دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ۰۷:۰۹
۰
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان:

طرح‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان شتاب گرفته است

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در طول پنج سال اخیر تاکنون پروژه‌های مختلف اقتصادی و عمرانی این استان در حال انجام بوده و این منطقه تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است.
طرح‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان شتاب گرفته است
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از روابط‌عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در گردهمایی ائمه جمعه و جماعات، مدیران مدارس دینی اهل‌سنت شهرستان‌های چابهار، کنارک، زرآباد، نیکشهر، قصرقند و نگور ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب، بیان کرد: ماه رجب از جمله ماه‌هایی است که بر استغفار تأکید ویژه شده چرا که ابتدا باید وجود خود را از ناپاکی تخلیه کنیم و سپس برای کسب سیروسلوک وارد ماه مبارک رمضان و مهمانی خداوند متعال شویم.
 
 وی به بیان گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی سیستان و بلوچستان پرداخت و افزود: اگر پیشرفت‌ها در این استان با همین سرعت ادامه پیدا کند در سه تا پنج سال آینده وضعیت کاملاً متحول خواهد شد.
 
 امام‌جمعه زاهدان گفت: مقام معظم رهبری نیز در دیدار مردم سیستان و بلوچستان از عدم اجرای مصوبات سفرشان به استان در سال ۱۳۸۱ گلایه داشته و عنوان کردند که اگر مصوبات سفر اجرا شده بود در حال حاضر وضعیت استان این گونه نبود و در این جهت کم‌کاری شده و همین نکته سبب توجه بیشتر دولتمردان شده و حتی با اعضای شورای راهبردی استان نیز جلسه با رئیس‌جمهور داشتیم و مصوبات خوبی به همراه داشت و اجرای هر یک از مصوبات در حال پیگیری است.
 
 وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان یک استان ثروتمند است؛ اما از این نعمت‌های خدادادی به‌خوبی استفاده نشده به‌گونه‌ای که قبل از حضور در استان در جایگاه نماینده ولی‌فقیه خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتم که اگر این استان در طول سال‌ها به‌خوبی مدیریت می‌شد در شرایط کنونی کشور می‌توانست دریچه ارتباط با خارج از کشور و حل مشکلات باشد؛ اما متأسفانه به‌گونه‌ای مدیریت شده که برای حل مشکلات خود نیازمند استان‌های معین است.
 
 محامی اظهار کرد: سال‌های گذشته و در جلسه با معتمدان و سران قبایل و طوایف عنوان کردم که قطار عمرانی در سیستان و بلوچستان شروع به حرکت کرده و باید مراقبت کنید تا اغتشاش و آشوبی در استان رخ ندهد که عامل توقف این قطار خواهد شد که در این صورت استان متضرر خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: متأسفانه اتفاقاتی رخ داد و عامل توقف قطار پیشرفت در سیستان و بلوچستان شد و خوشبختانه به طور مجدد کار شروع شده و با شتابی بیشتر از گذشته در حال انجام است.
 
 امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: سیاست کلی ما در خصوص اهل‌سنت، تعامل مثبت، فعال و اثرگذار و هوشمند هست، تعامل است نه تقابل و فعال و اثرگذار است نه اینکه بی‌اثر باشد و دلخوش به احوالپرسی باشیم و ازاین‌جهت هوشمند است که اگر کسی ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد هوشمندانه عمل کنیم و تنها دلخوش به یک لبخند نباشیم.
 
 وی ادامه داد: در حوزه مدارس علمیه اهل‌سنت نیز قبل از حضورم در استان کار توسط دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل‌سنت شروع شده بود که اهل‌سنت نسبت به آن موضع گرفته و همکاری نمی‌کردند که عنوان کردم اینجا واتیکان نیست و قانون کشور باید اجرا شود و اگر در جایی آن‌ها حرف منطقی می‌زنند شما باید بپذیرید و اگر حرف منطقی از جانب شما وجود دارد قانون باید اصلاح شود و اگر در مواردی حرف حقی وجود دارد و مورد پذیرش واقع نمی‌شود من در کنار شما خواهم ایستاد و باید به‌اتفاق در مرکز کشور و حتی از طریق دفتر مقام معظم رهبری به دنبال حل آن باشیم.
 
 محامی بیان کرد: پنجشنبه هفتم مهرماه مولوی عبدالحمید برای ارائه گزارش دیدار صورت‌گرفته با معاونت ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به دفتر ما آمدند و رضایت خود را از دیدار صورت‌گرفته اعلام و عنوان کرد که در این دیدار تأکید داشته‌ایم تمامی مشکلات ما در سیستان و بلوچستان قابل‌حل بوده و ارتباط خوبی با نماینده مقام معظم رهبری در استان داریم.
 
 وی اظهار کرد: عنوان کردم در شرایط حال حاضر فضا مناسب است تا بتوان مشکلاتی از قبیل مدارس اهل‌سنت، مساجد و اوقاف را پیگیری کنید که مورد قبول واقع شد و در همان جلسه وی از کشیده‌شدن اغتشاشات به سیستان و بلوچستان و وجود سلاح‌های غیرمجاز در استان ابراز نگرانی کرد.
 
