دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۱۰
۰
باران؛ فرصت یا تهدید؟

منابع آب ناشی از بارندگی در سیستان و بلوچستان هدر می‌رود

نبود مدیریت صحیح در مهار آب باران باعث هدررفت میلیون‌ها مترمکعب آب در استان سیستان و بلوچستان می‌شود.
منابع آب ناشی از بارندگی در سیستان و بلوچستان هدر می‌رود
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری به نقل از «عصرهامون»، جنوب سیستان و بلوچستان هر ساله بارش‌های زیادی را به خود می‌بیند، بارش‌های که در بسیاری مواقع سیل‌آسا می‌شود که اگر مدیریت صحیح در مهار آب باران در این استان وجود داشت می‌توانست یک امتیاز خوب برای رفع تنش آبی باشد، اما به دلیل ضعف مدیریت و نبود زیرساخت‌ها در مهار آب هر ساله حجم زیادی از آب باران علاوه بر خسارت به زیرساخت‌های شهری و محورهای مواصلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان به سمت دریا و کشور پاکستان سرازیر می‌شود.
 
این در حالی است که مهار آب حاصل از باران تنها با سدسازی امکان‌پذیر است، راهکاری که سال‌هاست در سیستان و بلوچستان مورد غفلت واقع شده است.
 
متأسفانه، عدم مدیریت صحیح برای مهار آب باران علاوه بر هدررفت این رحمت الهی موجب بروز مشکلات متعدد برای مردم شده است و باعث تخریب منازل مسکونی، تخریب راه‌های ارتباطی و آسیب‌زدن به زیرساخت‌های عمرانی و بخش‌های کشاورزی می‌شود.
 
به گفته لکزائیان یکی از کارشناسان حوزه آب در سیستان و بلوچستان، راهکارهای زیادی جهت مقابله با بحران آب در این استان در حال انجام و پیگیری است، انتقال آب از دریای عمان و شیرین‌سازی آب، انتقال آب بین حوضه‌ای، استفاده از آب‌های ژرف، استفاده از سفره‌های آب زیر زمینی و...از جمله مواردی‌اند که توسط دولت و وزارت نیرو در حال پیگیری و انجام است، اما به نظر می‌رسد از مدیریت سیلاب‌ها به‌عنوان یکی از راه‌های مهم تأمین آب در این استان غفلت شده است.
 
وی معتقد است، جای بسی تعجب است که همه ساله، حجم زیادی از آب شیرین ناشی از بارش‌های موسمی را به‌راحتی ازدست‌داده و اجازه می‌دهیم که به دریای عمان و کشورهای همسایه سرازیر شوند و بعد در مقابل در صدد شیرین‌سازی آب‌های شور دریای عمان و انتقال آن با هزینهٔ بالا به نقاط دچار تنش آبی داخل استان و سایر استان‌های شرقی کشور هستیم.
 
احمد وحیدی، وزیر کشور که جهت رسیدگی به وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان به شهرستان چابهار سفر کرد در جلسه مدیریت بحران استان بیان کرد: این منطقه بسیار حاصلخیز بوده و بارش‌های تندی را در مقاطع مختلف سال دارد که رحمت الهی بوده، باید برنامه‌ریزی برای مهار و حفظ آب داشته باشیم.
 
 وی تأکید کرد: البته استاندار سیستان و بلوچستان برنامه‌های خوبی مبنی بر بند سارها و سدها پیش‌بینی کردند که بسیار خوب بوده باید توسعه یابند، چرا که بندها، بند سارها و سدها مهم بوده و به آبخیزداری کمک می‌کند.
 
 وحیدی اظهار کرد: هم‌زمان با توسعه سدها و بندها باید برای هدایت آب‌ها کارکرد که کمترین آسیب را وارد کنند، این کار باید با سرعت بیشتر و بهتر دنبال شود.
 
ضعف در مهار آب باران در سیستان و بلوچستان نیز گلایه آیت‌الله محامی، نماینده ولی‌فقیه در استان را هم به همراه داشت و در خطبه‌های نمازجمعه با انتقاد از این موضع بیان کرد: ️در دستگاه‌های مربوط به بحث آب، مهار آب و توزیع آب در استان ضعف مدیریت، سوء تدبیر، کم‌کاری و ترک فعل و تخلف فراوان است و نمی‌دانم چرا مسئولان، وزارتخانه‌های مرتبط و هیئت دولت به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و چرا این افراد ضعیف عوض نمی‌شوند و باید آگاه باشیم که مملکت با تعارف اداره نمی‌شود و باید تصمیم قاطع گرفت و از مسئولین کار بخواهیم.
 
کارشناسان منابع آب تأکید دارند که با وجود خشک‌سالی در سیستان و بلوچستان و هم‌زمان سیلاب‌های ویرانگر، مدیریت منابع آب در این استان ضعیف است و در مقابل متولیان حوزه آب به سمت راهکارهای پرهزینه و کم‌فایده مثل انتقال آب یا برداشت آب از ژرفا رفته‌اند. این در حالی است که با هزینه بسیار کمتر می‌توان سیلاب‌ها را به نفع منابع آب سیستان و بلوچستان مهار کرد‌.
 
 
بارش‌های چند روز اخیر باران در جنوب سیستان و بلوچستان با وجود همه محاسن و خوشحالی شهروندان و طراوت و لطافتی که به هوا داد و زمین‌های کشاورزی را سیراب کرد؛ اما با وجود مشکلاتی چون آب‌گرفتگی معابر، مسدودشدن راه‌های مواصلاتی روستاها می‌طلبد تا متولیان امر اقدام مثبت و به موقعی برای کاهش و کنترل خسارت‌های ناشی از بارندگی در این استان انجام دهند.
 
انتهای خبر/
کد مطلب: 431348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *