شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۰۷
۰

خانواده بسترساز حضور حداکثری در انتخابات است

انتخابات یکی از عرصه‌های مهم و سرنوشت‌ساز کشور به شمار می‌رود و در این بین خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه می‌تواند در مشارکت انتخابات اثرگذار باشد.
خانواده بسترساز حضور حداکثری در انتخابات است
 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، خانواده مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین و اثرگذارترین واحد تربیتی در جوامع محسوب می‌شود که فرد در آن پرورش پیدا می‌کند و پا به اجتماع و جامعه می‌گذارد و تحول فردی و اجتماعی آن شکل می‌گیرد.
 
خانواده در اندیشه اجتماعی اسلام دارای جایگاه بسیار مهمی است و از نظر منابع دینی هم مهم تلقی شده و پایه‌های اصلی شخصیت افراد در خانواده است و تأثیرگذاری به‌قدری وسیع و عمیق است که برخی افراد خصوصیات شکل‌گرفته در نهاد خانواده را تا آخر عمر همراه خود دارند و در تمام افکار و رفتارهای خود در زندگی به کار می‌برند.
 
 در واقع می‌توان گفت خانواده مهم‌ترین نهادی است که سرنوشت جامعه به آن بستگی دارد چرا که بیشترین مسئولیت را در تعالی و تکامل وجودی انسان بر عهده دارد.
 
 مشارکت در انتخابات یکی از آن عرصه‌های است که خانواده می‌تواند در آن نقش مؤثر و قابل‌توجهی را داشته باشد، تأثیرگذاری عقاید، باورها و ارزش‌های دینی بر آرمان‌ها و اهداف خانواده و مسئولیت‌پذیری اعضاء و تفاهم و توافق آنها، از عناصر کلیدی نظام فرهنگی جامعه اسلامی است که موجب مشارکت‌پذیری اعضای خانواده می‏شود.
 
انتخابات یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارکان یک نظام سیاسی است و شرکت در انتخابات نه‌تنها یک وظیفه سیاسی بلکه یک وظیفه اجتماعی هست که سرنوشت و آینده یک جامعه و یک کشور به دست مردم آن کشور تعیین می‌شود.
 
احمد میرگل، استاد جامعه‌شناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با بیان اینکه خانواده به‌عنوان مهم‌ترین عنصر اجتماعی محسوب می‌شود، بیان کرد: بانوان در خانواده محور هدایت اعضای خانواده هستند و نقش پیش‌برندگی خانواده را در عرصه‌های مختلف دارند.
 
 وی با اشاره به نقش مشارکت اعضای خانواده در انتخابات و نقش مهم و اثرگذار بانوان دراین‌خصوص اظهار کرد: مادر خانواده با آگاهی از حقوق اجتماعی می‌تواند معیارهای انتخاب درست را در خانواده مطرح و افراد را به سمت انتخاب اصلح هدایت کند.
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: بانوان و مادران اندیشمند و متعهد و معتقد به‌نظام جمهوری اسلامی می‌توانند کمک شایانی برای رسیدن به انتخاباتی پرشور کنند.
 
میرگل تصریح کرد: غالباً تحقق تمام کارهای جمعی نیاز به همراهی خانواده دارد و انتخابات به‌عنوان یک کار جمعی نیز عاری از این امر نیست و می‌تواند به‌عنوان بسترساز اجتماعی برای حضور حداکثری محسوب گردد.
 
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: از طرفی پایه‌های مشارکتی مردمی بسته به تمرین و یادگیری مشارکت فرزندان و افراد در خانواده است و هر چه سطح این مشارکت در خانواده بیشتر باشد می‌تواند حضور چشمگیری را نیز به دنبال داشته باشد.
 
وی با اشاره به مشارکت رأی اولی‌ها در انتخابات خاطرنشان کرد: والدین باید با تبیین دستاوردها و ضرورت شرکت در انتخابات برای فرزندان خود آن‌ها را تشویق به مشارکت کنند.
 
میرگل افزود: بانوان در خانواده با آگاهی کافی از حقوق اجتماعی می‌تواند باعث انتخاب درست و صحیح توجه به توانمندی‌ها و تجربیات آن فرد منتخب برای افراد خانواده خود شوند و باتوجه‌به سلایق و نظر خود یکی از آنها را انتخاب می‌کنند.
 
وی گفت: مادر در خانواده می‌تواند عناصر مهم مانند تعهد، تخصص و وعده صادق که باید هر یک از نمایندگان این ویژگی‌ها را داشته باشند تا مورد قبول مردم گردد برای اعضای خانواده به‌خصوص رأی اولی‌ها بیان کند تا آنها انتخاب درستی داشته باشد و در ضمن مشارکت مردم هم بالا برود.
کد مطلب: 431170
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *