جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۰۳
۰
یادداشت؛

کشت زردچوبه در سیستان و بلوچستان، ظرفیتی بی‌نظیر است  

کشت زردچوبه در جنوب سیستان و بلوچستان، ظرفیتی بی‌نظیر اما مغفول است.  
کشت زردچوبه در سیستان و بلوچستان، ظرفیتی بی‌نظیر است   
به گزارش پایگاه خبری پهره؛ عباس نورزایی، رئیس کانون جهادگران جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان در یادداشتی نوشت: مصرف داخلی سالانه ادویه در کشور ۲۲۰ هزار تن است که ۱۷۰ هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود. ادویهٔ وارداتی شامل زنجبیل، هل، زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه است. ادویه از کشورهایی مانند هند، اندونزی، سنگاپور و مالزی وارد کشور می‌شود.
 
 سالانه ۵۰ هزار تن ادویه در داخل کشور تولید می‌شود. زیرهٔ سبز و زیرهٔ سیاه در کرمان، فلفل قرمز در سبزوار و گرگان، سماق در تبریز و گلپر در شهرهای شمالی کشورمان کشت و تولید می‌شود.
 
 بیش از ۲۲ میلیون خانوار ایرانی مصرف‌کنندهٔ این مواد غذایی هستند. کارخانه‌ها، صنایع تولیدکنندهٔ مواد غذایی و حتی سازمان‌های پزشکی نیز از دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ این نوع از مواد غذایی هستند.
 در این میان، بیشترین حجم واردات ادویه یعنی ۱۰۲ هزار تن آن، مربوط به ریشهٔ گیاه کوکورما را لونگا است که در میان ما ایرانی‌ها به زردچوبه مشهور است.
 
 سالیانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردت این میزان زردچوبه از کشور خارج می‌شود و حال‌آنکه شرایط اقلیمی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، کنارک و زرآباد که دمای مناسب برای رشد گیاه زردچوبه در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجهٔ سانتیگراد مهیا است، بهترین محل برای کاشت این گیاه به شمار می‌آید.
 
 این گیاه را می‌توان در زیراشکوب باغات نارگیل و موز و یا مزارع مستقل کشت کرد. میزان مصرف آب این گیاه بسیار کمتر از موز و هندوانه است و ارزش‌افزودهٔ بیشتری نیز دارد؛ بنابراین به‌راحتی می‌تواند جایگزین این نوع گیاهان شود.
 
 بنابراین پیشنهاد می‌شود:
 ۱. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایرانشهر، ریزوم گیاه را وارد و در ایستگاه‌های تحقیقاتی خود به طور آزمایشی کشت کند.
 ۳. بهترین رقم این گیاه را از طریق کشت بافت، تکثیر و نشای آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.
 ۴. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی و کشاورزان منطقه نسبت به کاشت این گیاه اقدام کنند.
 ۵. وزارت جهاد کشاورزی، استانداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز از حمایت‌های فنی، مالی و اعتباری دریغ نورزند.
 
 انتهای خبر/
کد مطلب: 431222
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *