شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۰۳
۰
امام‌جمعه زابل:

امام علی (ع) آئینه تمام‌نمای صفات خداوند است

امام‌جمعه زابل گفت: امام علی(ع) الگوی کامل فضائل اخلاقی و معنوی در تاریخ بشر و نمایانگر آئینه تمام‌ نمای صفات خداوند است.
امام علی (ع) آئینه تمام‌نمای صفات خداوند است
به گزارش پایگاه خبری پهره حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی عزیزی با تبریک ولادت باسعادت حضرت علی علیه‌السلام و روز پدر در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: اهل‌بیت پیامبر (ص) بالاتر از آن هستند که با توصیف انسان‌ها معرفی شوند؛ لذا هر چه همه انسان‌های تاریخ اعم از شیعه و سنی مسلمان و غیرمسلمان در وصف آنان گفته‌اند نمی از یمی یا قطره‌ای از اقیانوس عظمت آنان نیز نمی‌تواند باشد.

 وی افزود: در روایتی پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند یا «علی انت بمنزله الکعبه» ای علی تو به منزله کعبه هستی. یعنی همان‌طور که کعبه مکان مقدسی است که باید مسلمانان از دور و نزدیک به سراغ آن بروند نه آن که کعبه به سراغ مردم برود و با کمال احترام آن را زیارت کنند و متواضعانه در اطراف آن انجام‌وظیفه طواف و نماز و مددخواهی از خدا نمایند و حتی اگر در دورترین نقاط جهان نماز می‌خوانند کعبه را قبله خود قرار دهند و هر چیز یا هر جای دیگر را اعتنا نکنند.

 عزیزی با اشاره به این روایت ادامه داد: حضرت علی(ع) هم برخوردار از مقام والائی است که مسلمانان باید به سراغ او بروند و با احترام هر چه بیشتر از شئون علمی و عملی و راه‌ورسم اخلاقی و سیاسی او استفاده کنند و هیچ‌کس را دررابطه‌با مقام رهبری واجب‌الاطاعه مقدم و قابل‌مقایسه با علی علیه‌السلام ندانند و در هر زمان و مکانی که بوده و هستند و خواهند بود او را به مقام امامت در شئون دینی و دنیوی خود بشناسند.
 
 وی تأکید کرد: امام علی (ع) الگوی کامل معنویت در تاریخ بشر و نمایانگر همه کمالات و صفات خداوند است و انسان باید تلاش کند همچون امام علی (ع) آئینه تمام‌نمای خداوند باشد.

 امام‌جمعه زابل با اشاره به ابعاد معنوی شخصیت حضرت علی (ع) به نقل از شهید مطهری که فرمود «شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی (ع) وسیع‌تر و متنوع‌تر از آن است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود، برای یک فرد حداکثری که میسر است این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت کند».

 وی تصریح کرد: تمام فضائل اخلاقی همچون عدالت، تقوا، شجاعت، آزادگی، شجاعت و مروت در وجود امیرالمؤمنین علی (ع) جمع بود و همه اینها محصول زهد علی(ع) نسبت به دنیاست زهد علی(ع) نسبت به دنیا ناشی از جهان‌بینی دقیق ایشان بود بدین معنا که خودش را، شرافت و کرامت نفس خود را از دنیا و مافیها بالاتر می‌دانست.

 عزیزی ادامه داد: شواهد فراوانی از تأثیرپذیری رهبران و انقلابیون و همچنین عرفاً از سیره امام علی علیه‌السلام به‌ویژه از اخلاق و معنویت و جوانمردی آن امام همام وجود دارد که در موفقیت آنها نقش بسزایی داشته است و شخصیت عرفانی و معنوی امام علی علیه‌السلام به‌قدری قوی و جذاب است که هر فرد و جامعه‌ای که اندک آشنایی و انسی با او بیابد به وی عشق و علاقه پیدا می‌کند و از او تأثیر می‌پذیرد.

انتهای خبر/
کد مطلب: 431167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *