يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۶
۰

وقتی مدیران نجومی از تلگرام ضربه فنی می‌شوند/ شكست كودتاگران تركيه از طریق "اسكايپ"

این روزها گسترش شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها در تعامل افراد تاثیر به‌سزایی داشته بلکه تهدیدی برای فسادهای زیرپوستی حکومت‌هاست.
وقتی مدیران نجومی از تلگرام ضربه فنی می‌شوند/ شكست كودتاگران تركيه از طریق "اسكايپ"
وقتی مدیران نجومی از تلگرام ضربه فنی می‌شوند/ شكست كودتاگران تركيه از طریق "اسكايپ"
به گزارش پایگاه خبری پهره: این روزها گسترش شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها در تعامل افراد تاثیر به‌سزایی داشته بلکه تهدیدی برای فسادهای زیرپوستی حکومت‌هاست، نرم افزارهای دنيای مجازی حتی می‌‎توانند حکومت یه کشور را از خطر سقوط و یا هرج و مرج نجات دهند.

تلگرام و فیش‌های حقوقی

با انتشار فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه کارگران در فضای مجازی و دست به دست شدن آن در شبکه اجتماعی تلگرام، فضایی ایجاد شد تا دولت بدون رودربایستی و فوت وقت به این موضوع بپردازد، چرا که مردم به طور مستند از این عارضه آگاهی پیدا کرده و برخورد جدی با متخلفان را خواستار بودند.

نگاه دقیق‌تر به ماجرا را با این پرسش آغاز می‌کنیم که اگر شبکه اجتماعی همچون تلگرام وجود نداشت و تعداد کاربران فضای مجازی زیاد نبود؛ آیا موضوع فیش های نجومی برخی مدیران دولتی افشا می‌شد؟ 

همچنین باید به این نکته توجه کرد که اگر اطلاعات درست و شفاف در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت دامنه شایعه پراکنی افزایش می‌یافت و افکار عمومی را دچار سردرگمی می کرد.

البته نمی توان این را انکار کرد که در فضای مجازی شایعاتی هم شکل می‌گیرد، اما همین سرعت انتشار و واکنش ها، مقامات کشور را در موقعیتی قرار داد تا با همان سرعت اقدام به روشنگری کنند چراکه افکار عمومی با سرعت بالا و در سطح وسیع اطلاعات را دریافت کرده و به همان میزان منتظر شفاف سازی و توضیحات بیشتر بودند.
 
بب  
اگر تا دیروز برخی از فیلترینگ شبکه های مجازی صحبت می کردند امروز استفاده از توان های فضای مجازی پیرامون فیش های حقوقی باعث شد تا درباره آن کمی تامل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مرد (95/5/12)، از فضای مجازی و مردم درباره موضوع فیش های حقوقی تشکر کرد و اظهار داشت: بنده به نقش فضای مجازی که بسیار در این مسئله موثر بود تاکید می کنم و تصمیم دولت بر خلاف برخی که معتقد بودند باید شبکه های اجتماعی را بست باعث شفافیت بیشتر شد و آمار در فضای مجازی میگوید که 60 درصد مردم به دلیل مسائل طنز و شوخی به فضای مجازی رجوع می کنند و 20 تا 30 در صد نیز از این فضای مجازی برای کسب اخبار و اطلاعات علمی استفاده  کرده اند و مردم اجازه نخواهند داد که گروه کوچکی که قصد سوء استفاده از فضای مجازی را دارند بتوانند این فضا را تحت الشعاع قرار دهند و البته باید گفت که یکی از اهداف این دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.بیشتر


جوک‌های سیاسی و صحبت مستقیم با مسئولان

شاید قدمت "جوک‌های سیاسی" به مذاکرات هسته ای و بسته های پیشنهادی 1+5 باز گردد، اگر در فضای کلی به آن بنگریم خواهیم دریافت که افکار عمومی اعتراض خود را در قالب طنز بیان کردند، اکنون، به ویژه در یک سال اخیر که انتشار اخبار در فضای مجازی به اوج خود رسیده و هر فردی در هر ساعتی و هر نقطه ای که قرار داشته باشد، می تواند در کمترین فرصت از اخبار و طنزهای سیاسی مرتبط با خبرها مطلع شود.

از سوی دیگر قلم تحلیلگران هم بیشتر از گذشته با مردم همراه شده است چرا که از این طریق می توانند با سرعت بیشتری به تحلیل بپردازند و در اسرع وقت آن را در اختیار مردم قرار دهند، در این زمینه می توان گفت حتی مجالی برای چاپ باقی نمی ماند، به عنوان مثال مسئله ای که افکار عمومی در سطح وسیع با جوک های اعتراضی توانستند موثر واقع شوند؛ موضوع طراحی لباس برای ورزشکاران المپیک بود و مردم با بیان مطالب خود به صورت طنز نشان دادند که از طراحی لباس رضایت ندارند. بب  
قدرت تاثیر گذاری به حدی بود که طراح لباس تغییر یافت و حتی اصلاحیه روی لباس ها هم از طریق ارتباط با مردم در فضای مجازی صورت گرفت.

انتشار پیام تاریخی رهبر انقلاب در اینستاگرام

مقام معظم رهبری نیز با توجه به درک و آگاهی‌ای که از مسائل روز دارند در حرکتی بسیار هوشمندانه از فضای مجازی استفاده و پیام مهم و تاریخی ایشان را به جوانان اروپا و آمریکای شمالی ابلاغ کردند.
بعد از انتشار پیام رهبری در صفحه توئیتر آن هم به زبان انگلیسی، اکثر روزنامه ها و سایت های خبری جهان این پیام را به زبان های گوناگون بازنشر دادند و نتیجه آن به بحث کشاندن این مطالب و گذاشتن کامنت های بسیار در این صفحات  از سوی جوانان بود.    
بب  



البته ناگفته نماند که رهبر معظم انقلاب پیام های مهم دیگری را هم در اینستاگرام ابلاغ کردند. از جمله اینکه ایشان در واکنش به تهدیدات نظامی طرف آمریکایی فرمودند: «این آقا (رئیس جمهور امریکا) گفته است می تواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمی های ما این جور حرف ها را لاف در غریبی می گفتند. اگر می خواهند درست بفهمند اگر می خواهند از تجربه های خود درست استفاده بکنند بدانند اگر جنگی این جا اتفاق بیفتد آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است».  
بب
      شكست كودتاگران تركيه از اسكايپ
در کشورهای دیگر نیز فضای مجازی چنین تاثیر مهمی بر جامعه گذاشته است، به عنوان مثال می توان به کودتای ترکیه اشاره کرد در حالی كه كودتاچيان در صدد دستگيری اردوغان بودند و شايعاتی همچون كشته شدن وی، پناهنده شدنش به آلمان يا ايران از برخی رسانه های تركيه به گوش می رسيد.

دنيای مجازی به داد اين سياستمدار حزب عدالت و توسعه رسيد و رئیس جمهور ترکیه توانست از طريق "اسكايپ" (Skype) با مردم تركيه ارتباط برقرار كند. اردوغان با كمك اين نرم افزار که به کاربران اجازه می‌دهد از طريق اينترنت تماس تلفنی برقرار کنند و به  انتقال فایل، ویدیو کنفرانس و پست صوتی بپردازند، به مردم كشورش اطلاع داد كه زنده است، در كشور خود و در شهر استانبول حضور دارد و در مقابل كودتاچيان خواهد ايستاد. او از اين طريق از مردم خواست به خيابانها بيايند و حمايت خود از دولت را اعلام كنند.   بب   در پي درخواست اردوغان مردم شعار گويان به خيابان ريختند و يك به يك نهادهای تصرف شده را از كودتا گران پس گرفتند. اردوغان از سرويس پيامك (اس ام اس) اپراتور تلفن همراه نيز برای كنترل اوضاع كشورش استفاده کرد. او طی پیامک‌های فوری از اعضای حزب در تمامی شهرها و روستاها خواست فورا در ساختمان های حزبی حضور یافته و نسبت به نوع واکنش به کودتا چاره اندیشی کنند. همچنين او در پيامكی به مردم تركيه ضمن اذعان به نقش اراده ملت  با آنها در ميدان قرار ملاقات گذاشت.

از سوی ديگر در شرايط اغتشاش داخلی تركيه كه فضای نا امنی را برای خبرنگاران و فيلمبرداران كشورهای مختلف ايجاد كرده است، مردم محلی با گرفتن فيلمها و تصاوير مختلف و انتشار آن در فضای مجازی، جهانیان و شبكه های خبری را در جريان مبارزه خود با كودتاگران قرار می دهند. 

بدين ترتيب بار ديگر ثابت شد كه نرم افزارهای دنيای مجازی همواره ابزار تهديد برای حكومتها نبوده و گاهی می‌توانند يك دولت را از خطر سقوط و يك كشور را از لبه فرو غلطيدن به هرج و مرج نجات دهند.

گزارش از هدیه آقاپور
منبع باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/8355
کد مطلب: 2015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *