يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۲۲
۰
شبکه‌های اجتماعی را فرصت بدانیم یا تهدید؟

اثر فضای مجازی در رفتار انتخاباتی

امروزه فضای مجازی به‌عنوان پل ارتباطی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی قابل‌دسترس و فراگیر تبدیل شده و با رفتار انتخاباتی مردم گره‌خورده است.
اثر فضای مجازی در رفتار انتخاباتی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، با گسترش ابزارهای پیشرفته ارتباطی به‌ویژه در دنیای مجازی شاهد تغییرات گسترده در حجم ارتباطات بین انسان‌ها بوده است، شهروند دنیای سنتی قدیم تبدیل به شبکه مدرن شده است.

رسانه‌های سایبری که گوی سبقت از سه رقیب خود یعنی رسانه‌های چاپی، الکترونیک و دیجیتال برده است از میان بر دارد و فصل تازه از ارتباط روی گیرد و رسانه‌های نوین به دو دلیل عمده قابل دردسترس‌بودن و ارزان‌بودن در تمام کشورهای جهان از جمله ایران رشد چشمگیری داشته است.

یکی از رسانه‌ها فضای مجازی است که نمی‌شود از آن چشم پوشید، از بچه کوچک تا پیرمرد ۸۰ساله درگیر فضای مجازی است و از این فضا استفاده می‌کنند فضای مجازی حقیقت جامعه امروز است، بخش اعظمی از اتفاقات زندگی مبتنی بر فضای مجازی است و همه درگیر این فضا هستیم.

بخشی از رسانه فضای مجازی است بخشی که امروزه با آن درگیر هستیم، فضای مجازی جز لاینفک همه بشر شده از پیر و جوان، کوچک و بزرگسال همه با فضای مجازی در ارتباط هستند چه‌قدر از فضای مجازی درس می‌گیریم و چگونه در انتخاب‌های خود پیاده می‌کنیم.

مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی فرمودند: در فضای مجازی یک فضای رها شده‌ای داریم و خیلی به آن پرداخته نمی‌شود حتی اگر من رهبر کشور نبودم دوست داشتم رئیس فضای مجازی کشور باشم.

با نزدیک‌شدن به فضای انتخابات در کشور اگر چه که رسانه ملی ما مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع رجوع مردم بر پیگیری اخبار و حواشی انتخاب بوده است، رسانه‌های مجازی در جهت افکار عمومی نقش مؤثرتری داشته است که این امر می‌تواند تهدیدات و فرصت‌هایی داشته باشد.

تأثیرگذاری فضای مجازی بر بدنه جامعه
احمد ملایی، استاد دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان بیان کرد: مؤثرترین رسانه در حال حاضر فضای مجازی است که درعین‌حال افسارگسیخته‌ترین نوع رسانه است و مدیریت آن به این راحتی نیست فضای مجازی روی افکار و عقاید و ارزش‌های دینی و معنوی جوانان و نوجوان و حتی بزرگسالان تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در واقع فضای مجازی را می‌توانیم هم فرصت بدانیم هم تهدید قطعاً هر دو لبه است، در جامعه اگر بپذیریم فضای مجازی یک حقیقت و واقعیت است فرصت‌های آن را باید ببینیم بر مبنای آن چه که می‌تواند جامعه ما را فرهنگ ما را تقویت کند.

استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: فضای مجازی بر بدنه جامعه توانسته تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد، باتوجه‌به گستردگی آن و ارتباط با بدنه جامعه طبیعتاً عدم محرومیت‌های رسانه‌های رسمی وجود دارد، بنابراین از فضای مجازی می‌شود استفاده درست کرد.

وی ادامه داد: در فضای رسانه درگذشته دنبال این بودند بتوانند پیام را دنبال کنند؛ اما در حال حاضر فضای رسانه‌ای دنبال چگونگی پیام است؛ یعنی نمادی که پیام منتقل می‌کند، اگر مدیریت بهتری در فضای مجازی شکل بگیرد اصطلاح روایت اول دست کسایی می‌افتد که توانایی این کار داشته باشند.

ملایی اظهار کرد: فضای مجازی دنبال ایجاد شبه‌افکنی است بخش اعظمی از جامعه فکر می‌کنند آن چه دیده‌اند عین واقعیت است همین‌قدر پیچیده و سخت‌کار را برای مقابله با آن سخت می‌کند و رسالت جهاد تبیین را ارزشمند می‌کند.

وی گفت: وقتی در فضای مجازی با موضوع شبه‌افکنی روبرو می‌شویم لازم است که خیلی قوی و آگاه شویم و بعد مدیریت مصرف رسانه‌ای را انجام دهیم، سواد رسانه‌ای در حوزه فضای مجازی خیلی مهم‌تر از فضای رسانه‌ای و رسمی است.

استاد دانشگاه فرهنگیان اذعان کرد: اعتماد آفرینی در فضای مجازی سخت است در فضای رسمی رسانه را می‌شناسی؛ اما در فضای مجازی رسانه گسترده است در واقع باید بدانی منبعی که خبر را منتشر می‌کند چه کسی است، توسعه‌دهنده آن چه کسی است، با چه دیدگاهی خبر را منتقل می‌کند باید این آگاهی را داشته باشید.

وی تأکید کرد: باید روایتگر اول و کنشگر مناسب در حوزه فضای مجازی باشیم اگر فضا را مدیریت کنیم و در اختیار قرار بدهیم می‌توانیم به شکل بسیار مناسبی بر جامعه اطراف خود مؤثر واقع شویم، فضای مجازی جز لاینفک همه بشر شده است.

ملایی خاطرنشان کرد: نقش فضای مجازی بسیار مهم مطرح شده، امروزه در زندگی ما به یک جایگاه بسیار والا تبدیل شده است این که پشت سر هر اخباری که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد چه عقبه فکری قرار دارد در حوزه فضای مجازی به‌راحتی اعتماد نکنیم تا به آن سرمنزل مقصود نرسیدیم اعتماد نکنیم، قطعاً می‌توانیم در فضای مجازی با تأثیر مثبت بر جامعه آن‌ها را به سمت یک انتخاب مناسب سوق دهیم.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdccsmqs42bqei8.ala2.html
 
کد مطلب: 431275