 مردم سیستان و بلوچستان مردمانی شریف، نجیب، صبور و همراه انقلاب
 
 امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: اما در همان روز متأسفانه فاجعه دردناکی اتفاق افتاده بود و عده‌ای بی‌گناه کشته شده بودند و در مقابل در کنار کتمان مسائل فضاسازی‌هایی صورت گرفت و بحث تجزیه‌طلبی را مطرح کردند.
 
 وی اظهار کرد: حاصل تحقیقات و جلسات بنده این شد که در تیراندازی از سوی مأموران افراط صورت‌گرفته و عده‌ای بی‌گناه در عیدگاه و نمازخانه تیرخورده و کشته شدند؛ بنابراین اقدام به صدور بیانیه و ارائه پیامی به‌صورت تصویری داشتم و خواستار بررسی جامع و منصفانه ماجرا، برخورد بازدارنده با مجرم و احقاق حق مردم از همه اطراف قضایا شدم تا عدالت و قانون برای همه رعایت و عنوان کردم افرادی که با ناحق کشته شده‌اند باید شهید اعلام شوند.
 
 محامی خاطرنشان کرد: پس از این اتفاقات قرار به برگزاری دیدار دوطرفه با آقای مولوی عبدالحمید بود؛ اما ایشان حاضر به حضور در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نشد و عنوان کرد که عزادار هستم درحالی‌که بنده به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری نیز عزادار بودم چرا که بنده در جایگاه پدری هم عزادار مردم بلوچی هستم که کشته شده‌اند و هم شهدای نظامی و بسیجی که در نهایت قرار به برگزاری جلسه در مکان ثالث شد.
 
 وی ادامه داد: در نهایت جلسه در محل دیگری برگزار و از ایشان گلایه کردم که مشکل قابل‌حل بود و باید از همان روز اول در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل‌سنت حاضر می‌شدید که عنوان کرد من به کسب نتیجه امیدوار نیستم و بنده در پاسخ اظهار کردم مطالبات بنده بیشتر از شماست و به کسب نتیجه نیز امیدوار هستم و در نهایت مقرر شد مطالبات خود را در قالب یک نامه با چارچوب مشخص بنویسند تا پس از توافقات مورد امضا قرار گرفته و پیمانی برای پیگیری ماجرا در سیستان و بلوچستان و کشور باشد؛ اما چنین نامه‌ای برای ما نیامد.
 
 امام‌جمعه زاهدان افزود: هیئت اعزامی از سوی رهبر معظم انقلاب وارد سیستان و بلوچستان شد؛ اما مولوی عبدالحمید در جلسه مقرر شده حضور پیدا نکرد و بنده تأکید کردم بهترین فرصت برای احقاق حق مردم است چرا که عالی‌ترین مقام کشور هیئتی به استان فرستاده؛ اما دوستان حاضر به حضور در جلسه نشدند و در واقع بد اخلاقی‌ها از همان جا شروع شد.
 
 وی گفت: در نهایت جلسه در محل ثالث برگزار و پس از آن نیز هیئت در سایر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان حضور یافت و در واقع اگر افراد خواهان حل مسائله بودند مشکل قابل‌حل بود و حتی به خانواده مجروحان و کشته‌شدگان اجازه پیگیری و تشکیل پرونده ندادند.
 
 محامی ادامه داد: پس از آن بنده مطرح کردم که با چنین کارهایی احقاق حق مردم به تأخیر خواهد افتاد و درعین‌حال نیز جلسات و اقدامات ما ادامه پیدا کرد و مردم نیز واقعیت‌ها را دیده و موضع خود را مشخص کردند.
 
 وی خاطرنشان کرد: فضای تعاملی باید باقوت بیشتری دنبال شود تا اتفاقات رخ‌داده را پوشش دهد و همه با هم به دنبال احقاق حق مردم باشیم و در وقایع هشتم مهرماه بنده پیگیری‌های زیادی داشتیم که حتی برخی مجموعه‌ها از بنده گلایه داشتند که چرا همواره تکرار می‌کنید درحالی‌که اتفاقات فراموش شده و بنده نیز عنوان می‌کنم هیچ‌چیز فراموش نشده چرا که خانواده‌ها همواره درد و رنج تحمل می‌کنند و تا زمانی که حق به حق‌دار نرسد چیزی فراموش نخواهد شد.
 
 نماینده مقام معظم رهبری در استان افزود: مصوبات خوب است؛ اما با آشوب‌های رخ‌داده و در فضای ملتهب تیغ ما برای پیگیری مصوبات و احقاق حق مردم کند شد و اگر استان در جهت احقاق حق مردم یک‌صدا باشد زودتر به نتیجه می‌رسیم.
 
 وی بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان مردمانی شریف، نجیب، صبور و همراه انقلاب هستند و هر چقدر بتوانیم به این مردم خدمت کنیم باز هم کم است.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdch--nzm23n--d.tft2.html
 
کد مطلب: 431149
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *