصرف با تلاش بازرسان و کارشناسان این اداره کل در سطح استان از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی با اشاره به تأثیر بسزای فعالیت‌های دامپزشکی در راستای تولید و اشتغال پایدار، سلامت جامعه و جمعیت دامی کشور به صدور قریب به ۱۹ هزار گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای، ترخیص بیش از ۱۳۲ هزار تن نهاده دامی وارداتی، صادرات بیش از ۳۷۷۰ تن انواع آبزیان (ماهی، میگو و کنسرو ماهی) اشاره نمود.

سرگزی با تأکید بر اینکه نظارت‌های بهداشتی و شرعی، مستمر توسط ناظرین شرعی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در طی ۹ماهه سال ۱۴۰۲ در راستای تأمین فرآورده خام دامی حلال جهت مصرف شهروندان مقدار قریب به ۴ هزار کیلوگرم اجزای حرام معدوم گردیده است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjymevxuqemiz.fsfu.html
 
کد مطلب: 431127