يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۳۶
۰
آسیب‌هایی که زیر پوست شهر اتفاق می‌افتد،

چرا برخی از افراد بی‌خانمان به گرمخانه نمی‌روند؟

افرادی که به گرمخانه‌ها نمی‌آیند، می‌خواهند در طول شب هم مواد مصرف کنند و به سرما اهمیت نمی‌دهد.
چرا برخی از افراد بی‌خانمان به گرمخانه نمی‌روند؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، نام گرمخانه‌های شهرداری در سال‌های اخیر، به گوش بسیاری از مردم آشناست و در روزهای سرد و بارانی سال، افرادی که به سقفی بالای سر و وعده‌غذایی گرم نیاز دارند به آنجا مراجعه می‌کنند.
 
 اما طبق شواهد کارتن‌خواب‌ها از گرمخانه استقبال چندانی نمی‌کنند؛ چرا که به دلیل دور بودن گرمخانه‌ها از مراکز توزیع مواد مخدر و رفتارهای بازدارنده‌ای که در این اماکن اعمال می‌شود، علاقه‌ای به حضور در آنها را ندارند.
 
 یکی از دلایل بی‌رغبتی کارتن‌خواب‌ها در استفاده از گرم‌خانه‌ها، عدم امکان مصرف مواد در این مکان‌ها است؛ درحالی‌که در بیرون برای مصرف مواد در کل ساعات شبانه‌روز آزادی عمل دارند.
 
 کارتن‌خوابی یکی از آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها است که صرفاً محدود به یک عده افراد خاص مانند معتادان متجاهر و متکدیان غیربومی و زنان و کودکان خیابانی نیست، بلکه برخی افراد به دلایل مختلف و به دلیل بی‌سرپناهی به‌ناچار به کارتن خوابی در گوشه‌وکنار شهر روی می‌آورند.
 
بهره‌مندی افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب از گرمخانه شهرستان زاهدان

 محمد آذر مینا، مسئول ستاد متکدیان شهرستان زاهدان در گفتگو با خبرنگار «عصرهامون» بیان کرد: گرمخانه شهرداری با ظرفیتی بالغ بر ۱۵۰ نفر پذیرای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب است و طی یک هفته بیش از ۲۵۰ نفر از افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب در گرمخانه از خدماتی چون یک وعده‌غذای گرم، حمام، اتاق گرم با تختخواب بهره‌مند می‌شوند.
 
وی افزود: باتوجه‌به افزایش سرما و برودت هوا، ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری زاهدان با گشت‌زنی سه خودرو به‌صورت ۲۴ ساعته در کل سطح شهر نسبت به انتقال افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان به گرمخانه اقدام می‌کند.
 
 مسئول ستاد متکدیان شهرستان زاهدان تصریح کرد: مکانی که برای این افراد تدارک‌دیده‌شده است مجهز به سیستم گرمایشی و وعده‌غذایی شام گرم و صبحانه هم به آنها داده می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه استقبال از گرم‌خانه‌ها به‌صورت فصلی است، اذعان کرد: استفاده از این گرم‌خانه‌ها ربط چندانی به خدماتی که این مراکز ارائه می‌کنند، ندارد در واقع در فصول سرد سال استقبال از این مراکز بیشتر است؛ اما در فصول گرم سال موضوع کاملاً برعکس می‌شود.
 
کارتن‌خواب‌هایی که گرمخانه را ترجیح نمی‌دهند

 آذرمینا افزود: کارتن‌خواب‌ها به این دلیل از گرمخانه ها گریزانند که فکر می‌کند ممکن است آنها را به اردوگاه‌های ترک اعتیاد تحویل دهند و اینکه چون نمی‌توانند شب تا صبح را در گرمخانه ها مواد مصرف کنند ترجیح می‌دهند که در این سرمای هوا در خیابان‌ها بمانند و به گرمخانه ها نروند.
 
 وی خاطرنشان کرد: باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود که مردم به متکدیان سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها مستقیم کمک نکنند و این کمک به خانواده‌های آنان شود؛ چراکه آنها این هزینه را صرف خرید مواد می‌کنند.
 
 مسئول ستاد متکدیان شهرستان زاهدان گفت: برای جلوگیری از افزایش کارتن‌خواب‌ها باید طرح دیانت معتادان متجاهر انجام شود تا آنها بعد از ترک اعتیاد دوباره سمت این معضل بر نگردند و این چرخه دوباره تکرار نشود.
 
 وی افزود: گرمخانه شهرستان زاهدان با دارابودن امکاناتی نظیر حمام آب گرم، سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌خواب، سیستم گرمایشی و دیگر امکانات رفاهی همه‌روزه در حال پذیرش افراد بی‌خانمان است.
 
آذرمینا خاطرنشان کرد: از شهروندان زاهدانی تقاضا می‌شود در صورت مشاهده افراد بی‌سرپناه با سامانهٔ ۱۳۷ تماس گرفته تا مددکاران شهرداری زاهدان دراسرع‌وقت این افراد را به گرمخانه هدایت کرده و در این ستاد از امکانات و خدمات بهره‌مند شوند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcayin6649nim1.k5k4.html
 
کد مطلب: 431135