جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ ۰۳:۰۷
۰
ساماندهی پسماندهای بیمارستانی چالشی بی‌انتها؛

ﺗﻔﮑﯿﮏ زﺑﺎﻟﻪﻫﺎ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنها و ﻣﺮاﮐﺰ درﻣﺎﻧﯽ بسیار حائز اهمیت است

ساماندهی زباله‌های بیمارستانی به ویژه آن دسته عفونی، تیز و برنده پزشکی در راستای بی‌خطرسازی و دفع کردن گامی بلند را در جهت ساماندهی پسماندهای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می‌طلبد.
ﺗﻔﮑﯿﮏ زﺑﺎﻟﻪﻫﺎ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنها و ﻣﺮاﮐﺰ درﻣﺎﻧﯽ بسیار حائز اهمیت است









به گزارش پهره؛ موضوع تولید پسماند یا هم زباله از جمله فجایعی است كه انسان روی تنها زیستگاه خود یعنی زمین به بار می آورد.

در حقیقت پسماندهایی كه بخش قابل توجهی از آن به شكل غیر اصولی و بدون رعایت ضوابط زیست محیطی در محیط زیست رها یا به ندرت به صورت اصولی دفع می‌شوند.

مدیریت پسماندهای بیمارستانی بسیار ضروری است در صورت اجرا نشدن برنامه‌های ساماندهی پسماند بیمارستانی باید در آینده شاهد تاثیرات مخرب آن روی سلامت انسان و محیط زیست باشیم.

 به هر نوع زباله‌ای که به عنوان محصول جانبی مراقبت‌های درمانی و بهداشتی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود، زباله بیمارستانی گفته می‌شود که این زباله‌ها اکثرا عفونی بوده و می‌تواند مایع یا جامد باشد.

خون‌های دور ریخته شده، سرنگ‌ها و سوزن‌ها، ملحفه‌های بیمارستان‌ها، چاقوها و اجسام برنده، تجهیزات پزشکی، محیط‌های کشت میکروبی، بانداژها، تجهیزات آزمایشگاهی برخی از انواع زباله ‌های بیمارستانی هستند. 

به‌صورت کلی انواع زباله های بیمارستانی را در دو گروه خطرناک و غیرخطرناک قرار می‌دهند که  چهار نوع عمده زباله بیمارستانی می‌توان به عمومی مانند زباله‌های خانگی و اداری و عفونی که به هر نوع زباله‌ای که می‌تواند باعث بیماری و عفونت در انسان‌ها شود، زباله عفونی می‌گویند و زباله‌های خطرناک بیمارستانی که می‌توانند به انسان آسیب برسانند اما عفونی نیستند و زباله رادیواکتیو مثل پرتودرمانی، سرطان و دیگر تجهیزات پزشکی هسته‌ای ایجاد می‌شود اشاره داشت. 


 در این راستا صالح الدین بویا رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: به همت شرکت دانش بنیان نصر شرق یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت این دانشگاه پسماند های عفونی، تیز و برنده پزشکی به سوخت‌های کربنی (انرژی) تبدیل می‌شود. 

وی افزود: با حمایت مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، کارشناسان شرکت دانش بنیان نصر شرق موفق به تبدیل پسماندهای عفونی، تیز و برنده پزشکی به  سوخت های کربنی (انرژی) شدند.

این مسئول تصریح کرد: در این فرآیند با استفاده از فناوری پیرولیز بدون مصرف اکسیژن محصولی سرشار از هیدروژن و کربن تولید می‌شود که به عنوان سوخت‌های هیدروکربنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ارسال محموله یک تنی پسماندهای تیز و برنده پزشکی کپسوله شده جهت تولید سوخت

 وی اضافه کرد: شرکت دانش بنیان نصر شرق چابهار با مدیریت کوهکن، یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اقدام به تولید سوخت از پسماند های تیز و برنده پزشکی کرده است.

همچنین یزدان دوست سرپرست مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند افزود: شرکت نصر شرق در ادامه فعالیت‌های فناورانه خود و انجام پیش آزمایش‌های مربوطه، موفق به کسب مجوز تولید سوخت از پسماندهای تیز و برنده پزشکی شده است که این خود یک محصول کاملا نوآورانه می‌باشد. 

 وی افزود: این روش سبب ایجاد ارزش افزوده برای یک محصول دورریز می شود و در همین راستا محموله یک تنی پسماندهای تیز و برنده پزشکی کپسوله شده جهت تولید سوخت به شرکت ذکر شده ارسال شد. 

انتهای خبر/
کد مطلب: 430566
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *