يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۳۱
۰
وبلاگ “سردبیر آزاد اندیش” نوشت:

رواج‌ فساد اقتصادی‌ در‌ سایه‌ی‌ حقوق‌های‌ نجومی

۱۹۸ میلیون تومان در ارتباط با یک فیش به خزانه برگردانده شد.این همه حساسیت و تکاپو می‌تواند مایه امیدواری مردم برای صیانت از بیت‌المال و جلوگیری از بی‌عدالتی آشکار در پرداخت حقوق‌های دولتی شود.
رواج‌ فساد اقتصادی‌ در‌ سایه‌ی‌ حقوق‌های‌ نجومی
رواج‌ فساد اقتصادی‌ در‌ سایه‌ی‌ حقوق‌های‌ نجومی
به گزارش پهره؛  “نوبت شما” به نقل از وبلاگ “سردبیر آزاد اندیش” نوشت:”
چند وقتی است که رسانه‌های گوناگون به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی اخبار ضد و نقیضی از صدور فیش‌های حقوقی برخی مدیران ارشد کشور را منتشر کردند که ذهن هر کارگر و کارمندی را به خود مشغول کرده است که تلاش ما تاکی باید به کام مدیران ناکارآمد باشد و این حقوق‌های نجومی چقدر به‌حق است و چقدر ناحق.
هفته گذشته مقام معظم رهبری در همین خصوص در دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت تاکید کردند: »موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتما با آن برخورد شود«. ایشان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به معاون‌اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: »این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتما به صورت جدی پیگیری و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود«. مقام معظم رهبری گفتند: »براساس اطلاعاتی که به من رسیده است، میزان دریافتی مدیران در بیشتر دستگاه‌ها، در حد معقول است و دریافتی‌های کلان، مربوط به تعداد اندکی از مدیران است که باید با همین موارد اندک هم برخورد قاطعانه انجام شود.
«دراین راستا رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با حضور در برنامه تلویزیونی »تیتر امشب« گفت: مسائل آن‌طور که در رسانه‌ها عنوان شده، نبود و سیاه‌نمایی زیادی شد. وی درباره حقوق‌های چند ده میلیونی گفت:»‌ما وظیفه داریم وارد شویم. متاسفانه برخی مسائل در رسانه‌ها عنوان شد که سیاه‌نمایی بود‌. آقای رئیس‌جمهور به ریاست آقای جهانگیری هیئتی تشکیل داده است. همه موارد بررسی می‌شود و اگر کسی خارج از قانون پولی گرفته قطعا برگردانده می‌شود. در صورتی که برنگرداند قضائی می‌شود. امروز ۱۹۸ میلیون تومان در ارتباط با یک فیش به خزانه برگردانده شد. بدیهی است این همه حساسیت و تکاپو می‌تواند مایه امیدواری مردم برای صیانت از بیت‌المال و جلوگیری از بی‌عدالتی آشکار در پرداخت حقوق‌های دولتی شود.

«در این بین بسیاری از کارشناسان که در تحولات جامعه‌، برای »اقتصاد« رکنی اساسی قائل هستند‌، براین باورند که وقتی اقتصاد یک کشور بیمار باشد همه چیزهای دیگر هم در جامعه بیمار خواهد شد‌، نظام اداری‌، نظام اخلاقی‌، نظام ارزشی و فرهنگ‌. در این زمان به تدریج »فساد« دامن‌گیر می‌شود و جامعه از حرکت بازمی‌ماند‌. آنگاه زنگ‌های خطر یکی‌یکی به‌صدا درمی‌آیند و از هر طرف »بحران«‌ها سربرمی‌آورند و به‌تدریج شدت می‌یابند‌. فقر‌، فحشا‌، تبعیض‌، رانت و در نهایت رواج انواع مفاسد اقتصادی‌.
البته این روند ناگهانی رخ نمی‌دهد و علائمش به‌تدریج خود را نشان می‌دهد‌. مثلا همین خبرهای زشت و منزجر کننده از انواع »رشوه‌گیری‌«‌ها در سیستم دولتی و بخش خصوصی که بعد به »اختلاس«‌های ریز و درشت رسید و اینک فیش‌های حقوقی نجومی‌. اینها هشدار است‌. شکی نیست که این »زنگ خطر«‌ها را باید جدی بگیریم وگرنه دیر یا زود خود »خطر« به سراغ ما می‌آید و آن موقع معلوم نیست که تا چه حد بتوانیم آثار به‌جا مانده از این همه کوتاهی را دوباره مرمت کنیم‌. »‌امید«ی که تباه می‌شود‌، »سرمایه اجتماعی« انبوهی که هرز می‌رود و »اعتماد عمومی« جامعه که فرو می‌ریزد‌. اینها چیزی نیست که به‌راحتی به دست آمده باشد و چیزی نیست که اگر فرو ریخت بتوان به‌راحتی جبران کرد.
در پایان و به نظر نگارنده”مهدی حیدرپور“امید آنکه اینک با توجه به تمرکز افکار عمومی بر این موضوع و همدلی و هماهنگی قوای سه‌گانه کشور برای ضابطه‌مند‌کردن وضعیت پرداخت‌های دولتی، دولت محترم با شجاعت و قاطعیت در امر ضابطه‌مند‌کردن فیش‌های حقوقی ورود کند‌، تا اینگونه فسادهای اقتصادی که در نهایت به اختلاس‌های ریز و درشت در کشور ختم می‌شود را شاهد نباشیم.
تهیه و تنظیم : مهدی حیدرپور انتهای پیام/
کد مطلب: 1761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *