دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۱۷
۰
یادداشت؛

کسب روزی با فروش مواد مخدر حرام است

رزق و روزي حلال موجب خير و بركت در زندگی انسان می‌شود.
کسب روزی با فروش مواد مخدر حرام است
به گزارش پهره مولوی شمس الحق دامنی، امام جمعه اهل سنت مسجد جامع محمد رسول الله ایرانشهر در یادداشتی نوشت:  خوردن مال مردم، تنها از طریق راهزنی نیست، بلکه شیوه های زیادی دارد که راهزنی یکی از رایج ترین آن‌ها است که در ذهن مردم وجود دارد.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ای مومنان مال‌های یکدیگر را به باطل و ناحق نخورید» یعنی مال همدیگر را با حیله، نیرنگ و از طرق‌ ناجایز وناحق تصاحب نکنید. الله تعالی این کارها را ممنوع و حرام قرار داده است.

راه های درستی برای کسب مال حلال وجود دارد، الله «تبارک و تعالی» می‌فرماید: « إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً»(مگر اینکه تجارتی باشد) اگر سودی از راه تجارت به دست بیاید، اشکالی ندارد و همچنین اگر کسانی سود زیادی برای مال خود در نظر می‌گیرند، اگر با رضایت طرفین باشد، اشکالی ندارد.

معاملات همیشه با رضایت طرفین صورت می‌گیرد، اما غش و فریب حرام است. قرآن مجید و  احادیث رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» چنین مواردی را حرام قرار داده است.

متاسفانه امروزه فریب در معاملات و تجارت رایج است و اینکه واقعیت جنس خود را به مردم نگویید، جنس و کالا دارای عیب باشد و آن را به فروش برسانید و بعد از خرید، مشتری متوجه مشکل و عیب آن شود، این معامله هم ناجایز و حرام است. فایده‌ای که از این راه به دست بیاید با آن پولی که از راه دزدی کسب شود، هیچ فرقی ندارد.

بعضی‌ها تصور می‌کنند که در کار خود زرنگی می‌کنند، این زرنگی نیست، بلکه عین خیانت و فریب است.

روزی پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» در مدینه منوره از مسیر راهی عبور می‌فرمود، توده‌ای از گندم داشت به فروش می‌رفت، آن حضرت دست مبارک خویش را در داخل یک کیسه گندم فرو بردند و دیدند داخل آنها خیس است، فرمودند: چرا این گندم ‌ها یکسان نیست؟ بالا خشک و زیر آنها خیس است؟!

صاحب گندم ‌ها گفت: باران باریده و این ‌ها کمی خیس شدند.

پیامبر فرمودند: چرا آنها را بالا نمیگذاری تا مردم ببینند؟! اگر  واقعاً قصد خاصی نداری آنها را از هم جدا بگذار تا مردم با میل خود خرید کنند! هر کس با مردم هر نوع فریبی انجام بدهد او از من نیست و امتی من به حساب نمی‌آید! کالاهای معیوب را جداگانه بعنوان معیوب بفروشید، آنها هم مشتری خاص خود را دارند.

خیلی از عزیزان در معاملات این کارها را انجام می‌دهند در حالی که این خیانت است، حاصل چنین معاملاتی این است که مال حرام را به خانه خویش می‌برد.

یکی از راه‌های دیگر کسب مال حرام این است که به ناحق، سوگند‌ دروغ می‌خورند، در معاملات سوگند یاد می‌کنند که کالای خوبی است!  جنس خوبی دارد! پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» فرمودند: مواظب باشید که زیاد قسم و سوگند نخورید، خودتان را به قسم عادت ندهید، از قسم زیاد در معاملات پرهیز کنید، اسم خداوند خیلی با عظمت و باارزش است، نباید بخاطر چیزهای ساده و بی ارزش سوگند خورد، بعضی از افراد به ناحق سوگند می‌خورند و مال مردم را بالا می‌کشند. چرا اموال خودتان را حرام می‌کنید؟!

شما فکر نکنید با این کارها سود و فایده‌ای بردید، جنس خود را به قیمت بالا فروختید و سرمایه ‌تان زیاد شد. به ظاهر حساب‌هایتان رشد کرد، اما این مالهای حرام به طرق مختلفی از بین می‌رود.

فروش مواد «مخدر» و «مشروبات الکلی» یکی از راه‌های کسب مال حرام است، عده ای بخاطر اینکه زندگی با رفاهی داشته باشند، دچار وسوسه شده و به مواد فروشی روی می آورند و جمع کثیری از خانواده‌های مسلمانان را بدبخت می‌کنند! زندگی‌ها را متلاشی می‌کنند، خیلی‌ها اعدام می‌شوند! بخاطر یک طمع، زندگی خود و دیگر افراد را به تباهی می‌کشانند.

الله «تبارک و تعالی» می‌فرمایند‌: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید)
یکی دیگر از راه‌های کسب مال حرام، کم کردن «کیل» و «وزن» است. بعضی ها با دست کاری ترازو این کار را انجام می‌دهند.

امروزه تهیه کردن نان، بنزین و مواد غذایی که به قیمت های تعادلی عرضه می شود، بخاطر ضعف مدیریت در کشور، سخت و دشوار شده و تقسیم عادلانه دچار مشکل شده‌ است.

باید در این زمینه‌ برنامه ریزی درستی صورت بگیرد و نظارت‌ها دقیق باشد تا مردم دچار مشکلات نشوند و باید مراقبت‌ها شدید باشد تا نانوایی‌ها آرد خود را در بازار آزاد نفروشند.

مردم در صف‌های طولانی قرار دارند، گاهاً نانی هم به آن‌ها نمی‌رسد، از طرفی دیگر آرد‌ها در بازار آزاد به فروش می رسد، این هم کسب حرام است!
این چیزی است که مردم به آن نیاز دارند.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *