يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۲۵
۰
به بهانه سفر دکتر ظریف به الجزایر؛

روابط دیرینه ایران و الجزایر؛ زمینه ساز افق روشن مناسبات دو کشور

ایران و الجزایر از دیرباز روابط بسیار خوبی با هم داشته اند؛ دو کشور دربسیاری ازمسائل سیاسی منطقه ای و بین المللی دیدگاه های مشترکی داشته اند و در این میان سفرمحمد جواد ظریف وزیرخارجه به الجزیره درشرایط کنونی منطقه ای و بین المللی اهمیت ویژه ای درروابط دو کشور دارد.
روابط دیرینه ایران و الجزایر؛ زمینه ساز افق روشن مناسبات دو کشور
روابط دیرینه ایران و الجزایر؛ زمینه ساز افق روشن مناسبات دو کشور
به گزارش پهره؛ به نقل از ایرنا؛
**روابط ایران و الجزایر پیش از انقلاب :
پس از استقلال الجزایر از فرانسه در سال 1341 شمسی، ایران استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و از مهر ماه 1343 اقدام به تاسیس نمایندگی و اعزام سفیر به این کشور کرد. الجزایر نیز در سال 1345 سفیر اکرودیته خود را راهی تهران کرد.
الجزایر درسال 1975بانی و میزبان امضای قرارداد مشهور 'الجزایر' میان نمایندگان ایران و معاون رئیس جمهوری وقت عراق بود و براساس این توافقنامه، تا حدودی اختلافات مرزی دو کشور حل شد. 

**روابط ایران و الجزایر پس از انقلاب :
با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، نه‌ تنها روابط تهران با الجزیره سرد نشد بلکه این انقلاب، مورد تایید الجزایری ها که خود مردمانی انقلابی بودند، قرار گرفت و تضادهای پیشین بین دو کشور درعرصه سیاست خارجی تا حدودی برطرف شد. در این حال خروج ایران از صف کشورهای بلوک غرب عاملی برای بهبود رابطه با کشورهای فعال در جنبش عدم‌ تعهد مثل الجزایر شد و دیدگاه‌های مشترک درخصوص مسائل جهانی، به ‌خصوص مسائل جهان اسلام مثل فلسطین وجود داشت.
در این بین نیز آغاز حکومت «شاذلی بن جدید» رئیس‌ جمهوری وقت الجزایر، از مهم‌ترین عوامل در ایجاد روابط مثبت ‌تر بین ایران و الجزایر شد.
درمساله جاسوسی دیپلمات ها و کارکنان سفارت آمریکا در تهران و ماجرای گروگان ها نیز ایران پیشنهاد الجزایر برای میانجی‌گری و حل اختلاف را پذیرفت و دولت الجزایر اقدامات میانجی‌گرایانه خود را آغاز کرد و موجب انتشار بیانیه الجزایر شد که خود عامل مهم دیگری در گسترش روابط جمهوری اسلامی با این کشور در سال‌های بعد از آن شد، به‌طوری‌ که روابط محکم و خوبی بین دوطرف ایجاد شد و دیدارهای رسمی متعددی بین مقام های دو کشور تا اواخر دهه 60 شمسی صورت گرفت.
الجزایر پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا، حافظ منافع ایران در واشنگتن بود.
روابط سیاسی دو کشور در برهه هایی از زمان شاهد نشیب و فرازهایی نیز بوده است. دیدار روسای جمهور ایران و الجزایر در اجلاس هزاره سازمان ملل متحد در سال 1379شمسی، منجر به از سرگیری روابط دیرینه دو کشور در سطح بالای دیپلماتیک شد و روابط دو کشور وارد دورانی جدید شد و همچنین سفر‌هایی از سوی مقامات دو کشور به کشور‌های یکدیگر انجام گرفت.
از سال 1376 با روی کار آمدن دولت اصلاحات و نیز رویکردهای جدید در شرایط سیاسی ایران و الجزایر، روابط دو کشور با هم بخصوص پس از برگزاری کنفرانس سران اسلامی در تهران گرم تر شد. عبدالعزیز بوتفلیقه درسال 1999میلادی رئیس جمهوری الجزایر شد، وی پس از آن با اعزام نمایندگان ویژه خود در اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به تهران، تمایل خویش را نسبت بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. 
تحرک الجزایری‌ها برای بهبود روابط خود با ایران از هیئت‌های فوق‌الذکر نیز فراتر رفته و 'عبدالقادر بن صالح' رئیس مجلس الجزایر با درخواست رئیس جمهوری آن کشور برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده اتحادیه بین‌المجالس به‌همراه رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی و امور اجتماعی مجلس به تهران عزیمت کرد و در حاشیه اجلاس مذکور، علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری، با رئیس مجلس وقت و وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرد و دو طرف اظهارات مثبتی در خصوص روابط دو کشور عنوان کردند.
به طورکلی ، روابط دو کشور از سال 2000میلادی به ویژه در دوران عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر بسیار مستحکم و خوب بوده است.
پس از این تماس ها و دیدارهای مقام های دو کشور افزایش یافت. منوچهر متکی وزیر خارجه دولت نهم در آگوست سال 2006 میلادی از الجزایر دیدن کرد و علی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی و مسئول وقت پرونده هسته ای ایران نیز در ژوئن 2006 میلادی به الجزایر سفر کرد. اینگونه هیات های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از این زمان پیوسته در حال رفت و آمد میان دو کشور بودند.
ایران و الجزایر درحال حاضر نیز در بسیاری از مسائل اصلی منطقه ای و جهانی مانند مساله فلسطین و اوضاع در سوریه و تجاوز به یمن، دیدگاهی مشترک دارند. الجزایر از دادن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به معارضان در این کشور مخالفت کرده است و با هر گونه دخالت نظامی خارجی در این کشور مخالف بوده است و از سوری ها خواسته است برای حل مشکلاتشان، دور میز مذاکره بنشینند .الجزایر همچنین با برخی تلاش ها در اتحادیه عرب برای تروریستی تلقی کردن حزب الله لبنان مخالفت کرده است و همچنین در مورد حماس نیز چنین موضع گیری ای داشته است.
الجزایر همچنین مخالف راه حل نظامی در یمن بوده و از همه گروه های یمنی بدون استثنا خواسته است پای میز مذاکره بنشینند و مشکلات خود را از این طریق حل کنند.

**حمایت الجزایر از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران 
سفیر الجزایر در تهران در فروردین سال 1394شمسی، با اعلام همبستگی کشورش با ایران در برنامه صلح آمیز هسته ای اش در سال های گذشته، از تفاهم حاصل شده میان ایران و 1+5 ابراز خرسندی کرد و آن را گامی مهم در جهت حفظ صلح در منطقه و جهان توصیف کرد.


**روابط اقتصادی دو کشور 
در بعد اقتصادی نیز باید گفت که هر چند روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی نبوده است،اما در دو کشور تلاش های بسیار خوبی در این راه در حال انجام است. ایران در ماه می 2006 نخستین نمایشگاه تجاری و صنعتی خود را در الجزایر بر پا کرد.
دو کشور، یک کمیته اقتصادی مشترک ایجاد کرده اند که نخستین جلسه آن در ماه ژانویه 2003 در الجزایر برگزار شد. این کمیته اقتصادی مشترک به بحث درخصوص همکاری های دو کشور درعرصه آموزش عالی، صنایع کوچک،مسائل مالی و همچنین بهداشت دام و طیور،همکاری قضایی و توسعه فعالیت های اقتصادی در مناطق صنعتی و سرمایه گذاری مشترک در بخش پتروشیمی می پردازد.
تلاش ها برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور در پی دیدار اواخر سال گذشته میلادی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران به الجزایر،جان تازه ای گرفته است.
الجزایر با برداشته شدن تحریم های ظالمانه برخی کشورهای غربی علیه ایران،تلاش می کند روابط خود با ایران را بیش از پیش گسترش دهد .'عبد السلام بوشوارب' وزیر وقت صنایع و معادن الجزایر دردیدار از تهران گفت کشورش آمادگی دارد با ایران شراکت صنعتی داشته باشد و با این کار،سرمایه گذاری های ایران در الجزایر افزایش می یابد و تکیه الجزایر بر نفت به عنوان تنها منبع درآمد کاهش می یابد.
دو کشور در اردیبهشت ماه 1395 شمسی، 19یادداشت تفاهم امضا کردند که 15مورد از آنها در زمینه خودروسازی و قطعات خودرویی بود.

**روابط فرهنگی دو کشور 
در بعد فرهنگی نیز دیپلماسی فرهنگی توانسته است نقش بسیار خوبی در تقویت روابط دو کشور داشته باشد.
ارتباطات فرهنگی ایران و الجزایر پیوسته در حال حرکت رو به جلو و گسترش بوده است؛ ایران در بسیاری از برنامه های فرهنگی در الجزایر شرکت کرده است که آخرین مورد آن، شرکت در برنامه 'قسطینه پایتخت فرهنگ عربی' و همچنین شرکت افتخاری در جشنواره سینمایی مدیترانه در عنابه بوده که در این جشنواره عباس کیارستمی کارگردان ایرانی مورد تشویق حاضران قرار گرفت.ایران همچنین در جشنواره بین المللی سینما در الجزایر تحت عنوان' روزهای فیلم معهد ' شرکت کرد و رخساره قائم مقامی کارگردان فیلم سونیتا دو جایزه از این جشنواره دریافت کرد.
دیدار رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران اواخر سال گذشته از الجزایر نیز نقش مثبتی در تقویت روابط دو کشور داشت.
صالحی امیری در الجزایر گفت: ایران اهمیت ویژه ای برای روابط فرهنگی با الجزایر قائل است و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز بر ضرورت تقویت روابط فرهنگی با الجزایر و تعمیق آن تاکید کرده است و این می تواند بر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور نیز تاثیر مثبت داشته باشد.
یکی از نتایج مهم دیدار صالحی امیری از الجزایر، امضای توافقنامه همکاری میان دو کشور در حوزه سینما بود.
الجزایر سال گذشته در تهران هفته فرهنگی برگزار کرد و مردم هنر دوست و اهل فرهنگ ایران با بسیاری از هنرها و آداب و رسوم الجزایری آشنا شدند.
 
  انتهای پیام /
 
کد مطلب: 5120
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *