يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۱۳
۰
در وزارت ارتباطات به فراموشخانه سپرده شد؛

تحقق شبکه ملی اطلاعات، لازمه ورود دانش آموزان به اینترنت است

طبق نظر کارشناسان ورود دانش آموزان به فضای مجازی تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات تحقق نیافته است، امری معقولی به نظر نمی رسد.
تحقق شبکه ملی اطلاعات، لازمه ورود دانش آموزان به اینترنت است
به گزارش پهره؛ در دنیای امروز اینترنت یک جزء جدایی‌ ناپذیر زندگی انسان‌ها و دولت‌ها تبدیل‌ شده و نه‌ تنها کنار گذاشتن بلکه گاهی اوقات قطعی محدود اینترنت می‌تواند اختلال جدی در زندگی روزمره افراد یک جامعه ایجاد کند.

از سوی دیگر وابستگی به شبکه‌ اینترنت جهانی نیز می‌تواند مشکلات عدیده‌ای به همراه داشته باشد. به خصوص این‌ که تجربه ثابت کرده دولت‌های متخاصم از تمامی ابزارهای خود مانند حملات سایبری برای رسیدن به اهداف خود بهره می‌گیرند.




 به ویژه‌ این‌ که در چهار دهه گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم‌هایی گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران برقرارشده است. در صورت قطع اینترنت اگر زیرساخت‌های لازم برای شبکه اطلاعات آماده‌شده باشد کشور با مشکل خاصی در حوزه ارتباط و انتقال اطلاعات روبه‌رو نخواهد شد.

در غیر این صورت و در شرایطی که کشور با مشکلاتی در برخورداری از اینترنت جهانی روبه شود عملاً ممکن است انتقال خدمات و ارائه خدمات با چالش مواجه شود که در این صورت حتی احتمال خدشه‌دار شدن امنیت ملی نیز وجود دارد.



در این راستا، عبدالغفور حسینی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: اینترنت سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای به هم پیوسته‌است که از مجموعه پروتکل اینترنت برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند.

وی افزود: به عبارت دیگر اینترنت، شبکه ای است که از میلیون‌ها شبکه های خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه‌های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده‌ که با آرایه وسیعی از فناوری‌های الکترونیکی و نوری به هم متصل شدند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ایرانشهر ادامه داد: در اینترنت هیچ نظارت مرکزی، چه بر امور فنی و چه بر سیاست‌های دسترسی و استفاده وجود ندارد و اطلاعات، آمار و داده هایی که همگان بر روی گوشی ها و سیستم هایشان بارگزاری می کنند به دلیل نداشتن شبکه ملی ارتباطات در فضای امنی قرار نمی گیرند.

وی اضافه کرد: امروزه میزان استفاده فرزندان از اینترنت نسبت به سابق به دلیل وجود بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش ها افزایش یافته و باید برای آنان فضایی امن و قابل اعتماد ایجاد کنیم و در این زمینه نیاز به بالا بردن سطح سواد رسانه و کنترل، مدیریت در بین قشر دانش آموز بیش از بیش احساس می شود.

حسینی با اشاره به مطالبات چندین ساله مقام معظم رهبری در مورد شبکه ملی ارتباطات در کشور، تصریح کرد: باید توجه ویژه ای از سوی مسئولین دست اندر کار به این مجموعه انجام شود و شبکه ای پاک و به دور از هر گونه هجمه روحی و روانی برای استفاده در دسترس همگان قرار بگیرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات؛ پروژه‌ای برای گسترش شبکه زیرساخت مطمئن و پایدار ملی در کشور است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427238
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *