سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ۱۴:۳۰
۰
کارشناس مسائل سیاسی ؛

آمریکا به دنبال راهی برای گریز از بحران ناشی از سیاست های غلط است

حجت اله صادقی گفت: برای سردمداران آمریکایی هیچ گاه فرق نمی کند چه کسی کرسی ریاست جمهوری را به دست می گیرد و آن چه مهم بوده اجرای برنامه های کنگره آمریکا و مجلس سنا است.  
آمریکا به دنبال راهی برای گریز از بحران ناشی از سیاست های غلط است
حجت اله؛ صادقی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار پهره با اشاره به این که آمریکا به دنبال راهی برای گریز از بحران ناشی از سیاست های غلط است، بیان کرد: این موضوع مربوط به یکی دو دهه اخیر در آمریکا نیست بلکه از سال ۱۷۷۶ تا کنون سیاست ایالات متحده رسیدن به منافع به هر قیمتی است و مهم نیست برای رسیدن به این منفعت طلبی بمب اتمی انداخته شود و یا از بمب های شیمیایی استفاده کند.  
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: همان طور که آمریکا در جنگ جهانی و حمله رژیم بعث عراق به ایران این کار را کرد و یا اینکه مردم بی گناه را به خاک و خون کشیده یا رنگین پوستان در آمریکا نسل کشیمی شوند، مهم رسیدن ایالات متحده به خواسته های منفعت طلبانش است.   
وی گفت: بعد از ریاست جمهوری بایدن با طرح شعارهای حقوق بشری در کشوری که در صدر پایمال کردن حقوق بشر در جهان قرار دارد، برخی با نگاهی ساده لوحانه بایدن را ظرف تحقق آرزوها دیدند در صورتی که بنا نیست در برنامه مدون آمریکا هیچگاه جمهوری اسلامی ایران جایی داشته باشد و یا اندک منفعتی ببرد بنابراین، به عقیده بنده برجام چه با مذاکره و بدون مذاکره، هیچ فرجامی خیری برای ایران نداشته و نخواهد داشت.   
این کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: در رابطه با سفر باید به عربستان و انتشار مقاله ای توسط او در واشنگتن پست با عنوان" چرا میخواهم به عربستان سفر کنم" چند نکته قابل ذکر و دارای اهمیت بوده این است که این سفر نه از سر برقراری ارتباط و استحکام روابط با هم پیمانان آسیایی اش بلکه از سر استیصال و از دست دادن جایگاه جهانی است.   
وی ادامه داد: با این توضیح که بعد از خروج آمریکا از افغانستان و خروج ترویجی از عراق و منطقه و از دست رفتن تدریجی اوکراین با تمام حمایت های نظامی آمریکا و غرب از اوکراین در مقابل روسیه عملا عربستان و امارات به این موضوع واقف شدند که دیگر آمریکا سنگرهای اقتصاد و سیاست جهان را به دست ندارد و رو به اضمحلال است، بنابراین تکیه گاه محکمی نبوده و نیست و جز تاراج منابع کشور هم پیمانش هیچ برنامه ای ندارد.   
صادقی تصریح کرد: علت این که پاسخ عربستان و امارات در پی درخواست کاخ سفید مبنی بر افزایش صادرات نفتی بعد از تحریم روسیه و از دست رفتن این بازار جهانی برای آمریکا و غرب و ایجاد بحران سوخت در آمریکا و غرب و افزایش بی سابقه قیمت حامل های سوخت، هیچ پالس مثبتی دریافت نکرد همین است.   
وی با بیان این که تغییر حکمرانی بایدن با اجرای سیاست واقع گرایی گفت: توهم تغییر سیاست آمریکا در قبال هم پیمانانش با سفر به عربستان که قطعا با توجه به برنامه های کاخ سفید در تامین منافع آمریکا و نه هم پیمانانش بزرگترین طنز تلخ تاریخ بشریت است، چرا که در آمریکا سیاست منفعت طلبی و تاراج منابع کشور هم پیمان است، چه ایران و چه عربستان یا هر کشوری دیگری باشد.   
 وی ادامه داد: ابزار اجرای برنامه در ایالات متحده قدرت نظامی است و برای خنثی کردن این ابزار تقویت قدرت نظامی کشور هدف بوده و  دقیقا کاری که جمهوری اسلامی ایران محقق کرد.   
کارشناس سیاسی با اشاره به این‌ که‌ علاج دردهای اقتصادی با شکستن کاسه اقتصاد چین، گفت: بایدن و کاخ سفید به این موضوع به خوبی واقف هستند که چین به عنوان یک قدرت نوظهور در باز اقتصاد و سیاست جهانی در پی گسترش روابط با عربستان و امارات بوده و این یعنی بزرگترین زنگ خطر برای ایالات متحده در از دست دادن هم پیمانش در غرب آسیا با توجه به جایگاه ویژه اقتصادی چین در جهان است‌.   
وی افزود: در حقیقت ترس از ارتباط همگون ایران با عربستان در پی گسترش مذاکرات دیپلماتیک و وقوف عربستان صعودی به قدرت دیپلماتیک ایران در منطقه و جهان و میل به قرار روابط مثبت اقتصادی و سیاسی با ایران به عنوان مهمترین بازیگر عرصه قدرت و سیاست در جهان با کارنامه درخشان ایران در مبارزه با تروریسم و رفع تحریم ها است.   
وی با بیان این که متقاعد کردن عربستان و امارات برای افزایش صادرات سوخت برای فشار بیشتر بر روسیه هر چند در این زمینه جواب مثبتی از عربستان دریافت نکرده و پاسخ آن در این زمینه منفی بوده ولی با توجه به سابقه عربستان در دل سپردن به خواسته های غرب با اندکی پا فشاری این امر را محتمل می داند.  
  کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: پس با اجرای این طرح هم به خواسته اقتصادی خودش می رسد و هم تاثیر روسیه و تحریم آن را بر بازار جهانی کمتر می کند که البته این موضوع با توجه به روابط حسنه ایران، روسیه و چین به عنوان بازیگران اصلی اقتصاد نفتی جهان و از طرفی میل عربستان با ارتباط با این کشور ها قطعا بایدن را در اجرای برنامه اش ناکام خواهد گذاشت.   
به گفته صادقی، جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی می تواند با تقویت روابط دیپلماتیک با عربستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به جایگاه ویژه ایران در اقتصاد جهان چه از لحاظ منابع زیر زمینی و از چه جهت ژیوپلتیک و در دست داشتن دروازه های اقتصاد دنیا نقش مهم در تقویت روابط با همسایگان و منزوی کردن هر چه بیشتر آمریکا در منطقه و جهان ایفا کند و در این مسیر همراه کردن روسیه و چین یعنی تقویت هر چه بیشتر این نظم شبکه ای با روابط همسو با کشورهای هم پیمان، دوست و همسایه است.   
انتهای پیام/   
کد مطلب: 429887
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *